Shortchaps eller strumpor?

Nyp i vaden av stigläder??! Har aldrig någonsin upplevt det trots att jag red på ridskola i många år (= många olika sadlar) och med ridskor i princip hela tiden. Är det verkligen nåt folk får??!

Aldrig hört talas om det. Bara att folk gillat stabiliteten stövlar ger.

Jag har för övrigt aldrig har några problem med shortchaps heller.
Jag har fått det en gång, fruktansvärda blåmärken. Jag har ridit utan short chaps eller stövlar många gånger utan att få det också såklart men jag gör inte om det om jag kan undvika :) då slår jag hellre en hammare på tummen eller något.
 
Mina skänklar ligger löst men intill och jag klämmer definitivt inte. Som sagt, det är helt nytt för mig att stigläderna kan nypa en på vaderna :confused: Jag förstår inte hur det går till. Aldrig upplevt det.
Nej jag förstår inte heller hur det gick till, men hände gjorde det och som sagt jag tänker då inte göra om det :D
Tror det var mellan stiglädren där det ligger dubbelt.
 
Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan jag senast red behöver jag uppdatera lite av min garderob och jag kan fastnar på detta med chaps vs strumpor. Förr i världen red jag ofta många timmar i sträck men jag kan inte komma ihåg vad jag brukade föredra.

Kriterier:

Jag vill inte spendera för mkt pengar (så lite som möjligt)
Jag vill inte få skav av stiglädret
Jag vill inte få skav av chapsen

Mina gamla chaps (strl M) är för höga egentligen, de liksom klämde på insidan av knävecken på mig. Mindre storlek (strl S) sitter obekvämt tajt runtom. Jag har provat olika chaps men det är samma problem med alla. Hööks-tjejerna har då sagt att chapsen blir mjukare och kommer säcka mer sen men min gamla gjorde aldrig det. Är det en dålig idé att rida med ridskor och långa ridstrumpor? Stor risk för skav?

Hjälp mig gärna med era tankar :). Ridstövlar är inte ett alternativ på den här resan.
Jag hade absolut tagit sår under knäet av shortchaps framför blåmärkena av klämda vador mot stigläder, efter att ha ridit med båda. Det första är i alla fall en ren smärta.

Tänker att bästa såklart är ingetdera. Men jag skulle inte bara tagit strumpor med mig utan letat bra shortchaps. Med det sagt håller jag med om (efter att ha letat efter ett par att ge bort i julhandeln) att de alla är exakt likadana, lika höga och har en dragkedja O_oi samma material med samma typ av lite resår i kanten och likadana färger.

Mina gamla har kardborrband och är i mocka och mycket finare :) de bästa jag någonsin sett var från Argentina och hade fem flappisar med kardborreband, nästan som senskydd, så de passade både utanpå stöveln och som bara chaps och var extremt snygga. (om någon sett sådana till salu, tipsa gärna mig :) )

Men antar att folk vill ha just leverbrunt/svart supertunt läder med dragkedja och lite för höga och smala och då blir det det :)
 
Nyp i vaden av stigläder??! Har aldrig någonsin upplevt det trots att jag red på ridskola i många år (= många olika sadlar) och med ridskor i princip hela tiden. Är det verkligen nåt folk får??!

Aldrig hört talas om det. Bara att folk gillat stabiliteten stövlar ger.

Jag har för övrigt aldrig har några problem med shortchaps heller.

Det har aldrig hänt i vuxen ålder heller. Red 2 år på ridskola och sen 6 år som medryttare på några olika hästar. Jag förstår inte ens hur det skulle gå till att bli nypt på vaderna när man rider.

Jag har skav på underbenen efter mindre än en halvtimme om jag rider utan stövlar (tyvärr även med mina väl tunna shortchaps, så jag ska förstärka dem med ett lager skinn till på insidan).

Det är alltid på samma punkt ganska exakt mitt på underbenen, längre fram än man skulle kunna tro. Jag har fått det sen jag var i femtonårsåldern, oavsett om jag har vanliga läder eller singelläder. Numera har jag två vita fläckar på skenbenen, för att det skavt så många gånger på samma ställe.

Misstänker starkt att det har att göra med anatomi, det är helt enkelt den punkten där stiglädren ligger mot benen om jag har kortare läder än dressyrläder. Sen är min hud typisk "skrivarhud", papperstunn och lättskavd. Jag kan även få skav som blir blåsor av lappar i kläderna tex. Några gånger har jag även blivit nypt av lädret mot kåpan när jag hoppar terräng.

I dressyrsadel eller westernsadel har det inte hänt, inte heller när jag rider ponny eller islandshäst. Jag har korta ben (brukar ha 110-läder) och rider normalt sett hästar runt 170.

Skulle jag rida många timmar om dagen i samma sadel skulle jag nog sätta fårskinn på stiglädren upp till där kåpan börjar. Det är ju punkten där stiglädren vrider sig som ger skav på mig, så kanske skulle det hjälpa med tex islandsstigbyglar.
 
Nyp i vaden av stigläder??! Har aldrig någonsin upplevt det trots att jag red på ridskola i många år (= många olika sadlar) och med ridskor i princip hela tiden. Är det verkligen nåt folk får??!

Aldrig hört talas om det. Bara att folk gillat stabiliteten stövlar ger.

Jag har för övrigt aldrig har några problem med shortchaps heller.
Ja!! Speciellt vanliga, men kan faktiskt hända även med T-läder..
 
Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan jag senast red behöver jag uppdatera lite av min garderob och jag kan fastnar på detta med chaps vs strumpor. Förr i världen red jag ofta många timmar i sträck men jag kan inte komma ihåg vad jag brukade föredra.

Kriterier:

Jag vill inte spendera för mkt pengar (så lite som möjligt)
Jag vill inte få skav av stiglädret
Jag vill inte få skav av chapsen

Mina gamla chaps (strl M) är för höga egentligen, de liksom klämde på insidan av knävecken på mig. Mindre storlek (strl S) sitter obekvämt tajt runtom. Jag har provat olika chaps men det är samma problem med alla. Hööks-tjejerna har då sagt att chapsen blir mjukare och kommer säcka mer sen men min gamla gjorde aldrig det. Är det en dålig idé att rida med ridskor och långa ridstrumpor? Stor risk för skav?

Hjälp mig gärna med era tankar :). Ridstövlar är inte ett alternativ på den här resan.
Shortchaps alla gånger
 
Jag ska åka på en ridresa i vår där jag kommer rida ungefär fem timmar per dag, i sträck. Eftersom jag varit gravid och fått barn sedan jag senast red behöver jag uppdatera lite av min garderob och jag kan fastnar på detta med chaps vs strumpor. Förr i världen red jag ofta många timmar i sträck men jag kan inte komma ihåg vad jag brukade föredra.

Kriterier:

Jag vill inte spendera för mkt pengar (så lite som möjligt)
Jag vill inte få skav av stiglädret
Jag vill inte få skav av chapsen

Mina gamla chaps (strl M) är för höga egentligen, de liksom klämde på insidan av knävecken på mig. Mindre storlek (strl S) sitter obekvämt tajt runtom. Jag har provat olika chaps men det är samma problem med alla. Hööks-tjejerna har då sagt att chapsen blir mjukare och kommer säcka mer sen men min gamla gjorde aldrig det. Är det en dålig idé att rida med ridskor och långa ridstrumpor? Stor risk för skav?

Hjälp mig gärna med era tankar :). Ridstövlar är inte ett alternativ på den här resan.
Dessa är bra. Mjukt läder, mjuk kant upptill, elastiska i sidled. Du kommer att vilja fortsätta använda den när du kommer hem! https://www.mountainhorse.se/se-se/en_GB/cat/FOOTWEAR-9245/prod/165285/
 
Definitivt short chaps om du ska rida så många timmar. Sök på hästnet så hittar du massor av chaps till bra pris. Se exempelvis märket Ariat som finns i kortare variant.
 
Jag är bara så nyfiken hur tusan man lyckas med det.
Alltså lädren ligger an mot sadeln hela tiden, men då man rör på skänkeln (fram eller bak) ens en millimeter så kan huden klämmas in mellan lädrena eller läder och sadel. Det gör så satans jävla ont.

Och jag har alltid alltid haft det problemet, även då jag red flera hästar om dagen och hade en stilla och stabil skänkel.

Red ut med en kompis för ett tag sedan och jag var blå på inre sidan av vaderna och till och med ovanför knäna.

Det funkar bättre med rejält korta hoppläder, men fortfarande kläms huden in.
 
Och jag har alltid alltid haft det problemet, även då jag red flera hästar om dagen och hade en stilla och stabil skänkel.
Jag håller med till 100%. Jag kan inte rida utan stövlar eller shortchaps för jag får stora blåmärken. Samma för mig när jag red 8 st hästar om dagen och när jag rider ut på min skogsmulle.
 

Liknande trådar

Utrustning Maken ska köpa ridstövlar. Han rider minst 5 ggr i veckan och har hittills klarat sig med stadiga jodphurs och shortchaps av stadigare...
Svar
4
· Visningar
1 313
Senast: pemattias
·
Utrustning Kommer åka på ridresa i vår till Spanien, kommer rida ca 7 timmar varje dag i varierad terräng (berg, stränder, skog mm) Jag funderar...
2
Svar
20
· Visningar
4 291
Senast: Ramona
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 865
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 067
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp