Shettis med EMS - foderdjungel, hjälp?

katja

Trådstartare
Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning.
Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år tillbaka gått i grushage och ätit lågsocker kost, ändå fick hon fang och efter prover så fick jag besked att hon har EMS.

Nu till min fråga om foder, vad jag har förstått är det mycket viktigt att ge speciellt en sådan här häst en väl balanserad forderstat.
Har analys på grovfoder och just nu får hon enbart av detta foder, 4 kg/dag. Värden angivet per kg TS;
TS 60%
9,9 MJ
70 smrp
socker 67 g
NDF 582 g
Ca 3,2 g
P 2,4 g
K 14 g
Mg 1,3 g
Na 0,47 g
S 1,3
Cu 4 g
Fe 73 g
Mn 102 g
Zn 15 g

Har jag förstått rätt så behöver jag öka upp Mg (lite), Cu och zn - stämmer detta?
Vad mer behöver jag tänka på?
Något mer tillskott hon kan behöva?

Hon är varm till och från och inte riktigt hundra, så något måste ju vara galet. vet ska komma ut för att röntga och se om hon behöver medicin igen.
 
Har hon testats för PPID? Med tanke på hennes ålder och fång på hösten utan tydlig orsak låter det som PPID tycker jag. Hästar kan ha både EMS och PPID. Vanligt att de har EMS när de är yngre och utvecklar PPID när de åldras.
Jag hade velat öka magnesium så att kvoten kalcium/magnesium blir 1.5, dvs 3,2/1,5 per kilo ts. Sen lagt till zink så att det blev lika mycket som mangan, dvs 102 mg per kilo ts, och koppar 102/3=34 mg per kg ts.
 
Ja, hon är tested för PPID och det har hon inte. Detta prov togs samtidigt som EMS provet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Sitter och fipplar med min grovfoderanalys och blir inte klok på mikromineralerna. Kvoten skall vara ca 4:4:4:1 om jag förstått...
Svar
11
· Visningar
2 482
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 173
Foder & Strö Jag behöver HJÄLP! Fick annalysen idag av bonden på höt och fattar nada. Bonden kunde inte hjälpa mig då han inte kan något om...
Svar
6
· Visningar
1 445
Senast: Gammeln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp