Shettis hingst i skåne som är skimmel...

Med risk för att låta som en annonsör... Min hingst blev godkänd i år, han är rödblackskäck och hans pappa (Damm) är blåskimmel. Jag vet ju inte vad han lämnar för färger, men de torde bli ganska intressanta med den härstamningen! Han är strax över metern och jag har ännu inte bestämt var han ska stå nästa sommar, men det blir troligtvis inte hemma i alla fall. Kolla hans hemsida

Varför vill du inte ha fux? Jag skulle inte heller vilja ha en med tanke på hur många fuxar det finns just nu, dessutom gillar jag ovanliga färger, men du kanske har en annan anledning?
 
Din hingst har anlag för fux, black och skäck.
Eftersom han själv inte är skimmel så har han inte heller anlag för skimmel. (och för övrigt så heter det numera svartskimmel, inte blåskimmel... ;))

Sen, det är inte tillåtet att göra reklam för sin egen hingst här på forumet. Detta inlägg är definitivt på gränsen till detta... ;)
 
Det är lite kul det där med vad man får säga och inte säga... Jag kan skicka in en fråga om min egen hingst, med stam, färg, höjd etc. och info om eventuella avkommor och så vidare - det är helt OK så länge jag har ett annat syfte med tråden än att göra reklam. Men att nämna i förbifarten att jag har en hingst som kanske passar nån i tråden, det är inte OK? Jag har inte sagt namnet på honom och ingen kommer heller att veta det, OM de inte tittar på hemsidan, vilken heller inte har någon titel som avslöjar innehållet.

:D :D :D

På tal om vad han har för anlag - kan han inte ha ett "vilande" anlag för skimmel, som slår igenom om han betäcker ett sto som också har samma anlag? Jag är inte jättebäst på färger, men det är i alla fall så jag har lärt mig. :confused:
 
Konstantskimmelanlaget (och det avblekbara skimmelanlaget också för den delen) är DOMINANTA anlag, alltså tvärt emot det du kallar "vilande" (=recessiva) anlag. Dvs att om en häst har anlag för skimmelfärgen så SYNS det, hästen är skimmel.

Enda chansen för din hingst att lämna skimmelavkomma är med ett skimmelsto, anlaget måste således komma från stoet. Din hingst kan ALDRIG med ett icke-skimmelsto lämna skimmelavkomma.

Bara så att det inte blir några missförstånd om färgnedärvningen! :)

//Kristin
 
Gränsen ÄR luddig, men inlägg som kan uppfattas som reklam plockas bort när de hittas. (som du ser så ÄR ditt första inlägg här kvar ;))
Det är inte särskilt svårt att veta vilken hingst som är din om man har koll på vad som godkändes i år, det är ju inte sååå många med den färgen som ens visas... ;)

Vad gäller färganlagen på din hingst så är svaret NEJ, skimmelanlaget ligger inte dolt! OM de har anlaget så syns det också! Det enda anlaget som kan ligga dolt och pluppa upp (just på shetland, ska jag specificera, då de inte har det recessiva bukskäcksanlaget - som finns hos t.ex russen) är "svartavlarnas" bekymmer. FUXanlaget är nämligen recessivt och det kan helt plötsligt dyka upp en fuxavkomma efter två svarta ponnyer med 5 hela leds ren "svart" härstamning...

Och ett litet tips till dig:
Du kommer få MÅNGA konstiga frågor om färganlag iom att din hingst har två kul anlag samtidigt. SÅ varför inte försöka sätta dig in i färggenetikens faktiskt relativt enkla regler så att du kan ge väl underbyggda svar på alla konstiga frågor? OCH dessutom veta säkert att du inte lurar någon att tro något som inte är sant...
 
Jag har faktiskt läst en hel del om färgnedärvning och anlag etc. men det fastnar inte längre än tio minuter. (Jag bytte trots allt bort matematiken i skolan mot Camebridge-engelska, för det var enklare för mig! :D) Vissa saker kan jag plugga till förbannelse utan att haja, men så är det väl för alla. Men det är bra att det finns ställen som Buke där man kan få svar på knasiga frågor. :bow:

Ja, det är ju din rätt som moderator att plocka bort mina inlägg om du tycker det, det säger jag inte emot.

Det är rätt många som inte är insatta i shettishingstar och som inte har en aning om hur många skäckar som finns där ute. Det visades ju en hel del olika varianter på föruttagningarna i år, det var lite trist att bara en gick igenom. Desto roligare att det var min, moahahahaaa! :D

Jag har fått sagt till mig att min hingst kan ge skimmelavkommor, det var hela idén med att lägga mig i debatten, men säger ni att det inte är så så tror jag på det. Det enda jag minns ifrån ett föredrag om färganlag som jag var på en gång, är att det har funnits fjordingar som varit skäckar, svarta, röda, etc. Det var just de där vilande anlagen som slog igenom på vissa ston.
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 359
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 154
Hemmet Min hund är gammal och har ont i lederna, och jag försöker underlätta livet för honom. Jag vill hitta låga pallar som jag kan ställa...
2
Svar
30
· Visningar
1 229
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp