"Shetlands bett"

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nilaya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 120
N

Nilaya

Vad finns det för alternativ? i vanliga ridsportsbutiker brukar jag bara hitta strl 12.5 ->
Använder just nu ett vanligt tvådelat tränsbett 8 - 9 cm om jag inte minns fel.
problemet är att gubben inte trivs med bettet, han är extremt känslig i munnen och det är svårt att få bettet att ligga bra mellan kindtänderna o övre beten.
jag hadde starkt övervägt att skaffa pullside el dyl om det inte vore "hus i helvete" och "tjoho gubbar med hår på bröstet gillar att springa fort! hopphoppskutt"
Finns det "små" gummibett?

Sv: "Shetlands bett"

kolla på lillhastenistav.se Där finns det endel små bett. Se om det är nåt som passar...Eller går det inte att be ridsportbutiken beställa in ett i rätt storlek?

Gummibett tror jag är svåra att hitta till shettisar, de är så tjocka...

Men Globus har flera olika bettsorter ända ner till 8,5 cm, och de flesta ridsportbutiker brukar kunna ta hem deras saker. Globus hemsida!

Tänk jag måste var den enda som aldrig haft problem med att hitta bett till mina ( idag endast en ) shettisar, den ena med 8.5cm i truten och den andra 10.5cm. Jag har fått tag på tredelade, körbett, vanliga, tredelade pessoa, osv utan problem i vanliga ridsportbutiker i norra Storstockholm. Benskydd och annat får man köpa utomlands, men bett har aldrig vart svårt att hitta. Globus tror jag har det största sortimentet och har butiken inget hemma be att få kolla i deras grossistkataloger.

shettisshoppen???

den är bra. sen finns det en del på travshoppar!
Det svåraste till min shettis var att alla bett är i 12 och uppåt på tjockleken, jag vill ha mindre än 1 cm, annars gapade han..

/jenny

stockholm, vilken shetlands lyx.
jag måste leva i ett halvblods mecka ;)

ah globus ska jag genast kolla, och den andra länken med. tusen tack för alla svár!

Travet är väl rätt så utvecklat då det gäller ponnysaker, finns väl mer pengar att tjäna där... Det problemet jag hade då jag köpte postkandar till min shettis (10,5) var att allt var ju som ett stort bett förutom bredden på själva stången. Vi fick böja ut skänklarna upptill så det inte skulle trycka sönder huvet på han för dom gick så långt upp!! Någon som vill starta en riktigt shettisaffär där allt är proportionerligt?? Er första kund sitter här!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 473
Senast: palle
·
Utrustning Min nya häst är väldigt känslig i munnen och har svårt att ta stöd på bettet. Hon lyssnar jättefint och behöver absolut inget skarpt...
Svar
17
· Visningar
6 755
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag undrar vad vad det skulle löna sig att använda för bett på min unga fjordhäst. Har ridit henne med de vanliga betten; tredelat...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: tess91a
·
Utrustning Har en äldre herreman här hemma som jag nu funderar på att skaffa ett annat bett till, men vet inte vilket. Jag har alltid ridit...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka