Då har vi olika erfarenheter. Har träffat många sällskapsraser och dvärghundar med diverse problem som ögon, patella, luftvägar osv. Tänker typ chihuahua, cavalier, plattnosarna osv. Alla dvärghundar har ju viss deformation i bla skallen som kan ge vissa problem, i alla fall enligt dom veterinärer jag pratat med.

Sen finns ju tex pudel och bichon havanais som är väldigt friska, men jag är inte alls intresserad av att sköta den typen av päls.
Om man bortser från päls som ju inte hör till hälsoaspekten så är det ju många raser som inte är plattnosade. Alla små Terriers och spetsar, Dvärgschnauzers, Heeler, Löwchen, schipperke.....listan kan göras lång på sunda småhundar. Sen att de inte passar just dig förstår jag men jag ville bara protestera mot påståendet att små raser är osunda.
 
Det verkar som en rolig och fräsig ras. Det har faktiskt stått mellan papillon och sheltie. Men känner mig osäker då även om den verkar relativt frisk för att vara i sällskapsgruppen så är det ändå en dvärghund med allt vad det innebär. Hade liten hund tidigare med mild grad av trakealkollaps/lång gom och jag tyckte det var jobbigt, även fast det inte var någon allvarlig grad. Sen tänkte jag en något större hund mest pga jag vill gärna att hunden kan hänga med på löprundor i högre fart men även kunna följa med på längre vinterpromenader utan att frysa samt orka pulsa i snön. Såklart inget som säger att en liten hund inte skulle kunna hänga med, men större chans med en lite större hund. Storlek runt 35cm känns ganska rimligt för mig.

Sheltie är den ras som jag tycker är i rätt storlek och har will to please osv utan att bli för mycket hund och kan leva som en aktiv sällskapshund.
Nu tappar du mig?
Vad har dvärghundarna för problem? Papp och phalène är dvärgspaniels. De är inte nedavlade storlekar av större hundar. De har sett likadana ut i hundratals år. De enda saker man har bekymmer med är PRA och patella. Bägge finns med i hälsoprogrammen.Avelsdjuren är kollade och PRA kollar man genetiskt. Det är långlivade raser
 
Nu är du nog ute och cyklar.
Jag vet ju bara det veterinärer berättat för mig, jag är ingen hundexpert. Men det är klart att veterinärer är ju människor också med olika syn på saker.

De har sagt att dvärghundar har en mer eller mindre deformerad skalle som gör att det är enklare för dessa hundar att utveckla tex ögonsjukdomar då skallen egentligen är för liten. De har sagt att många dvärghundar har förkortad nos och luftvägsproblem pga dvärgväxten, trakealkollaps/lång gom förkommer princip endast hos dessa dvärghundar. De har förklarat att dessa problem är framavlade de senare x antal åren. Tex bla chihuahua hade inte så kort nos från början som den har nu.
 
Jag vet ju bara det veterinärer berättat för mig, jag är ingen hundexpert. Men det är klart att veterinärer är ju människor också med olika syn på saker.

De har sagt att dvärghundar har en mer eller mindre deformerad skalle som gör att det är enklare för dessa hundar att utveckla tex ögonsjukdomar då skallen egentligen är för liten. De har sagt att många dvärghundar har förkortad nos och luftvägsproblem pga dvärgväxten, trakealkollaps/lång gom förkommer princip endast hos dessa dvärghundar. De har förklarat att dessa problem är framavlade de senare x antal åren. Tex bla chihuahua hade inte så kort nos från början som den har nu.
Då får du begränsa dig till att prata om raser med korta nosar istället för att dra alla mindre hundar över en kam.
 
En sak jag skulle vilja ”varna” för gällande hälsoaspekten för sheltie är s.k. slipped tendon, kallas också ”Sheltiehäl”.
Det var inget jag läst/hört så mycket om innan men efter att min drabbats tycker jag ha hört om så många shelties som drabbats. Så det skulle jag höra mig för noga innan. (Min är opererad i båda benen, och det var inga roliga perioder med all konvalescens även om prognosen i allmänhet är god efter operation.)

Annars tycker jag sheltie är en jättehärlig ras, om än lite väl skällig… Min är hetlevrad och superrolig att träna med, tänder till på nolltid i lek och träning. Har aldrig haft en hund med sådan aktion i alla rörelser (trots många andra mer aktiva raser), dock skulle jag säga att det viktigaste är att få hänga med och vara tillsammans med husse/matte. Ser också många shelties som är betydligt lugnare.

Men det är nog just risken för sheltiehäl som gör att jag tvekar att fortsätta med rasen.
 
Jag vet ju bara det veterinärer berättat för mig, jag är ingen hundexpert. Men det är klart att veterinärer är ju människor också med olika syn på saker.

De har sagt att dvärghundar har en mer eller mindre deformerad skalle som gör att det är enklare för dessa hundar att utveckla tex ögonsjukdomar då skallen egentligen är för liten. De har sagt att många dvärghundar har förkortad nos och luftvägsproblem pga dvärgväxten, trakealkollaps/lång gom förkommer princip endast hos dessa dvärghundar. De har förklarat att dessa problem är framavlade de senare x antal åren. Tex bla chihuahua hade inte så kort nos från början som den har nu.
De dvärgraser/ små raser som har för små skallar är chihuahua och cavalier. De raser som har andningsproblem har snarare det platta ansiktet gemensamt än just att de är små. Hit hör små raser som mops, fralla, pekingese, bostonterrier, griffon, japanese chin, till viss del lhasa apso och shih tzu men även större raser som bordeuxhund, boxer och på senare år tyvärr även staffe.

De flesta små hundar är friska och sunda. Det enda jag kan ge dig kring hälsan på småhundar, om man nu ska prata storleken, är väl att deras mindre huvuden gör munnen trängre vilket kan ge sämre tandstatus.
 
Jag har två härliga sheltisar. Köpte dem av en tävlingsinriktad uppfödare, och var tydlig med att jag skulle testa att tävla. Och det gjorde jag med blandad framgång. Nu tränar vi bara för skojs skull och det funkar superbra. Uppfödaren kanske inte är helt nöjd, men jag trivdes inte i tävlingssammanhang helt enkelt.

Vi har gått mängder med kurser, agility, nosework, rallylydnad samt alla möjliga vardagslydnad- och trixkurser. Jättekul!

Mina hundar är trevliga sällskapshundar, men aktiva sådana. De uppskattar en rejäl aktivitet om dagen sen är de lugna och nöjda resten av dagen.

De är dock skälliga, det får en ta. Sjukdomar har jag dålig koll på. Vi har röntgat höfterna har vi gjort, så det är tydligen bra att ha koll på.

Jag har förstått att sheltisar lever ganska kort tid vad jag förstått, typ bara 10 år.
 
De dvärgraser/ små raser som har för små skallar är chihuahua och cavalier. De raser som har andningsproblem har snarare det platta ansiktet gemensamt än just att de är små. Hit hör små raser som mops, fralla, pekingese, bostonterrier, griffon, japanese chin, till viss del lhasa apso och shih tzu men även större raser som bordeuxhund, boxer och på senare år tyvärr även staffe.

De flesta små hundar är friska och sunda. Det enda jag kan ge dig kring hälsan på småhundar, om man nu ska prata storleken, är väl att deras mindre huvuden gör munnen trängre vilket kan ge sämre tandstatus.

Pudel, Coton de tuléar, Tibetansk Spaniel, Kleinspitz, Papillon och Phalène osv. är väl rätt så friska och långlivade raser i överlag och det är bara raser som snabbt dyker upp i mitt huvud.
 
Finns ju betydligt enklare och trevligare sällskapshundar då.
Skulle inte rekommendera en sällskapsheltie dom är ofta helt fruktansvärda.
Oj, men de flesta har väl sheltieägare har väl hundarna till (aktivt) sällskap. De shelties jag träffar är trevliga men det finns rädslor hos min (främst social osäkerhet) och en annan vi känner har tyvärr utvecklat ljudrädslor...
 
Men det är nog just risken för sheltiehäl som gör att jag tvekar att fortsätta med rasen.

Samma här 🙄. Nu när han mår bra är jag ändå glad att han inte har någon allergi eller problem med magen. Magproblem har jag fått intrycket av att det är rasens andra akilleshäl så att säga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp