loveponies

Trådstartare
Är lite nyfiken på denna ras. Har inte direkt några planerpå att skaffa hund just idag, men drömma är det ju alltid kul att göra, och även om jag läst en del om rasen så är det alltid kul att höra från folk sm har ersonlig erfaranhet av den! Själv har jag bara träffat på en Shiba, och intrycket var en tyst, lugn, lågmäld hund som inte hetsar upp sig i onödan. Har jag rätt eller fel?
 
du har helt rätt när det gälller shiba , men dte är mycket fart i dem också , har aldrig haft en personligen men jag har träffat många , dom är verkligen underbara =)
 
De verkar trevliga, och de är ju så otroligt vackra också! Lagom i storlek med :-)
Akita tycker jag också är väldigt vacker och ståtlig, men jag har läst/hört att de är rätt så tuffa och svåra i temperamentet, så jag får väl nöja mig med att beundra dem på håll! :-)
 
Vi har varit hundvakt åt en shibatik en gång och sedan dess vill jag inte ha någon shiba... :smirk:
Hon var extremt självständig och väldigt egensinnig, inte alls beroende av människor. Vad jag har förstått av rasen så får man lägga ner mycket arbete på lydnaden och på den sociala biten, eftersom de är ganska "osociala" och självständiga hundar.
 
Jo, stolta och inte alltid genomlydiga har jag också hört om dem, men samtidigt ska de ju vara obändigt lojala mot sin familj... De brukar ju vara reserverade för främlingar också, kanske ville hon inte riktigt "släppa in er" så snart? Fast jag vet ju inget om hur länge du/ni kännt hunden innan, förstås... Hur verkade den mot ägaren?

Men tack för att du delade med dig av din erfarenhet, det är ju sånt jag vill höra!
 
visst är shiba en välldigt envis ras men det beor mest från individ till individ , och om du uppfostar hunden mycket bestämt och är mycket social så kann du få en underbara shiba...
 
Min syster har kärat ner sig i just Shiba och vi pratade med några ägare på Husdjursmässan här i november.
Enligt dom ägarna så är det en jättetrevlig hund som passar bra i lägenhet, är lagom stor men som ändå går att använda på olika sätt. Hon hade hört att det inte var en bra förstaund, men det var hennes första och hon hade inte haft några problem.

Så min syster skaffar nog en sån om några år.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 197
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 157
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 921
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Sitter och kikar runt på nätet i brist på annat och snörvlar lite nyfiken på rasen saarloos. Nån som känner till rasen mer än det som...
Svar
12
· Visningar
1 636
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp