Hjälp med tolkning av analysen

Aliil

Trådstartare
Jag behöver HJÄLP! Fick annalysen idag av bonden på höt och fattar nada. Bonden kunde inte hjälpa mig då han inte kan något om forderstater till hästar. Så här kommer hela analysen (för kor):

TS: 232 g/kg (detta e av dom blötare balarna, det jag fodrar med ligger runt 50%, tagna på samma stycken olika tidpunkter)
aska 92 g/kg ts
smältbarhet, inmatat 69,2 %av OS
Råprotein 168 g/kg TS
lösligt råprotein 599 g/kg TS
Ammoniumkväve 131 g N/kg N
Råfett 30 g/kg TS
NDF 388 g/kg TS
Osmaltbar Ndf (iNDF) 290 g/kg NDDF
Mjölksyra 41 g/kg TS
Ättiksyra < 1 g/kg TS
Propionsyra 2 g/kg Ts
Smörsyra 6 g/kg TS
Etanol 7 g/kg Ts
Socker < 11 g/kg TS
ADF 314 g(kg TS
pH 4,20
Kalcinum 15,2 g/kg TS
Fosfor 3,0 g/kg TS
Magnesium 4,0 g/kg TS
Kalium 26,0 g/kg TS
Natrium 0,4 g/kg TS
Klor 2,5 g/kg TS
Svavel 1,7 g/kg TS
Katjon-anjon 5,06 meq/kg TS
Järn 70 mg/kg Ts
Zink 24 mg/kg TS
Koppar 8,2 mg/kg TS

Tuggindex 59 min/kg TS
Fyllnadsvärde 0,47 FV/kg TS
AAT 20 kg TS 70 g/kg TS
PBV 20 kg TS 67 g/kg TS

Det e ett fullblod som e fin i hullet på enbart detta höt. Och en lättfödd ponny. Båda e 3.
Vad e det som e viktigt att tänka på? Vad ska man se upp med? Och hu omräknar man en koanalys till häst? Och viktigas behöver jag komplitera med något?
 
Sv: Hjälp med tolkning av analysen

Jag behöver HJÄLP! Fick annalysen idag av bonden på höt och fattar nada. Bonden kunde inte hjälpa mig då han inte kan något om forderstater till hästar. Så här kommer hela analysen (för kor):

TS: 232 g/kg (detta e av dom blötare balarna, det jag fodrar med ligger runt 50%, tagna på samma stycken olika tidpunkter)
aska 92 g/kg ts
smältbarhet, inmatat 69,2 %av OS
Råprotein 168 g/kg TS
lösligt råprotein 599 g/kg TS
Ammoniumkväve 131 g N/kg N
Råfett 30 g/kg TS
NDF 388 g/kg TS
Osmaltbar Ndf (iNDF) 290 g/kg NDDF
Mjölksyra 41 g/kg TS
Ättiksyra < 1 g/kg TS
Propionsyra 2 g/kg Ts
Smörsyra 6 g/kg TS
Etanol 7 g/kg Ts
Socker < 11 g/kg TS
ADF 314 g(kg TS
pH 4,20
Kalcinum 15,2 g/kg TS
Fosfor 3,0 g/kg TS
Magnesium 4,0 g/kg TS
Kalium 26,0 g/kg TS
Natrium 0,4 g/kg TS
Klor 2,5 g/kg TS
Svavel 1,7 g/kg TS
Katjon-anjon 5,06 meq/kg TS
Järn 70 mg/kg Ts
Zink 24 mg/kg TS
Koppar 8,2 mg/kg TS

Tuggindex 59 min/kg TS
Fyllnadsvärde 0,47 FV/kg TS
AAT 20 kg TS 70 g/kg TS
PBV 20 kg TS 67 g/kg TS

Det e ett fullblod som e fin i hullet på enbart detta höt. Och en lättfödd ponny. Båda e 3.
Vad e det som e viktigt att tänka på? Vad ska man se upp med? Och hu omräknar man en koanalys till häst? Och viktigas behöver jag komplitera med något?
Det där fodret skulle jag akta mig noga för :crazy:. Jag skulle se mig om efter ett annat grovfoder :)
 
Sv: Hjälp med tolkning av analysen

Jag har ett råprotein på 168 per kg ts, vilket ger smb rp 121 g/kg ts, så där landar ju du också. Energi vet jag inte hur man listar ut från dina siffror, hoppas någon annan kan hjälpa till där.

Det ser ut att vara väldigt mycket kalcium i det, framförallt i förhållande till fosfor?
 
Sv: Hjälp med tolkning av analysen

Kor och hästar har inte samma upptagningsförmåga så jag tror det blir väldigt svårt att göra något vettigt av den där analysen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 307
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 509
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: katja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp