Shettisgrimma?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Var köper ni era shettisgrimmor? Blir alltid lika besviken både online och i butik, för de flesta grimmor finns ju bara i full, cob och ponny. Var hittar man snygga grimmor i storlek shetland, som är ställbara både vid nos och nacke, och som kostar max ett par hundra kronor?

Jadu.. jag sydde en egen lädergrimma.

Aponydesign har ju för småhästar, men tror inte de var ställbara i både nos och nacke, iaf inte tyggrimmorna. Jag har köpt ställbar grimma i lokala hästsportaffären, med bred fodring i fleece i både nos och nacke men kan för världen inte komma ihåg märket.
Har också Hööksgrimma men den är inte ställbar i nos.

Var köper ni era shettisgrimmor? Blir alltid lika besviken både online och i butik, för de flesta grimmor finns ju bara i full, cob och ponny. Var hittar man snygga grimmor i storlek shetland, som är ställbara både vid nos och nacke, och som kostar max ett par hundra kronor?
Jag har två shettisar. Den ena är tillräckligt stor att hon kan ha ponnystorlek, och har idag en trevlig lädergrimma i ponnystorlek med nacke och nos i hålet längst in (trots det är käkremmen för tajt vintertid :cautious: ). Den andra är lite mindre och behöver shettisstorlek, hon har än så länge inte någon särskilt snygg grimma, utan helt enkelt den jag hittade på Granngården som i shettisstorlek hade störst käkrem :p Och, nej, den är inte ställbar i nos. För mig har det dock varit mer problem att få plats vid käken än vid mulen.

Följer tråden pga. att shettisen i stallet har en lädergrimma som jag stör mig på varje gång jag sätter på den!
Sidostyckena är för långa, så det går inte att ha nosremmen såpass utspänd att det blir lätt att kränga grimman över pannlugg och öron.
Nackremmen är dubbelsydd och fodrad med trånga spännen, så även om den är välsmord är det bökigt att knäppa på grimman så istället.
Plus att det inte funkar för stallägaren som släpper ut på vardagarna pga stora händer och värk i fingrarna...
(Jag trär hela grimman över halsen istället och går så till och från hagen.)

1000021365.webp

Här är min grimma.

Storm (som förvisso är wm men har allt i stl shettis) har en okej grimma från Hööks, deras mullegrimma. Den sitter hyfsat bra och ffa är den mjuk vilket hon kräver. Men inte ställbar i nosen.

Hittade den perfekta grimman i våras på en affär i Skåne. Jag var nöjd, hon var nöjd. Sen gick den sönder i spännet (alltså metallen!) efter en vecka. Utan att det ens var nån kraft involverad, jag hängde upp grimman och den föll isär. :(

Har lovat henne en måttsydd lädergrimma men @Liten har gått i pension så jag vet inte vem jag kan anlita.

Glada hästen i spiltan brukar ha nägra shettisgrimmor.
https://gladahasten.se/124-grimmor?q=Storlek-Shetland

Börjes brukar väl också ha, men osäker om de har nån med atällbar nos.

Sen brukade jag köpa på SIHS av en speciell säljare, men det hjälper ju inte dig just nu...

Kanske ska tillägga att jag föredrar utan en massa ludd. Den grimma hon har nu (för stor såklart) har ludd och det är så dumt vid regn!

Ponnytravprylar hade många trevliga modeller :) . Men deras betalningsalternativ verkade skumt...
Var inga problem när jag hadlade av dem i alla fall.

Minns inte ens något konstigt och tycker att det är inte de enda företag som bara erbjuder dessa alternativ?

Bifogade filer

• Screenshot_20250623_134846_Chrome.webp
    Screenshot_20250623_134846_Chrome.webp
    45,3 KB · Visningar: 38
Var inga problem när jag hadlade av dem i alla fall.

Minns inte ens något konstigt och tycker att det är inte de enda företag som bara erbjuder dessa alternativ?
Nej, det är jättebra alternativ. Men när jag klickar på deras betalningsvillkor får jag bara upp något som heter billmate, så det är ju förvirrande? Men jag har inte testat att gå till kassan. Då ser det kanske annorlunda ut!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka