Shoppingtråden Hund – del tre

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har Julius K9 och jag tycker den är toppen! Den är lätt att ta på/av, den sitter inte i armhålorna och den trycker inte på halsen (som t ex Hurttas Y-sele gjorde). Jag upplever att den skaver minst på pälsen av alla selar vi testat. Kosmos är ju så himla långhårig att pälsen trasslar in sig i selen om remmarna är tunna, men det händer ju inte med den här. Reflexerna syns jättebra, handtaget är rejält och det är enkelt att ändra storlek på selen för att t ex få plats med regntäcke under.

Sen kanske det inte är helt optimalt att den sitter rakt över bogen. Min hund verkar inte störas av det, men selen sitter ganska löst på honom och han kan ta ut steget "under" selen så att säga. Och den har ju ingen bred rem mellan frambenen som stör och selen åker heller inte upp i halsen om han drar. Jag har testat en del selar som ser mycket mer ergonomiska ut än K9 men det är alltid något som är för stort/litet/sitter dåligt... En djungel indeed! x_x

Men det låter ju superbra! Det där med pälsen känns igen, är nämligen en Mittelspitz som den är tänkt till :D Det blir nog till att testa en sådan :)
 
Är sugen på att köpa en Julius K9 till unghunden men har sådan beslutsångest...
Ni som har en redan, är ni nöjda? Skaver den något på pälsen? Kan den begränsa rörelserna för hunden?

Åh, vilken djungel det är med selar! :nailbiting:

Den är skit. :D Har haft och aldrig att jag använder dom igen. Instabila och lätta att ta sig ur. Sitter rätt kasst på de flesta hundar med.
 
Men det låter ju superbra! Det där med pälsen känns igen, är nämligen en Mittelspitz som den är tänkt till :D Det blir nog till att testa en sådan :)

Då har vi ju nästan samma hundmodell fast i olika storlekar (vi har finsk lapphund) :D Men testa den selen vetja. Dogmania t ex har fria returer på selar så det är ju bara att beställa och prova. Se till att det är den nyare IDC-modellen förresten; på den är den främre remmen vinklad neråt så den sitter bättre vid halsen :up:
 
Den är skit. :D Har haft och aldrig att jag använder dom igen. Instabila och lätta att ta sig ur. Sitter rätt kasst på de flesta hundar med.

Har du sådana erfarenheter så förstår jag att du tycker som du gör, haha :D Nu sitter de flesta selarna dåligt på lilla odågan, så vi får la se hur denna är. Ser till att beställa från något ställe med fri retur, så har jag en måttsydd sele som reservplan :up:
 
Är sugen på att köpa en Julius K9 till unghunden men har sådan beslutsångest...
Ni som har en redan, är ni nöjda? Skaver den något på pälsen? Kan den begränsa rörelserna för hunden?

Åh, vilken djungel det är med selar! :nailbiting:
Vi har dom till båda grabbarna, är mest husse som använder dom men han är jättenöjd. Ingen av dom har tagit sig ur den heller trots att de legat ute på gården med löplina fäst i selen. :)
 
Har du sådana erfarenheter så förstår jag att du tycker som du gör, haha :D Nu sitter de flesta selarna dåligt på lilla odågan, så vi får la se hur denna är. Ser till att beställa från något ställe med fri retur, så har jag en måttsydd sele som reservplan :up:

Ja, dom glider runt på båda mina hundar och så gillar jag inte hur selen ligger på bogarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 718
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 697
Senast: Tonto
·
Hundträning Sbk har på sin fb delat information om att det nästa år kommer en ny mässa för hundsport och hundar i tjänst...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp