Shettis å mustang müsli

AKB

Trådstartare
Jag köpte under slutet av betet en säck mustang müsli orginal.
Fyllde upp tunnan och slängde sen bort säcken.
Och nu när han är installad ordentligt så började jag fundera på vad givan ska vara egentligen, under betet fick han 2 dl om dagen för att få i sig vitaminer och mineraler (stod på säcken att fodret skulle innehålla allt det, stämmer verkligen det?)
Någon som har kvar säcken och kan läsa åt mig om hur mycket jag kan ge min shettiskille på 11 år och arbetar ca 3 ggr i veckan.
Jag kan tyvärr inte säga hur det är med höet, stallägaren har inte analyserat.

Tack på förhand!

Sv: Shettis å mustang müsli

Här har du vad som står på säcken...
http://www.mustangfoder.se/foderanalys/musli.asp

Står ju inte hur mycket man ska ge, men det är ju rätt individuellt...

Jag har oxå shettisar som käkar müsli, fast från hippo.
Dom får harmoni varianten (havrefri)
1,5 åringen (hingst) får 200 g om dagen +hö och b-vitamin
24 åringen (sto) får 800g om dagen+ hö, lucern och b-vitamin.

Så här står det om Hippos foder, kan ju jämföra lite, men det verkar vara ganska lika på innehållet.
http://www.svenskafoder.se/dj/hippo/produktblad/Hippo_Bas_Harmoni.pdf
Så enligt deras rekomendationer så ska en ponny ha mellan 0,5-3 kg om dagen...
Men som sagt individuellt...

Det går ju inte att säga hur mycket din pålle ska ha av muslin för att täcka behoven då du saknar grovfoderanalys. Har du ett hö med bra värden så skulle jag tro att din pålle klarar sig på bara hö men är det tvärtom så kan det mycket väl vara så att din pålle behöver något foder med mer protein i.

Men ett ämne kan jag räkna på åt dig och det är selen. Grovfoder innehåller i princip inget selen så det måste alltid tillföras antingen mha berikat kraftfoder, som mineralfoder eller som tokosel. Selenbehovet är 0,2 mg per 100 kg häst och en lagom shettis brukar väga ca 200 kg så 0,4 mg är behovet. Innehållet i muslin är 0,3 mg/kg så enkel matematik ger att du då ska ge 1,35 kg musli för att pållen ska få i sig den mängd selen han behöver.

Det där med att fodret innehåller allt som hästen behöver beror helt och hållet på hur mycket man ger...
//marti

om jag börjar använda krafft mineral, den blå sorten, det står att det innehåller 15 mg selen.. tror du att det täcker selenbehovet?
(jag är lite, eller ja, väldigt dålig på matematik, så ja kan inte räkna ut det)

Du behöver ge din shettis ca 30 gr Blå miner per dag under förutsättning att pållen väger ca 200 kg. 30 gr miner ger 0,45 mg selen jmf behov 0,4 mg. Den lilla mängd musli du ger (2 dl = 2 hg?) tillför så lite selen att det är försumbart ca 0,08 mg. Märk väl att selen är giftigt i för stor mängd! Max toleransgräns är 6 mg /100 kg enligt min foderbok. Men du är lååångt under den gränsen! Sen är ju frågan om resten av mineralbehoven täcks med 30 gram Blå miner per dag. . .
//marti

han får nu 500 g müsli och 1 dl mineral. å 4-5 kg hö som ser rätt tråkigt ut.. jag försöker banta honom, har inte vägt honom men magen är rätt rund:angel:

Hullet på hästen mäter man inte över magen utan över revbenen. Revbenen ska kännas under ett lite lagom lager hull. Kan man inte känna revbenen är hästen i lite väl bra hull och är det så att man kan se revbenen under skinnet är den för mager. Är du säker på att din lilla pålle får tillräckligt med protein? Även shettisar har samma krav på balansen i sitt foder som alla andra hästar dvs ca 6 smbrp per MJ i foderstaten. Tecken på proteinbrist är just stor mage och tunn över ryggen/rumpan.

En shettis på ca 200 kg som jobbas 3-4 dagar i veckan bör kräva ca 35 Mj och då blir proteinbehovet 6*35=210 gr. 500 gr musli ger 42,5 gr så då är frågan om ditt tråkiga hö tillför resten...
//marti

Senast ändrad:

Nu håller vi på och diskuterar en enskild häst foderstat vilket vi inte ska göra i detta forum. Vill du fortsätta diskussionen så får du gärna PM:a.
//marti - som inte vill reta moderator...

Liknande trådar

Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 097
Senast: Tinda
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 610
Senast: Madick
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 665
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka