Shettis med fångkänning, eller….?

katja

Trådstartare
Jag har en shettis (21 år) som haft fång flera ganger i sitt liv. Första gången när hon var 9 år sen ytterligare gånger då jag inte visste så mycket om fång. Sen har jag läst och lärt mig mycket med nu går jag bet. I somras rymde hon tyvärr ifrån sin grushage och glufsade i sig gräs = fång. Hon återhämtade sig ganska snabbt och varit bra sedan dess.

Har hållit henne på strikt diet sen många många år, lågsocker hö + enbart lite lucern (utan socker) + grus hage. Sockerhalten i höet har legat runt 12% de senaste åren och har fungerat bra. I årets skörd låg det också på lika värden. Hon går i grushage, ingen möjlighet att äta gräs. På vintern har jag alltid kunnat hålla henne i en större gräshage men hon har bara gått där då det varit fruset en längre tid och men snötäcke på marken.

Så även i år, men märkte av lite värme i framhovarna nu när våren närmade sig och bytte då direkt till grushagen. Där har hon gått sen dess, men värmen i hovarna ger inte riktigt med sig. Hon har ingen puls, men lite värme i kronranden och lite sulöm. Hovis har varit ute flertalet gånger och nu har hon även sjukbeslag på sig. Upplever henne något bättre nu med skor på, men inte hundra. Veterinär är också inkopplad. Hon har en liten rotation båda fram.

Har nu skickat in lite hö igen för att verkligen säkerställa så att sockerhalten ligger på samma. Kan ju vara så att jag fått hö av annat parti denna gång. Något måste det ju vara som triggar.

Kan det vara så att hon varit på gränsen tidigare och nu har trillat över, PPDI eller IR?

Hon är tidigare testat för PPDI och IR, men inget utslag på något. Hon är i fint hull, fäller som hon ska och blank och fin päls. Ska man testa detta igen?
 
Knepigt. Men en tanke - hon får inte i sig strån i grushagen? Det växer ju upp några strån även genom grus. Man ser det inte förrän man haft hagen tom en sommar - jag själv blev förvånad. Om hon hade en liten reaktion kanske den kan hållas igång av det?

Om inte höanalysen skulle visa något alltså
 
Nu har jag fått analysen och höet öigger på 11,4% denna gång, så samma som tidigare.
Grushagen sladdas regelbundet för att den inte ska bli något grönt. Ska även sätta upp en tråd närmare marken så hon inte kan pilla i sig något där. Tror inte hon når nu heller men bara för att vara på den säkra sidan.
Finns inte mycket mer jag kan komma på som skulle kunna spöka, börjat blötlägga höet nu tillsvidare.
Har beställ hem ett parti med nytt hö som ligger enbart på 7,4%, ska prova detta.

Någon som har fler idéer?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 430
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 613
Senast: Angel
·
Hästvård Hej! Min shettis-valack är 16 år och har haft fång flera gånger i sitt liv. Sista åren har vi sett direkt när ngt här på gång och...
Svar
10
· Visningar
1 780
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp