Shortchaps eller strumpor?

Nyp i vaden av stigläder??! Har aldrig någonsin upplevt det trots att jag red på ridskola i många år (= många olika sadlar) och med ridskor i princip hela tiden. Är det verkligen nåt folk får??!

Aldrig hört talas om det. Bara att folk gillat stabiliteten stövlar ger.

Jag har för övrigt aldrig har några problem med shortchaps heller.

Det har hänt mig 1 gång på 26 års ridning, men det var en otäck känsla 😅. Det var så otäckt att jag började använda chaps oftare haha. Men oftast har jag ridstrumpor.

Det kanske har att göra med längd på människan och storlek på hästen? Jag är rätt lång.
 
Det har hänt mig 1 gång på 26 års ridning, men det var en otäck känsla 😅. Det var så otäckt att jag började använda chaps oftare haha. Men oftast har jag ridstrumpor.

Det kanske har att göra med längd på människan och storlek på hästen? Jag är rätt lång.
Jag tror också att längden påverkar. Är 174 cm och ridit i all jordens sadlar, aldrig ägt shortchaps och bara haft stövlar under en period när jag red lektion, red alltid i skor av diverse modeller. Bara blivit nypt när jag en gång fick för mig att rida i shorts. Å jäklar vad ont det gjorde.
 
Jag tror också att längden påverkar. Är 174 cm och ridit i all jordens sadlar, aldrig ägt shortchaps och bara haft stövlar under en period när jag red lektion, red alltid i skor av diverse modeller. Bara blivit nypt när jag en gång fick för mig att rida i shorts. Å jäklar vad ont det gjorde.

Jag är 10 cm kortare än du och red storhästar hela uppväxten och har aldrig blivit nypt. Har inte speciellt långa ben heller i förhållande till min längd.
 
Jag är 10 cm kortare än du och red storhästar hela uppväxten och har aldrig blivit nypt. Har inte speciellt långa ben heller i förhållande till min längd.

Jag är betydligt kortare än dig... Och hade inte problem förrän jag började rida såpass att jag rider ut med korta läder och antingen rider lätt eller står i tvåpunktsits stora delar av passet. Med långa läder och mestadels nedsittning är det inte samma sak.

Grejen är att själva vridpunkten på stiglädren hamnar precis i höjd med min vad (och i närheten av där kåpan tar slut på många sadlar). Med längre läder hamnar vridpunkten längre ner, och tar inte emot benet.
 
Jag är betydligt kortare än dig... Och hade inte problem förrän jag började rida såpass att jag rider ut med korta läder och antingen rider lätt eller står i tvåpunktsits stora delar av passet. Med långa läder och mestadels nedsittning är det inte samma sak.

Grejen är att själva vridpunkten på stiglädren hamnar precis i höjd med min vad (och i närheten av där kåpan tar slut på många sadlar). Med längre läder hamnar vridpunkten längre ner, och tar inte emot benet.
Jag är 158 och har större problem med längre läder.
 
Jag är 158 och har större problem med längre läder.

Ja, det verkar rätt rimligt att det är så enkelt som proportioner mellan ben, sadel och häst som avgör om det kommer finnas något som kan skava, och sen en benägenhet till skavkänslig hud som avgör hur illa det blir.
 
Ett annat problem jag kan ha om jag har chaps eller ridstövlar är att kanten på ridstöveln fastnar under underkanten på sadelkåpan. Otäckt!
 
Jag är betydligt kortare än dig... Och hade inte problem förrän jag började rida såpass att jag rider ut med korta läder och antingen rider lätt eller står i tvåpunktsits stora delar av passet. Med långa läder och mestadels nedsittning är det inte samma sak.

Grejen är att själva vridpunkten på stiglädren hamnar precis i höjd med min vad (och i närheten av där kåpan tar slut på många sadlar). Med längre läder hamnar vridpunkten längre ner, och tar inte emot benet.

Jag är ju inte hoppryttare så jag har aldrig hoppläder numera. Men hade det ju under uppväxten på varje hopplektion.
 
Ett annat problem jag kan ha om jag har chaps eller ridstövlar är att kanten på ridstöveln fastnar under underkanten på sadelkåpan. Otäckt!

Det gör mina också! Men inte så mycket att det blir otäckt. Känns mest som att jag sitter fast lite stadigare om hästen skulle hoppa till. Men inte på alla sadlar. Bara vissa.
 
Det gör mina också! Men inte så mycket att det blir otäckt. Känns mest som att jag sitter fast lite stadigare om hästen skulle hoppa till. Men inte på alla sadlar. Bara vissa.
Jag blir rätt störd av det, men det är en bra påminnelse på när jag spänner mig och drar upp knäna 😅.
 
Ett annat problem jag kan ha om jag har chaps eller ridstövlar är att kanten på ridstöveln fastnar under underkanten på sadelkåpan. Otäckt!
Det har jag också varit med om förr. Tänker att det är när man har för korta kåpor (alt väldigt korta stövlar)?
 
Mina skänklar ligger löst men intill och jag klämmer definitivt inte. Som sagt, det är helt nytt för mig att stigläderna kan nypa en på vaderna :confused: Jag förstår inte hur det går till. Aldrig upplevt det.
Jag har varit med om det, men bara i vissa allroundsadlar.
 
En liten fundering: Många av oss som rider islandshäst har jodphur-ridbyxor/sko-ridbyxor, alltså sådana som är gjorda för att ha utanpå ridskorna och inte kan stoppas in i stövlar. De är oerhört praktiska, tycker jag, och man slipper som en extra bonus få hö i skorna när man fodrar och spån i skorna när man mockar :D Min undran är varför det (nästan) bara är islandshästryttare som använder sådana ridbyxor? De skulle ju lösa problemet med stigläder som "nyps" i och med att de ofta har skoning ända ner till foten (de jag har är skodda från knät och neråt med mockaliknande syntetmaterial - inte en chans att något skulle kunna nypas där!).
 
Det har jag också varit med om förr. Tänker att det är när man har för korta kåpor (alt väldigt korta stövlar)?

Jag har som sagt långa lår, så ja det är när det är dressyrsadel med för korta kåpor för mig. Är det en allroundsadel med ännu kortare kåpor händer det inte, men dressyrsadlar händer det rätt ofta på. Värst var en Taur Gaiter 2 på bred nordis. Mina chaps och stövlar går så långt upp som dom kan, skulle väl kunna vara 1-2cm längre men skulle inte kalla dom för korta.
 
En liten fundering: Många av oss som rider islandshäst har jodphur-ridbyxor/sko-ridbyxor, alltså sådana som är gjorda för att ha utanpå ridskorna och inte kan stoppas in i stövlar. De är oerhört praktiska, tycker jag, och man slipper som en extra bonus få hö i skorna när man fodrar och spån i skorna när man mockar :D Min undran är varför det (nästan) bara är islandshästryttare som använder sådana ridbyxor? De skulle ju lösa problemet med stigläder som "nyps" i och med att de ofta har skoning ända ner till foten (de jag har är skodda från knät och neråt med mockaliknande syntetmaterial - inte en chans att något skulle kunna nypas där!).
Tror det handlar om tradition bara. I Storbritannien och Australien t.ex. har många ponnyryttare jodhpurs. Alltså helt utan koppling till islandsridning. Det är ju direkt inlånat från Indien och en del av den koloniala relationen mellan länderna. I Sverige har man sen kanske redan haft tillgång till konstläderstövlar när den stora massan ungar började rida, så det inte fanns ett behov av billigare läderalternativ till hellånga stövlar så som jodhpur-stöveln varit för växande barn pga. avsaknaden av skaft. Är min snabbt ihopsnickrade teori kring varför jodhpurs inte är så vanligt i Sverige. Förklarar dock inte varför de slog igenom bland islandsryttare, men kanske för att de inte har en militär historia att behöva förhålla sig till i sin dresscode från första början?
 
Tror det handlar om tradition bara. I Storbritannien och Australien t.ex. har många ponnyryttare jodhpurs. Alltså helt utan koppling till islandsridning. Det är ju direkt inlånat från Indien och en del av den koloniala relationen mellan länderna. I Sverige har man sen kanske redan haft tillgång till konstläderstövlar när den stora massan ungar började rida, så det inte fanns ett behov av billigare läderalternativ till hellånga stövlar så som jodhpur-stöveln varit för växande barn pga. avsaknaden av skaft. Är min snabbt ihopsnickrade teori kring varför jodhpurs inte är så vanligt i Sverige. Förklarar dock inte varför de slog igenom bland islandsryttare, men kanske för att de inte har en militär historia att behöva förhålla sig till i sin dresscode från första början?
Ja, tror också det är tradition mest. Och att jodphurs är vanligt på Island och därför slagit igenom bland just islandshästryttare i Sverige. Frånvaron av militär tradition på Island påverkar nästan allt, tycker jag, så säkert även (frånvaron av) dresscode. Bara en sån sak som att ridskolorna i Sverige fortfarande lär ut att man (enbart) sitter upp från vänster sida och leder hästen från vänster sida. Det har ju faktiskt bara betydelse om man har en värja hängande vid vänster höft, annars kan man ju med fördel växla sida. Som man gör på Island, där man väl mest sitter upp från den sida som är närmast, typ :D
 

Liknande trådar

Utrustning Maken ska köpa ridstövlar. Han rider minst 5 ggr i veckan och har hittills klarat sig med stadiga jodphurs och shortchaps av stadigare...
Svar
4
· Visningar
1 313
Senast: pemattias
·
Utrustning Kommer åka på ridresa i vår till Spanien, kommer rida ca 7 timmar varje dag i varierad terräng (berg, stränder, skog mm) Jag funderar...
2
Svar
20
· Visningar
4 291
Senast: Ramona
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 865
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 067
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp