Sheltie = dvärgcollie?

Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Dagens sheltie är inte så stor som du skriver. Visst finns det så stora shelties men majoriteten är absolut inte i den storleken.

Problemet med sheltien är inte att dom avlar på för stora hundar, problem med storleken är där på¨grund av att det blandades in Collie i dom för länge sedan. Därför kan det i en kull, där båda föräldradjuren är idealhöjd, födas en för stor valp i alla fall. Det föds ofta för små shelties också, men det är det inte lika många som ogillar. Varför detta ramaskri på just dom stora?

Självklart är jag lite partisk då jag har två "för stora" shelties, men jag är ganska trött på att folk är negativt inställda till mina underbara hundar bara för att dom är lite stora.

Självklart ska man försöka att bevara rasen, men jag anser att det finns viktigare saker att fokusera på inom sheltieaveln än att bara stirra sig blind på just mankhöjden. Och bara för att den är hög i manken behöver det inte betyda att det karekteristiska söta och pigga sheltieuttrycket försvinner. Mina har inte Collienos bara för att mankhöjden inte stämmer överrens med rasstandard.

Jag ser inget fel i att vissa uppfödare ibland använder något för höga hundar i avel, om dom anser att hur hunden ser ut/är i övrigt väger upp nackdelen med att hunden är stor. Man kan ju försöka kompensera lite med att ta en mindre hane/mindre tik. Det har jag själv gjort. Min 4-åring fick en valpkull innan hon fyllde 3 år. Hon är 41 cm hög. Hon parades med en hane i rätt storlek. Valparna blev helt underbara, bra psyke, snygga exteriört m.m. En del blev för stora, en del inte.

Jag har själv haft en sheltie, han var exakt 37cm i manke. Han hade även en underbar päls, stor och fin (har sett flera sheltie idag som saknar underullen). Han kom ur en kull varav 2 var jättar och 2 som var mindre. Pappan var i rätt storlek men mamman var modell större.
Vet ej om du håller på att ställa ut men där finns flertalet domare som låter hanar på över 40cm i manke vinna trots att de finns de hundar som är lika bra men i lagom storlek. Orsaken är att de domare vill ha mer benstomme, har hunder mer benstomme blir den automatiskt större.
I denna tråd skriver en person att sheltie är den enda hunden som deltar i agillity i alla 3 klasser. Så jag inbillar mig ingenting.
Det är ju bara att kolla täcklistan på sssk, sist jag kollade där var flertalet hanhundar modell större...

blir nyfiken vad du menar med att det föds för små sheltie?
Det finns en sjukdom som sheltie (och även andra raser kan födas med) valparna blir dvärgar de kan vara kring 30 cm (+/-) för tikar. Dessa ska absolut ej användas i avel innan man ens konstatera om de har ett medfödd fel... Man tar blodprob för att utesluta felet.
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Tror inte att stora shelties funkar bra på utställning, har själv ställt min en gång för att vara säker på att ha en tvåa som förut var obligaoriskt att ha gör lydnadschampionatet.. Fick superkritik och en tvåa pga sin storlek! Så jag tror inte att det finns så många stora i aveln heller..
Så här ser hon ut..
tovast3.jpg
 
Sv: Sheltie = dvärgcollie?

Jag har själv haft en sheltie, han var exakt 37cm i manke. Han hade även en underbar päls, stor och fin (har sett flera sheltie idag som saknar underullen). Han kom ur en kull varav 2 var jättar och 2 som var mindre. Pappan var i rätt storlek men mamman var modell större.
Vet ej om du håller på att ställa ut men där finns flertalet domare som låter hanar på över 40cm i manke vinna trots att de finns de hundar som är lika bra men i lagom storlek. Orsaken är att de domare vill ha mer benstomme, har hunder mer benstomme blir den automatiskt större.
I denna tråd skriver en person att sheltie är den enda hunden som deltar i agillity i alla 3 klasser. Så jag inbillar mig ingenting.
Det är ju bara att kolla täcklistan på sssk, sist jag kollade där var flertalet hanhundar modell större...

blir nyfiken vad du menar med att det föds för små sheltie?
Det finns en sjukdom som sheltie (och även andra raser kan födas med) valparna blir dvärgar de kan vara kring 30 cm (+/-) för tikar. Dessa ska absolut ej användas i avel innan man ens konstatera om de har ett medfödd fel... Man tar blodprob för att utesluta felet.

Med för små så menar jag tikar under 33 cm och hanar under 34,5 cm. Precis som för stora är hundar som är större än rasstandardens mått, så är för små hundar lägre än rasstandardens mått.

Ja, jag vet att en del av avelshanarna är modell större. Men alla är inte det (och dom som är det är inte precis långt ifrån tillåten höjd), och som sagt så kanske deras andra kvalitéer väger upp deras storlek.
Du får en väldigt snäv avelsbas om man ska välja bort allt negativt. Det är nog inte någon uppfödare som avlar på en stor sheltie med en stor sheltie, då valparna löper större risk att bli för stora.
Och dessutom så borde man isåfall inte använda hundar som har idealhöjd som har syskon som är för stora då dom bär på dessa gener. Hmm, då blir det ännu snävare..
Då tycker jag att det är viktigare med mentaliteten och hälsan, samt bra exteriör helhet. Det finns inga shelties som är perfekta, även om man gärna vill tro det om sin egen hund.

Du pratar dessutom om att många shelties nu för tiden saknar underull. Sheltien har inte haft lika mycket päls förr som många shelties har nu. Dom ska inte ha massor med underull. Min 4-åring är också storpälsad, men hennes dotter är det inte.

Du kanske tyckte att de hundar som inte vann över 40cm+ sheltien var minst lika bra som den som vann, men det kanske inte domaren tyckte. De kanske hade något extra som domaren uppmärksammade.

Visst vet jag att Sheltien deltar i alla storleksklasser i agility, jag tränar och tävlar i agility. Jag har inte påstått att du inbillar dig nånting.
Men hur många uppfödare tror du använder en sheltie med en mankhöjd på t.ex. 44 cm i avel? Largesheltiesarna är nog inga avelsshelties. Det kan som sagt födas en sheltie på 48 cm i mankhöjd i en kull där båda föräldradjuren, samt syskonen är idealhöjd, det kommer man inte ifrån.

Nu när jag kollar igen på det inlägget jag svarade på först så ser jag att du har skrivit:
dagens sheltie:
Hanhund 48-45
Tik 37-42
Jag märkte det inte då, men jag antar att du menar 38-45 på hanarna?
Men dessa storlekar är väl inte avelshundarna? Har du sett en avelshane på 45 centimeters mankhöjd? Det har då inte jag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: Paus1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp