Sheltie = dvärgcollie?

M

monki65

Hallo
Nu kommer en något retlig fråga. Min kompis o jag har många gånger diskuterat om Sheltie o dvärgcollie är samma sak. Hade en Sheltie i min ungdom o när jag ser dessa som jag kallar dvärgcollie så tycker jag att de är mindre än Sheltiesarna. Kompisen menar att det är samma sak men olika namn.
Vem av oss ska krypa till korset ? ;)

:banana:
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Shetland sheepdog och "dvärgcollie" är samma hund.
Något som varken sheltiefolk eller colliefolk brukar uppskatta då de egentligen är två helt skilda raser. :grin:
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Då har vi rätt bägge 2 då enligt dig?
:)
Jag tycker det är 2 skilda raser o kompisen att det är samma. ;)
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Nej jag formulerade mig nog lite konstigt :)
Din kompis har rätt.
Rasen heter Shetland sheepdog, och kallas för dvärgcollie (på samma sätt som den kallas för sheltie).

likadant som papillon kan kallas fjärilshund.

Anledningen till att sheltie- och colliefolk inte brukar gilla smeknamnet "dvärgcollie" är för att collie och shetland sheepdog är två helt olika raser.

Hoppas jag var tydligare nu. :laugh:
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

ok, nu fattar jag, tar lite tid ibland innan slanten trillar ner.
Då är det alltså JAG som ska krypa till korset. Shit ;)
Då låtsas jag som det regnar nästa gång diskussionen kommer upp på tal.
Men jag fattar fortfarande inte, min sheltie var INTE så liten som de som jag sett. Och så mycket har jag inte vuxit sen jag var tonåring. =)
Jaja.....
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Bägge två kan väl inte ha rätt?

En Sheltie kallas "dvärgcollie" av en del, men det är alltså bara en ras.

Finns alltså bara Shetland Sheepdog och Collie. Dvärgcollie är väl ett dumt smeknamn för Sheltien bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

shetland sheepdog är dvärgcollie...troligen kom namnet till efter man blandat i små collie för att rädda rasen under andra världskriget.. vissa vill avla på kraftigare benstomme och då ser sheltien mer collielik ut, dvs större och kraftigare
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Olika linjer av shelties har olika kraftiga hundar, och det är ganska vanligt att de blir för stora.
Min hane är 3 cm för hög.

Men det kan ju vara så att du sett mest tikar nuförtiden? De är oftast mycket mindre än hanhundarna.
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Olika linjer av shelties har olika kraftiga hundar, och det är ganska vanligt att de blir för stora.
Min hane är 3 cm för hög.

Men det kan ju vara så att du sett mest tikar nuförtiden? De är oftast mycket mindre än hanhundarna.

Min hane var exakt 37cm i manken (han är tyvärr död nu:( ) enligt standarden ska hane vara 37cm +/-2.5, tikar 35.5cm +/-2.5 Jag har sett tikar vinna på utställningar genom åren som varit 40cm och hanar på nästan 45cm:eek: sådant är skrämmande för rasen.

Hade en dröm om att föda upp sheltie men gav upp den drömmen

edit:ops trodde de var mig du svarade
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

jo det är klart, tikar eller inte riktigt fullvuxna hundar än.
Sen är det ju 30 år sen jag hade min sheltie, så minnet sviker väl när det gäller storleken.
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Jag tycker också att shelties har blivit mindre och mer "ullbolliga" än de var förr (det finns naturligtvis undantag).

Som många redan har skrivit så är "dvärgcollie" bara ett missriktat smeknamn på sheltie. Sheltien är en helt egen ras, inte en dvärgversion av collien (även om collies har korsats in i sheltien förr, om jag minns rätt).
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

*kl*

Om raserna nu inte är släkt (vilket det känns som om många colliefolk och sheltiefolk vill säga), hur kommer det sig att raserna är så otroligt lika varandra? I mina ögon är det bara huvudet och storleken som skiljer?


Att kalla Sheltie för "dvärgcollie" är väl inte konstigare än att kalla en whippet för "liten greyhound"? För den som inte känner till ett rasnamn är det ju lättaste sättet att få folk att förstå hur en hund man sett faktiskt såg ut.
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Det är klart att de är släkt (som jag skrev så har collie korsats in i sheltie) men de har tillkommit i olika regioner (Skottland vs Shetlandsöarna) och till stor del utvecklats utan inblandning av varandra. Det finns andra exteriöra skillnader förutom storlek och huvud. Dessutom finns det skillnader i mentaliteten.
 
Senast ändrad:
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Då har du inte sett min jätte:D Tik och runt 40 hög...:o
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Både collie och king charles spaniel har korsats in i sheltien och gett den utseendet den har idag.
Tyvärr är ju dagens sheltie större än vad standarden är. De börjar tyvärr likna en collie i miniatyr..hoppas sheltie uppfödare uppmärksammar problemet

collie:
Hanhund 56-61 cm.
Tik 51-56 cm.

dagens sheltie:
Hanhund 48-45
Tik 37-42
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Det finns även varianter ner i storlekarna... Och uppfödarna har uppmärksammat problemet och jobbar på det men det skiljer sig ändå ganska mycket i storlekarna inom tex samma kull.
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

jag blir glad när du säger att uppfödare uppmärksamma de:banana:blev mer glad när jag hittade en täckhundslista där de flesta hanar var mellan 37-39cm i manke och de flesta var ögonlysta rönkgad mm :bump:
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Sheltie är dem enda rasen som tävlar i alla tre storleksklasserna inom agilityn.

Small tom 33 cm
Medium 33-43, ev 44 cm
Large större

Så det finns de som avlar fram små sheltie som agilityhundar, de är snabba som attsingens.
De flesta finns i small och medium, någon enstaka i large, för om man vill ha en suverän largehund satsar de flesta på border collie.
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Både collie och king charles spaniel har korsats in i sheltien och gett den utseendet den har idag.
Tyvärr är ju dagens sheltie större än vad standarden är. De börjar tyvärr likna en collie i miniatyr..hoppas sheltie uppfödare uppmärksammar problemet

collie:
Hanhund 56-61 cm.
Tik 51-56 cm.

dagens sheltie:
Hanhund 48-45
Tik 37-42

Dagens sheltie är inte så stor som du skriver. Visst finns det så stora shelties men majoriteten är absolut inte i den storleken.

Problemet med sheltien är inte att dom avlar på för stora hundar, problem med storleken är där på¨grund av att det blandades in Collie i dom för länge sedan. Därför kan det i en kull, där båda föräldradjuren är idealhöjd, födas en för stor valp i alla fall. Det föds ofta för små shelties också, men det är det inte lika många som ogillar. Varför detta ramaskri på just dom stora?

Självklart är jag lite partisk då jag har två "för stora" shelties, men jag är ganska trött på att folk är negativt inställda till mina underbara hundar bara för att dom är lite stora.

Självklart ska man försöka att bevara rasen, men jag anser att det finns viktigare saker att fokusera på inom sheltieaveln än att bara stirra sig blind på just mankhöjden. Och bara för att den är hög i manken behöver det inte betyda att det karekteristiska söta och pigga sheltieuttrycket försvinner. Mina har inte Collienos bara för att mankhöjden inte stämmer överrens med rasstandard.

Jag ser inget fel i att vissa uppfödare ibland använder något för höga hundar i avel, om dom anser att hur hunden ser ut/är i övrigt väger upp nackdelen med att hunden är stor. Man kan ju försöka kompensera lite med att ta en mindre hane/mindre tik. Det har jag själv gjort. Min 4-åring fick en valpkull innan hon fyllde 3 år. Hon är 41 cm hög. Hon parades med en hane i rätt storlek. Valparna blev helt underbara, bra psyke, snygga exteriört m.m. En del blev för stora, en del inte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: Paus1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp