Shoppat i Falsterbo 2005

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 6 496
Sv: Shoppat i Falsterbo 2005

Jag glömde det blev en JW hjälm för 1900kr :banana:

ajdå :crazy: . vem är din källa?
Alltså dina egna skada kan jag ju inte säga något om, men har du "hört" att flera ryttare fått sånna skador eller är det ngt som finns dokumenterat eller vad man ska säga?

För det är ju väldigt många som har en sådan hjälm o har haft i många år, "skrönor" uppstår ju lätt..

Snuffsan skrev:
Inte så mycket kvar idag, jag shoppade loss rejält igår med hjälp av Mini, SaraMara, Ponte och Lizan. :angel:

Vad köpte du/ni?

Själv har jag sparat pengar och tittat på tv i stället ;)

Är du säker på att du vill läsa hela listan? :crazy:

*Träns, London, pullargrimma Treadstone
*Träns, ljustbrunt, pullargrimma EQL (alldeldes för dyrt men oj så fint)
*Matchande martingal EQL
*Rött fleecetäcke
*1 schabrak
*2 par ridbyxor brtuna resp champagne
*portkläpp
*2 grimmor
*en hög grimskaft och flyisar
*JW jacka, klarblå
*3 t-shirts
*senskydd, cavallo, vita
*Transportskydd
*"Iskristallspray" för glänsande gråskimmel
*Miniatyrhästar
*keramikhäst

Dottern rensade dessutom Pollux monter

Jag har nog glömt lite, men detta var vad jag minns just nu. :crazy:

Hej :) För mig blev det en hel del faktiskt..

- Vita helskodda ridbyxor, Kaxholmen, 300 kr
- Läderridstövlar svarta m. snörning och dragkedja bak, Kaxholmen, 800 kr
- Tävlings Kavaj, Svart m. guldkant på kragen, Kaxholmen, 350 kr
- Brunt super fint träns, Kaxholmen, 100 kr
- Bruna tyglar, Kaxholmen, 40 kr
- Textil grimma, svart ink. grimmskaft och gravering, 180 kr
- Schabrak m. passpoal, Kaxholmen, 150 kr

Och sen blev det såklart lite små saker också :)

// Erica

Att CO drar in hjälmen säger ju en hel del... Har pratat med CO i england för att meddela dem och även sänt fotografier på min hjälm och de meddelade då att de tyvärr fått in ett par sådana fal till strax innan min olycka och bestämt sig för att ändra på uppbyggnaden på dessa hjälmar. Fick även höra från plastikkirurgen att de haft ett tidigare fall med samma hjälm. Tyvärr klarar hjälmen CE testningen (även om den inte klarar denna typ av "våld") därav går det inte att stämma dem på skadestånd, men de har nu i alla fall ändrat modellen så att den blivit säkrare så förhoppningsvis skall inte samma skada drabba någon med den nya typen därav att man blir förbannad när man ser att en återförsäljare slumpar iväg just den gamla modellen skulle inte förvåna mig om de fått dessa hjälmar krediterade eller helt enkelt fått ut den nya modellen istället men att tillverkaren inte tyckt att det var lönt att kosta på dem frakt tillbaka till England och att de därför själv fått göra sig av med dem.

Jag var där igår och köpte en tömkörningsgjord, 2,5 kg kilo torkade morötter, 4 påsar hästgodis samt en hästtransport. :D

Immer

Immer skrev:
Jag var där igår och köpte en tömkörningsgjord, 2,5 kg kilo torkade morötter, 4 påsar hästgodis samt en hästtransport. :D

Immer

Vad blev det för hästransport??

o fy fanken. surt att de säljer en sån hjälm ändå :mad:
Min kompis köpte som sagt exakt likadan för ca 2 veckor sen på Granngården o betalade fullt pris för sen, det är ju ännu mer skumt...

Men vad hände med dig?

Någon som vet vad är det för tester en hjälm går igenom för att bli CE märkt? För det kan ju uppenbarligen inte vara så hårda tester om en sådan hjälm går igenom.

Vet någon varför Veredus stallboot Magnetik såldes ut så billigt??

Den ändrade varianten kom för lite mindre än två år sedan (ganska exakt 2 år sedan min olycka) och har kraftigare stoppning "runt" innerkanten och går inte riktigt lika djupt ner som den gjorde innan. Har inte granskat den så mkt då jag fortfarande tycker att den går för djupt ner. Men förhoppningsvis så har de ju testat den så att den håller måttet bättre.
Jag har alltid trivts med CO hjälmarna men om jag skulle köpa en idag så skulle ända tänkbara modellen vara CO John Whitacker är den enda som är uppbyggd som jag idag lärt mig att en hjälm bör vara. Nu valde jag att istället köpa en GPA titanium då den då var den säkraste hjälmen på marknaden och den enda som verkligen klarar en klokren spark pga titaniuminlägget. Har man precis upplevt vad som kan hända så får det kosta vad det kosta vill när man köper ny.

Det är säkert den ändrade modellen hon köpt ser nästan likadan ut när man tittar på den om man inte vet vad man skall titta på. Men dessa de sålde där var av den gamla modellen.

Det som hände mig var att jag och en unghäst var lite oense om vi skulle hoppa ut för en bank till slut tog vi olika vägar ner men träffades nedanför banken igen och då hon ju kom i ett nedhopp hade hon mkt svårt att undvika mig som redan landat och hon en av framhovarna träffar så att hon först troligen får tag i hörnan på skärmen på hjälmen och denna trycks (som tur var) snett ner när stoppningen i hjälmen ger sig så trycks den enda ner över ögat innan hon trampar till i kinden på mig (märke efter gräsbrodden mitt i kinden) Hjälmen krossade ögonbryn och hela ögonglobsbenet (alltså ögonhålan) enligt kirurgen klarade sig ögat enbart av att jag har djupt liggande ögon annars hade ögat krossats också. Kindbenet och flera tänder i överkäken krossade hästhoven. Dock om hjälmen hade stannat på plats alltså inte gått så långt ner vilket den inte kunnat om fodret hade hållt så hade denna till 99 % gjort att hoven inte kom ner i kinden utan hindrats av hjälmen, hästen gjorde allt den kunde för att undvika trampet och belastade aldrig till fullt. Hjälmen var så nertryckt att det knappt gick att få upp den efteråt och fodret hängde löst när vi väl fick av den.
Det andra fallet med samma hjälm som kirurgen hade haft där hade fodret gett sig och hjälmen hade tryckt in hela näsbenet i skallen på ryttare (nog inte så skönt det heller).

De punkter som jag fick lära mig att titta på för att en hjälm skall vara så bra som möjligt (alltså skydda utan att den själv orsakar skador) är:
Den skall INTE gå för djupt ner varken på sidorna och allra viktigast i nacken (finns fall där hjälmen knäckt nacken på ryttaren när huvudet slungats bakåt) hjälmen får aldrig gå ner i gropen under nacken när man böjer huvudet bakåt, det är mkt farligt.
Hjälmen skall ha en ordentlig stoppning runt om huvudet inte bara en mjuk stoppning som man kan trycka ihop utan en stoppning som känns fast. Hjälmen skall passa så att med hakbandet knäppt skall det inte gå att även med kraft trycka ner den i näsan utan att nackbandet tar emot. Aldrig rida med för stor hjälm då är det bättre att man rider med en för liten som inte går ner ordentligt på skallen.
Tyvärr är det tydligen ganska vanligt att hjälmarna orsakar skador, skador som är helt onödiga om man varit noggrannare i sitt val av hjälm. Många gånger så tycker man ok jag fick dessa skador men det kunde ju varit mkt värre nu är det ju dock så att hjälmen har ju inte fyllt sin funktion som den skall hade den gjort det så hade man kanske klarat sig helt oskadd.

_Peplis_ skrev:
o fy fanken. surt att de säljer en sån hjälm ändå :mad:
Min kompis köpte som sagt exakt likadan för ca 2 veckor sen på Granngården o betalade fullt pris för sen, det är ju ännu mer skumt...

Men vad hände med dig?

Någon som vet vad är det för tester en hjälm går igenom för att bli CE märkt? För det kan ju uppenbarligen inte vara så hårda tester om en sådan hjälm går igenom.
...

jo det här va inte så kul att läsa. Jag har också en co med läderband och det är nog samma modell som den ni talar om. Sitter ju jättebra och är skön - och snygg !! synd om den nu inte är säker ju !!

Peplis - när får man se dig i nya hjälme ? skall du tävla nått snart ?
:love: :love:

Hej här kommer min lista på vad jag inhandlat

1 par beiga ridbyxor 150kr att ha som slitt och släng byxor
1 par marinblå helskodda ridbyxor 700 kr
4 pack med svarta flecce lindor från cavaletti 50 kr
1 st schabrak från Agria 150 kr
1 par skor mountainhorse har letat förjäves efter ett par nya 698 kr
1 flaska flug & insektsavisande medel från Rensons 79 kr
1 par boots eskardron 269 kr
2 st grimmor en grön och en beige
En massa hästgodis för en billig peng med smak av banan/vanilj

Det var nog allt tror jag

Själv så handlade jag:

1 hjälm euro-lite från Three horses
2 par transportskydd Global
2 t-shirt med tryck
1 magnetspel med hästar
1 knep och knåp med hästskor
1 sett med täcke, grimma, grimskaft
1 pannband med guldkedja och tre gröna stenar.
1 handväska
10 par strumpor
3 transportkrubbor
1 fleec tröja
1 stickad tröja
1 hundvatten skål som går att vika ihop
hundgodis

och några saker till som jag har glömt just nu.

Tittade även på hundhalsband hos hon som sålde bara halsband och tröjor till hund. Var skrivet med strassbokstäver på sakerna. Det var viss direkt från Frankrike. Blev bara lite :eek: när hon sa vad de kostade 560:- för halsbandet!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 625
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 193
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31