Shit Pomfritt...jag har cancer...

Det är förståss inte aktuellt ännu, men för en liten tid sedan så födde en kvinna i Göteborg ett barn som legat i en livmoder som transplanterats till henne. Så hoppet är kanske inte helt ute för biologiska syskon?
Går det kanske att spara några ägg från dej och om något år .... Ja du förstår nog hur jag menar.
 
Tack åter igen allihopa för era tankar, erfarenheter och värmande kramar!

Behöver så många tummar det finns som kan hållas i veckan:)
 
Måste vara ett hemskt besked...:(
Men skickar en stor styrkekram!
Nej. Det "måste" inte vara hemskt.

Eller ja, lika hemskt som om du får reda på att du har någon annan åkomma.

Cancer är fortfarande - fast läkarvetenskapen gjort så stora framsteg - i mångas ögon lika farlig som den var för 30-40 år sedan. Det är INTE så.
Dessutom finns det en oändlig mängd olika sorters cancer. Enbart bröstcancer, som jag hade, finns tydligen i minst ett tjugofemtal varianter.

Ingen är betjänt av att tänka att det är ett "hemskt besked". Vi säger inte så om vi får reda på att folk har andra lika farliga åkommor. Den som får bekymmer med hjärtat och måste medicinera möts sällan av de där medlidande minerna och beklaganden om hur "hemskt" det är.

Det är en sjukdom, bland andra. Den går förvånansvärt ofta att bota.
 
En bekant fick samma diagnos för några få år sedan. Tror att cancern hittades i samband med sterilisering (nåt som såg mysko ut och prover togs). Livmodern togs bort och hon mår idag bra. Vet inte så ingående runt behandlingarna i övrigt men jag tror att det var något ytterligare hon fick.

Min pappa överlevde 3 turer med hodgkins för jättelänge sedan och behandlingarna är ju så mycket bättre idag.

Håller tummarna och hoppas att det inte har hunnit sprida sig. Och jag går på kontrollerna, ligger under stenhård koll då jag vid 23 års ålder och som nybliven mamma fick mina första förändringar. Dessa återvände ett halvår efter operation och där är vi nu. Ännu bara milda så jag väntar och hoppas :)
 
Nej. Det "måste" inte vara hemskt.

Eller ja, lika hemskt som om du får reda på att du har någon annan åkomma.

Cancer är fortfarande - fast läkarvetenskapen gjort så stora framsteg - i mångas ögon lika farlig som den var för 30-40 år sedan. Det är INTE så.
Dessutom finns det en oändlig mängd olika sorters cancer. Enbart bröstcancer, som jag hade, finns tydligen i minst ett tjugofemtal varianter.

Ingen är betjänt av att tänka att det är ett "hemskt besked". Vi säger inte så om vi får reda på att folk har andra lika farliga åkommor. Den som får bekymmer med hjärtat och måste medicinera möts sällan av de där medlidande minerna och beklaganden om hur "hemskt" det är.


Det var inte min mening att vara okänslig. Varken mot TS eller någon annan som fått någon sjukdom av något slag.
Men jag har haft flera i min närhet som fått cancerdiagnos och allas vår första tanke har varit att det är en "hemsk" diagnos. Även om vi sedan, när vi fått bearbeta den första chocken, blivit införstådda med prognoser och behandlingar.
 
jag kanske ska tillägga att det finns en anledning till att jag har årliga kontroller (vanliga är väl var tredje år?).

När jag var 20( väldigt ovanligt att du har ett prov så tidigt) så hade jag hade jag cell förändringar på ett prov, och trots byte mellan olika mellan länder så har dem hållit samma prov mellanrum. Har proverna varit UA i 1.5 år, så kör dem prover en gång om året. Annars har det varit var sjätte månad. Dem håller alltså alltså ordentlig koll på dig.

Eftersom jag har haft MINDRE cell förändringar så vill dem ha ett prov varje år för att se att dem inte bildar cancer celler.

Det är ovanligt att prover med mindre cellförändringar faktist utvecklar sig till cancer.

Det har gått upp och ner för mig. Jag hade två prover när jag var 20 som var positiva för mindre förändringar. Jag hade två prover igen när jag var runt 27. Kanske ska tillägga att dem inte verkade veta vad dem skulle göra av mina journaler i Sverige men dem kallade mig på kontroll inom sex månader när jag flyttade tillbaka. Jag tvingade ut mina journaler från UK med lagtvång (pga en väldigt märkligt receptionist), det första sjukhuset i Sverige verkade inte förstå vad dem skulle ha mina journaler till.

Jag flyttade igen inom Sverige förra året, dem kallade mig på kontroll inom två månader efter att jag flyttat. Antagligen pga min ålder snarare än att dem visste att gick på koll året innan eller föregående problem.

Vad jag vill säga är att, gå!!!!!
Dem har koll.
Dem har kontroller av en anledning.
Du måste lämna jobbet för en eftermiddag/inte påta i trädgården/inte göra vad du nu vill göra.

Men jag fyllde 30 för två veckor sedan. Jag har inte haft cancer dem senaste 10 åren trots cell förändringar.
 
...fick jag reda på idag:(
Det hela började med, vad jag trodde, harmlös cellförändring på livmodershalsen.
Prover togs, snabb tid till xtra provtagning. Sen remiss till operation för borttagning av mikroskopisk cancer.
operationen genomförd...idag får jag ett samtal att ytterligare OP blir nödvändigt,det var mer än bara mikroskopisk cancer:nailbiting:.
Först skall en skiktröntgen göras för att se om !cancern:eek:! har spridit sig...
Får frågor så som om jag vill ha fler barn? Livmodern måste opereras bort:cry:

Schysst besked en fredagkväll......

är så himla rädd att det spridit sig ännu mer:(

dela gärna era egna erfarenheter...

Beklagar verkligen! :(:(

Om det är till någon liten liten tröst/pepp så har en bekant till mig som fått samma besked nu gått igenom en cellgiftsbehandling och trots att den är tuff fått en fortsatt god prognos! :)

Tokmassa styrkekramar! :love:
 
jag kanske ska tillägga att det finns en anledning till att jag har årliga kontroller (vanliga är väl var tredje år?).

När jag var 20( väldigt ovanligt att du har ett prov så tidigt) så hade jag hade jag cell förändringar på ett prov, och trots byte mellan olika mellan länder så har dem hållit samma prov mellanrum. Har proverna varit UA i 1.5 år, så kör dem prover en gång om året. Annars har det varit var sjätte månad. Dem håller alltså alltså ordentlig koll på dig.

Eftersom jag har haft MINDRE cell förändringar så vill dem ha ett prov varje år för att se att dem inte bildar cancer celler.

Det är ovanligt att prover med mindre cellförändringar faktist utvecklar sig till cancer.

Det har gått upp och ner för mig. Jag hade två prover när jag var 20 som var positiva för mindre förändringar. Jag hade två prover igen när jag var runt 27. Kanske ska tillägga att dem inte verkade veta vad dem skulle göra av mina journaler i Sverige men dem kallade mig på kontroll inom sex månader när jag flyttade tillbaka. Jag tvingade ut mina journaler från UK med lagtvång (pga en väldigt märkligt receptionist), det första sjukhuset i Sverige verkade inte förstå vad dem skulle ha mina journaler till.

Jag flyttade igen inom Sverige förra året, dem kallade mig på kontroll inom två månader efter att jag flyttat. Antagligen pga min ålder snarare än att dem visste att gick på koll året innan eller föregående problem.

Vad jag vill säga är att, gå!!!!!
Dem har koll.
Dem har kontroller av en anledning.
Du måste lämna jobbet för en eftermiddag/inte påta i trädgården/inte göra vad du nu vill göra.

Men jag fyllde 30 för två veckor sedan. Jag har inte haft cancer dem senaste 10 åren trots cell förändringar.

Instämmer helt och hållet, kontrollerna räddar liv. Jag tycker inte att de är obehagliga men jag förstår om man tycker det är jobbigt men snälla alla: GÅ PÅ KONTROLLERNA!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu är jag helt lost! Mamma har problem med en höft, hon har skickats hit och dit mellan läkare, röntgen, sjukgymnaster osv i... snart...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp