Siberian Husky - Hjälp?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Crystal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 10 009
C

Crystal

Hej!

Jag och min sambo bor i en lägenhet på ca 90 kvm, tre våningar upp men i ett område med mycket gräs och parker runt omkring och vi tänker på att skaffa en liten Siberian Husky valp. Det blir i så fall våran andra hund (den förra gick tragiskt nog bort för ett tag sedan). Vi har aldrig haft en Husky förut men har läst mycket om den underbara rasen.

Folk skräms lite när dom säger att hunden blir oduglig och nästan omöjlig att ta hand om när den bor i en lägenhet, eller att den helt enkelt MÅSTE dra släde, hålla på med extrema aktiviteter och bo någonstans där den kan springa fritt med snö och inhägnad.

Mina frågor är:

1. Går det helt enkelt att ha en Husky i en lägenhet utan att den blir olycklig?
2. Hur mycket ska man aktivera hunden (jag förstår att man inte kan låta rasen springa fritt eftersom risken är stor att den springer iväg) per dag?
3. Hur länge kan man lämna hunden ensam? Många säger att någon MÅSTE vara med den 24 timmar om dygnet, eller att man måste skaffa två hundar.
4. Finns det någon här som bor i en lägenhet med en Husky och tycket att det är helt okej?

Tack på förhand!

Sv: Siberian Husky - Hjälp?

Det finns hur många gamla trådar som helst om det här, använd sökfunktionen så får du se vad som har sagts tidigare.

Vad vill ni ha ut av ert hundägande och hur har ni tänkt att aktivera er hund?

Jag tycker inte att det är skrämselpropaganda att förklara att Huskyn ÄR en draghund.

Jag tycker INTE att man är fullfjädrad Husky valpköpare om man inte är väldigt aktiv och med det menas:

Springer flera mil om dagen under våren/sommaren/hösten och utövar drag på vintern.

Men för att svara på dina frågor .

1: Jo man kan ha en husky som är tillräckligt stimulerad i lägenhet ( läs ovan om aktivering )

2: MYCKET ( läs ovan )

3: Det är högst individuellt, men faktum är att Husky har en hög flockkänsla
De flesta som håller på med drag har även fler hundar och en hundgård, vilket passar en Husky rent generellt som hand i handske.

4: Jag har inte en husky, men är väl insatt i Draghundar och de antal som jag känner till bor alla i villa med tillhörande hundgård.

Calazirya skrev:
Jag tycker inte att det är skrämselpropaganda att förklara att Huskyn ÄR en draghund.

Jag tycker INTE att man är fullfjädrad Husky valpköpare om man inte är väldigt aktiv och med det menas:

Springer flera mil om dagen under våren/sommaren/hösten och utövar drag på vintern.

Men för att svara på dina frågor .

1: Jo man kan ha en husky som är tillräckligt stimulerad i lägenhet ( läs ovan om aktivering )

2: MYCKET ( läs ovan )

3: Det är högst individuellt, men faktum är att Husky har en hög flockkänsla
De flesta som håller på med drag har även fler hundar och en hundgård, vilket passar en Husky rent generellt som hand i handske.

4: Jag har inte en husky, men är väl insatt i Draghundar och de antal som jag känner till bor alla i villa med tillhörande hundgård.

Tack för ditt svar!

Hm, själv går/joggar jag runt 3 - 4 timmar varje dag, och med en hund skulle jag inte ha några som helst problem med att öka på detta, eller att helt enkelt vara ute långa delar av dagen.

Jag skulle gärna vilja ge den mer aktivitet igenom Brukshundklubben (dom har draghundsträning på vintern, men jag har inte haft en chans att prata med dom om detta ännu). Jag tror inte att Agility eller Lydnad funkar för en Husky. Några förslag?

Er lägenhet är kanske inte den bästa lösningen för en Husky. Många som har Husky verkar ha två och det tror jag inte är någon dum idé med tanke på deras starka flockinstinkter. Huvudsaken är att ni sätter er in i rasen, låter den kämpa och dra och göra det den är framavlat till och ger den MASSOR av kärlek, tid och engagemang!

den erfarenheten jaghar av polarhundar är inte jättestor,men jag vet att de kan ha problem med tat hantera den värme som bliri en lägenhet.

tom min hovawart har det,varvid vi har fått raka mageno har dörren i köket där han sover öppen dygnet runt.

sen vet jag att den alaskan jag känner är vrickat kul.
men de ylar,eller inte ylar,de -vrålar- när de skall kommunicera..vilket väl går an på landet eller som här med först en döv granne o nu granna somgillar hundar o som vi förvarnar om vrålapan,men inget jag skulle vilja ha i lägenhet pga risken att bli vräkt.

Förutom att springa ( varken gång el jogg räcker ) så kan man dra även på sommaren..

Tror någon härinne lät Draghundarna dra deras fyrhjuling så det gäller att vara påhittig.

Lydnad tycker jag absolut du ska träna med en Husky, annars lär du få en hopplös hund...

Ang lägenhet beror det på hur varm ni har det inne under sommarhalvåret, som någon ovan skrev så trivs inte dragundar i värme....

Så länge man vet att det krävs överdrivet med motion för att kunna äga en Lycklig Husky så, men de flesta svenssons skulle ALDRIG orka motionera så mycket...

Tom min äldre bror ( som är en otrolig naturmänniska som är på fjället varje dag ) har svårt att orka ibland...

Vi får hem vår husky valp på Söndag nästa vecka.
och vi bor själv i lägenhet i en stor 2:A på nästan 71kvm oh på 2.a vån.
Först när vi skulle ha en husky fick vi jätte mycket negativt av folk men av uppföddare riktiga uppföddare så skulle de inte va några problem så länge som får sen träning och den sysselsätting som behöver.

Vi ska träna lite lydnadsträning med vår cykla springa men framför allt lära oss att dra:love:
Om han nu tycker det är kul det är ju inte alla huskys som har dom här drag linjerna som andra huskys har.
Tex en show husky oh en racing husky har ju inte samma behov..

En husky kan visst vara själv.
inga problem alls man måste lära dom tidigt.
Något jag oxå hört när man har en husky är att dom leker hårt oh att dom är VÄLDIGT svåra att uppfostra om man är (mesig) av sig man ska va VÄLDIGT BESTÄMD. OCH förklara samam sak 100 gånger oh inte ge sig mellan gångerna.för då förstår den inte.

Jag har en husky på 8 år och kan bara svara för hur mitt liv blivit med henne.

När vi tog över henne, vid 6 månaders ålder, hade vi en annan tik och ärligt talat tror jag inte det hade funkat annars.

Hon trivs inte själv, men inte för stort sällskap heller. Hon vill allra helst vara med mig dygnet runt, varje dag. Av den anledningen kan jag inte ha henne hos mig nu under sommaren, när jag är borta uppåt 11 timmar om dagen och bor själv. Hos mamma är hon fortfarande hemma o kommer ut i bra tider med hjälp av min bror. Vilket jag är riktigt tacksam för.

Vardagslydnadsträning har varit ett måste för mig som ledare. Min husky är lika envis som jag och självständig som en katt.
Ja, mkt av hennes beteende liknar katternas.

Hon älskar att vara utomhus och mår allra bäst när hon får vara i hus med trädgård eller ute i tält. Hon tycker lägenhet är lite tråkigt, men mår inte dåligt annars av att bo så.

Hon kräver mkt stimulans och aktivering för att inte gå upp i vikt, tappa intresse för allt och för att hålla sig glad o pigg. Bl a har jag planer på att kanske gå nån kurs till hösten och testa jaktinstinkterna lite mer (de är riktigt starka) eller se om vi kanske ska testa på lite lätt agility.

Så, som slut på mitt svammel:
1) I de flesta fall; nej.
2) Mycket mer än man tror. Både fysiskt och mentalt. Kräver mkt av ledaren (människan).
3) I de flesta fall; väldigt lite om inte annan hund som sällskap. De är flockdjur, men vill helst vara med ledaren eller i närheten av ledaren, så de har koll på ledaren.
4) Har, men känner mig som en svikare.

Visst finns det fall m huskys som funkar som sällskapshundar, men de jag träffat som mår riktigt bra är med sina ledare största delen av dygnet, aktiveras väldigt mkt och bor stort.
Huskys är inga sällskapshundar. De är flockmedlemmar som vill vara aktiva.

*svammel svammel*

Flo-Jo skrev:
Något jag oxå hört när man har en husky är att dom leker hårt oh att dom är VÄLDIGT svåra att uppfostra om man är (mesig) av sig man ska va VÄLDIGT BESTÄMD. OCH förklara samam sak 100 gånger oh inte ge sig mellan gångerna.för då förstår den inte.

Man måste vara bestämd, konsekvent och tydlig. Man måste sätta gränser, men på ett sätt som inte skrämmer hunden. Och man måste skapa band av förtroende, trygghet och förståelse.
Har varit med om alldeles för många fall där folk slagit sina huskys för att de inte klarat av situationen på annat sätt. Riktigt tråkigt.

VARFÖR vill ni ha en husky?

kommer ni orka motionera?
och som en del skrivit här så är den beroende av sin flock,och den klarar inte av värme särskillt bra...

dom "låter" ganska mycket,och man bör ha en hundgård åt dom för att dom ska trivas!

jag tycker att ni ska börja leta efter en annan hund...

Yyyylar hellre än den skäller

Larmar snarare än vaktar

Ääälskar att springa - och DRA...

Jagar efter "allt som rör sig"

GRÄVA stora hål i marken - en passion!
Gillar att ligga högt upp, med god utsikt över omgivningen

Den tjocka pälsen fälls säsongsvis i mängder

Matte/husse får ofta hämta pinnen själv, efter kastet...

1. Det är klart att det går.
2. Hur mycket du ska aktivera hunden är ju väldigt svårt att säga. Det beror ju på individen hur mycket den orkar och vill. Det viktiga är ju att ni tänker på att aktivering inte bara innebär "springa fritt" eller motion. Aktivering innefattar ju även hjärngympa och problemlösning. Dessutom att ni anpassar aktiveringen till individen. Gillar den att bada, bada. Gillar den att hoppa agility, hoppa agility. etc.
3.Det är väl som med alla hundar: max fyra timmar sammanlagt om dagen kan man väl säga. Alltså inte gå till jobbet och lämna hunden ensam hela dagen!

Visst hade det varit jättebra med 24 h, men det fungerar ju inte i vårt samhälle. Men man måste ju komma ihåg att hundar är flockdjur och om du som ledare då försvinner hela dagen så kan den lätt bli stressad och olycklig. Och då varken hjälper eller stjälper det med en hundkompis, för det är ledaren som saknas.

Hej det är klart att en hasky kan bo i en lägenhet! ja vet många som gör det o dom trivs väldigt bra! o dom trivs lika bra som vanlig sälskapshund som draghund det är som man själv gör hunden till. Och dom kräver inte mer motion än en annan mellan stor hund! Så ja tycker att en hasky passar perfekt till dig! oroa dig inte för det! hoppas allt går bra med din älskade vän!

hej hasky klarar visst värmen det är bara snack att dom inte gör det!

endel är beronde av sin hundflock andra räcker det med människoflocken.
dom behöver inte mer motion än andra mellanstora hundar. Hunden bler som man själv gör den.

Alla hasky som jag kÄnner Är vÄldigt glada o trevliga dom har ingen
Överdreven motion! Men mycket mycket kÄrlek alla Älskar barn! O dom har tydliga regler! O en av dom bor i en lÄgenhet men Är lika lykliga o glada som dom anndra!

För det första så är tråden 3 år gammal, för det andra heter det "husky"... ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 526
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: Otherside
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 678
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor... 2
Svar
23
· Visningar
3 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka