Shoppat i Falsterbo 2005

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 6 497
Sv: Shoppat i Falsterbo 2005

En liten fråga bara: Den hjälm som jag köpte är både CE och EN 1384 märkt. Sen finns där även ett klistermärke som det står certificate 02 i guld. den är även märkt med hur mycket den väger (420g) och när den är tillverkad. 03.2005.

Stoppningen är hård (frigolit med lite mjukt skumgummi går inte att trycka ihop) och hjälmen känns bra i nacken.

Kan jag vara säker på att den här hjälmen är säker att rida i eller är det något mer jag ska titta efter när jag handlar hjälm??

Köpte en HG-pullarnosgrimma för 150:- :banana: Kostar egentligen 700-900 spänn! :)

3 RG schabrak+luvor
JW schabrak+luva
Equiline fleecetäcke
GPA hjälm
boxgardin
specialbeställd kavaj från italien + skjorta.
equipe stigbyglar
lädergrimma
mustang transport :)
dyon träns

typ det! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

gylle skrev:
Den ändrade varianten kom för lite mindre än två år sedan (ganska exakt 2 år sedan min olycka) och har kraftigare stoppning "runt" innerkanten och går inte riktigt lika djupt ner som den gjorde innan. Har inte granskat den så mkt då jag fortfarande tycker att den går för djupt ner. Men förhoppningsvis så har de ju testat den så att den håller måttet bättre.
Jag har alltid trivts med CO hjälmarna men om jag skulle köpa en idag så skulle ända tänkbara modellen vara CO John Whitacker är den enda som är uppbyggd som jag idag lärt mig att en hjälm bör vara. Nu valde jag att istället köpa en GPA titanium då den då var den säkraste hjälmen på marknaden och den enda som verkligen klarar en klokren spark pga titaniuminlägget. Har man precis upplevt vad som kan hända så får det kosta vad det kosta vill när man köper ny.

Vad är det för modell som du hade på din hjälm?
PM:a om du inte vill skriva här..

Usch, vad hemskt! :eek:
Men finns det inte några billigare hjälmar som också skyddar "rätt"? Altså som går under 2000-lappen?
Jag tycker också att GPAn verkar skitbra, men jag har inte råd att lägga 4000 på en hjälm.. :crazy:

Jag shoppade:

Ny ridhjælm med ventilation
Sport jodphurs ridskor
Flurocerande reflexshabrak
Vit grimma
waterbar till hunden (supersmart pryl nær man har en tørstig vovve)
Badleksak till vovve (svalkade av han i havet innan vi åkte hem)

& eventuellet en hæsttransport Henra Cayenne. Skall læmna svar i dagarna om jag skall ha det. (funderar fortfarande)

Blev en tillræckligt dyr helg :D

Nu finns ju en hel del hjälmar på marknaden som är vettiga. Finns ju många kopior av GPA hjälmen som är skurna på samma vis. Har faktiskt själv köpt en IRH av en ny modell som är lite mindre "klumpig" än de gamla IRH och faktiskt ganska lik GPA, att byta med här hemma. Rider ju ofta 5-6 hästar om dagen och i denna värmen blir inte hjälmarna så mysiga inuti så det gäller att ha några att byta med och det blir ju dyrt att ha minst 3 st GPA liggande. En dumhet som jag i alla fall har slutat med är att sitta och jobba dem utan hjälm när det är varmt så något fick man ju med sig i bagaget av det som hände. Använder dock alltid GPAn när det så att säga föreligger "ökad" risk för markkontakt.....
Titaninlägget ger ju ett ökat skydd som inte finns i någon annan hjälm (vad jag vet) på marknaden vid en direkt träff av en spark, nu är det ju som tur var inte så ofta man verkligen utnyttjar hjälmens kapacitet till fullo.

jag köpte:

mark todd vintertäcke 400 kr (kostat 945)
mias rs schabrak vitt (halva priset)
annat schabrak blågrönt (halva priset)
longerlina 10 m 129 kr
träns brunt (halva priset)
tyglar bruna vävribb (halva priset)
4st svarta fleecelindor 80 kr (sjöhagen)
läderchaps mountain horse 100 kr
transportskydd för 400 (halva priset)
agria keps 38 kr
4 st "myspaddar" till fleecelindorna 30 kr :)

Aha okej :o
Jag har en sån hjälm, och trillat av 2 ggr på kort tid.. Ska dock köpa en ny.. En CO john withaker.
Men när bytte dom ut showjumper modellen?

För jag fick min i julklapp, då kostade den 1200:- troru att de e den nya eller gamla modellen ??

Jag köpte:

Transportskydd från pessoa, 700:-
Fleecetäcke med hals, sandfärgat, 300:-
2 st jacsonshabrak, vitt och grönt, 200:-
Ridbyxor Pikeur, gröna, 600:-

Är mycket nöjd, särskilt med transportskydden!

Jag köpte:
MountainHorse jacka,marin fyra i en,400:-(har kostat 2500.-),så jag tyckte jag fyndade!
Väst marin,50:-
Benskydd,FTE,95:- paret(köpte fram+bak)
Vojlock,marin,50:-(bra med ombyte i värmen!)
Handskar,39:-
+lite andra småsaker

Det blev såhära...

Domani vintertäcke med halvhals 600 kr (vet någon något om märket?)
Jockeyhjälm från jacson 175 kr
Flugskydd för ansiktet 75 kr
Glansspray, Foxfire 110 kr
Namnskylt, den lilla i plast från GJ Gravyr, 110 kr
Sen lite smått o gott med...=) Trodde att jag skulle hitta mera.. Hade alldeles för mycket pengar kvar när vi åkte hem! :eek:

Piggis shoppade loss som vanligt, eller vad säger du Ninsan ;)
Hittade en del av det jag ville ha, plus en del som jag inte egentligen behövde :angel:

Köpte:
*blått JW fleecetäcke m röd & vit passpoal (Skara hästsport, 1200 kr)
*blått JW shabrak m röd & vit passpoal (Sjöhagen, 600 kr)
*olivgrönt Mia's shabrak m vit passpoal o beige kant (Charlies, 300 kr)
*blå/grått Eskadron shabrak m beige/brun kant, SÅÅÅ snyggt!! (Skara hästsport, 500 kr)
*4 gröna fleecelindor - ridlindor Equiline (Flädie, 280 kr)
*1 påse hästgodis (10 kr hehe)
*1 hink örtblandning för luftvägarna (Dr Schettes nånting, typ 160 kr tror jag)
*1 par grön/beige rutiga strumpor (70 kr)
*blå Eskadron grimma (henrikssons, 200 kr)

Letade efter GPA-hjälm men fanns ingen kvar i min stl, o heller inte JW flugluva, ville haft en blå.

Ska ner till henrikssons om ett par veckor, behöver:
*GPA-hjälm (svart m silver, Titium)
*dressyrspö
*nåt bett, typ gummiklätt pelham
*FB martingal
*Event termotäcke
*fleecetäcke att ha hemma

Men kul va de på falsterbo!!! :bump:

* 2 Mark Todd-flughuvor
* 2 "Pimp my Horse"-grimskaft; ett i grönt/guld och ett svart/guld
* 1 coboltblå nylongrimma med lika blått, härligt nos + nackludd :d

Lite otur att jag inte fick ner Ringo Star:en i någon ficka bara.. :angel:

Mina privata handlare var där som vanligt, men det ända jag beställt åt pållen var..

Equistro Biotin forte
Equistro Haemolytan 400
Equistro Flogestan

hehe men de fick såklart mammi pch pappi betala, så det blev billigt för mej :D

Immer skrev:
En Ifor Williams 401 (1,5-hästars).
En gång Ifor Williams, alltid Ifor Williams. :D

Immer
Hehe.. Håller med! Du ska bara se den nya vi skaffade. De har ändrat lite på modellerna..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 626
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 196
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka