Shettis hingst i skåne som är skimmel...

A

annele

Letar efter en godkänd shettis hingst i skåne som är skimmel.
Han bör vara runt 100 cm hög
 
Eftersom han står under avelshingstar och dessutom väntar avkommor till våren torde han väl vara godkänd.

Då du i sverige endast får avla på egna ston om hingsten inte är godkänd/har licens så förutsätter i alla fall jag att han är godkänd.
 
jo det fattar jag också, men då han inte står med i shettistidningen för godkända hingstar så viste jag inte
 
Tror han har varit under utredning pga vissa saker men tror att han ok nu. Vet dock inte om han är sk "0-hingst" eller inte... Andra skimmelhingstar är Love Spring och Anirac's Berhnad men jag vet inte vart dom ska stå i sommar.
 
Emir har kvalitetsklass 0 (han fick intetillräckligt med poäng för G när han visades), därför finns han inte med i listan av godkända hingstar.
Det har varit en hel del turer och överklganden angående hans vara eller icke vara i svensk avel. Jag vet inte om det är slutligt över än, men ägarna kan ge klart besked.

Jag har bestämt för mig att Love Spring kommer stå i Skåne i sommar, har för mig att tjejen som hade honom på station i år sa det. Love är dock ganska liten, under metern i alla fall.
 
Det ska vara färdigt med Emir nu men han är en sk Europa hingst. Tror att han bara fick 37 poäng här i sverige när han visades, men eftersom han är godkänd i ett annat land så blir han ju då en sk Europa hingst. Vet bara att det har varit problem med nån av hans avkommer som de fortfarande inte vet hur det blir med om den får vara med i stamboken. men kontakta Inga-lill Emmeros stuteri så svarar hon gärna på dina frågor :angel: :angel:
 
ja, jag har också funderat på Love Spring men då han har fuxanlag så tvekar jag då jag bara har fått fuxar dom sista åren.
 
Ja, du kan inte åka över till Danmark då? Där finns ju flera skimmelhingstar men kvaliten är ju såklart blandad. Anirac's Berhnad då?
 
har funderat på Danmark men då jag inte är så jätteduktig hur det fungerar om jag åker utomlands så vill jag nog hålla mig till sverige.

Berhnad har jag inte haft en tanke på ska genast kolla upp honom.
 
grrrrr nu har jag kollat in Berdnad och han ser ju jättetrevlig ut :love:, men hans farfar är Firth Bracken och det ena stoets pappa är just Firth Bracken :mad:
 
jo det kan vara både brun/svart och ev rödskimmel också.

Men om jag anväder en rödskimmel så är väl chansen stor att fölet blir fux?

Kan ju även använda brun eller svart hingst också, det bör ju också minska risken för att få ett fuxföl.
 
prova skäpperöds tarik!
han är nyligen godkännd och är svartskimmel.
 
Men Tarik är en mini och insändaren ville ha en hingst som låg på ca 100 cm i mankhöjd! Rödskimmelhingstar är ju tex Titol och Epol. Haodo är brunskimmel och svartskimmel finns Lukas bland de normalstora. Kolla http://www.ponnysajten.eskimo.se/ där finns alla ponnyhingstar med och foton på en del.
 
opps tänkte inte på de... :crazy: men tarik är fin!!men lite för liten kanske..
 
jag tycker att han är jättefin! han har utvecklats riktigt bra, med tanke på att fick 37 poäng förut.

har du några kort från premieringen på olika hingstar?? jag var inte där då :( vore kul att se om du var dit.
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 359
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 666
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 145
Hemmet Min hund är gammal och har ont i lederna, och jag försöker underlätta livet för honom. Jag vill hitta låga pallar som jag kan ställa...
2
Svar
30
· Visningar
1 229
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp