Shetland sheepdog

Glimfeather

Trådstartare
Har börjat fundera på en lillebror till min Sirius ^^ jag vill ha en liten vallhund som inte kräver jättemycket arbete och inte fäller, tänkte jag (eftersom jag är allergisk). Men det verkar inte finnas några sådana så jag började titta på sheltie och det verkar ju vara en himla mysig hund! En av mina vänner har en så den kan jag ju sniffa på och undersöka om jag är allergisk eller inte.

Ni som har en får gärna berätta lite om era hundar och också gärna lägga in bilder!

Sv: Shetland sheepdog

Min pappa har en hane som är 1½ år nu.
Han är lättlärd, busig, trevlig, pratar mycket men skäller inte mycket alls.
Han är UNDERBART söt..se här:
En bild från julafton!
PICT1640.JPG

Glimfeather skrev:
Har börjat fundera på en lillebror till min Sirius ^^ jag vill ha en liten vallhund som inte kräver jättemycket arbete och inte fäller, tänkte jag (eftersom jag är allergisk). Men det verkar inte finnas några sådana så jag började titta på sheltie och det verkar ju vara en himla mysig hund! En av mina vänner har en så den kan jag ju sniffa på och undersöka om jag är allergisk eller inte.

Ni som har en får gärna berätta lite om era hundar och också gärna lägga in bilder!

Förlåt att jag lägger mig i för jag har ju inget att tillägga ang. hundrasen.

MEN: Innan du köper hund, gör ett allergitest! Det hjälper inte att träffa din kompis hund då och då för att se om du är allergifri.

Du kan vara allergisk fast att du inte reagerar mot din kompis hund eftersom allergisymptomen kan ta lång tid på sig innan de visar sig och då står du kanske där med en hund som du inte kan ha kvar.

Du hade kanske tänkt göra ett test ändå men jag ville bara påpeka.

min faster föder upp sånna... kan säga att de fäller satan!!!!
ganska skällig ras... kan va lite nervösa...
de kanske e tystare om de är själva eller bara 2...
supergulliga!!! :)
hon har ganska många som "pratar"...
mysig ras tycker jag!!!!

Jag har redan gjort allergitest massor med gånger och jag vet att jag har hundallergi. Men det finns vissa raser jag tål och jag vet hur lång tid det tar för min allergi att visa sig.

Jag kommer ändå inte skaffa någon än på några år. Det är väl bra att ta reda på så mycket som möjligt om rasen innan, eller vad tycker du?

Ja, det är klart! Lycka till med hunden!

Måste ju bara rekomendera min ras (du har kanske missat den ;) )! Nämligen schapendoes, det är en hollänsk vallhundsras, lätta i kroppen och fenomenala hoppare :bump: De fäller nog, men eftersom håren är långa flyger de inte runt i luften. Hanarna blir 43-50 cm i manken tikarna lite mindre, runt 15 kg som vuxen.

Angående sheltie så hade en kompis familj en sådan, som jag träffade mycket, och den var inte särskilt trevlig :o skällig och mycket reserverad...

Hoppas du hittar en ras du tål!

Jag har en sheltie hane på nu 11 år och mina föräldrar har en tik på 9 år. Det är jätte härliga och tillgivna hundar som är sin familj trogen, tiken är dock av det lite mer reserverade hållet, medans hanen är öppen, framåt och en riktig tuffing :) Så det är nog bra att tänka på att mentaliteten kan skilja väldigt mkt och att man bör vara noga när man väljer uppfödare och hund!

Nicki:
nicki_fjall.jpg

Bella:
bella_star.jpg

Min mor är också egentligen allergisk mot hundar (pälsdjur öht) men det är inte några större problem med sheltisarna för henne iallafall, däremot så är amstaffarnas pälsar lite värre, speciellt när dom fäller. Men det där med allergier är ju så individuellt så det är ju svårt att säga att just du kommer tåla dom- det kan bara du veta :)

Lycka till!

Vad fina de var :)

Jag och Sirius hoppade på färjan och for tillgrannön igår och träffade lille Tango. Helt underbar var han :love: Och jag kände inte av någon allergi alls. På fredag ska jag dit på kalas så då blir det ju inomhus också. Där brukar jag känna av allergin direkt om det kommer någon.

Nona: Men jag vill ha en ännu mindre ;) Blir det en stor igen så blir det en till beardis :love:

Vi har ju en liten tjej på 7 månader. Hon är underbart positiv och glad, lättlärd, väldigt samarbetsvillig... Tycker att det är en superbra ras och jag tycker inte att hon fäller (jo, just nu fäller hon valpullen). Skäller gör hon nästan aldrig. De kan vara reserverade och lite osäkra så tänk på det när du väljer :).

DSCN2999.jpg

Glimfeather skrev:
Nona: Men jag vill ha en ännu mindre ;) Blir det en stor igen så blir det en till beardis :love:

Äsch! schappisar är ju JÄTTE små ju! (säger jag som har haft bernis tidigare...)

här har du den finaste.... :love: ;)
min fasters... Hon har varit finalist i Champion of champions, tror hon kom 2:a!!!!

femalesmodd.jpg

en av hennes andra som vann mkt i england, Nellie
nellie.jpg

å så min favvo, Gaila från australien!
gaila.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 195
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 691
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 389
Senast: hundtant
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 910
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet