Sidepull till shettland/Mini shettland

Pudlan

Trådstartare
Någon som vet om det finns "färdiga" sidepull till shettland/mini shettland?
Så man inte behöver specialbeställa. Går att låta sy upp men tänkte om det var någon som viste om det finns?
Mvh
Pudlan

Sv: Sidepull till shettland/Mini shettland

Hänger på och undrar jag också.

Har letat länge och ger snart upp och gör ett eget

Finns något som kallas indianhackamore. Det ska jag köpa ett till min mini tjej för jag hittar inga bett som hon gillar.

Finns en hemsida som säljer en "bettlös del" som man kan sätta på ett vanligt träns. Den finns i mini och shetlandsstorlek. Vet inte vad man kallar modellen, det är väl ingen sidepull. Remmarna går i kors under huvudet liksom.

Tror det kallas för bettlöst träns. Inte helt vad jag söker. Men tackar för tippset.

Hittar ni någon sidepull modell mindere kan ni väll hojta till:)
Mvh
pudlan

Har tömkört min ena shettis med ett sidepull ifrån tärnsjö, det var så pass ställbart! Dock blev det ju en del nya hål. Men smakar det så kostar det också :p

Bara det att dom sidepull i stor/cob stolek blir nosdelen aldeles för stor.Ofta bli remmar och allt tok brett på små shettisarna. Mina shetisar är bra 89 cm i mhk och 94 cm i mhk. Hade en sidepull från Tärnsjö passat hade jag köpt den pronto. :)

Min förra häst tränade jag en hel del med tyglarna/tömmarna fästa i ringarna på en remont. Om hästen är rätt känslig så räcker det :) Prova?

Rider min ponny så då och då. Fungerar jättebra :) (Så bra att jag inte förstår vad folk ska med speciella bettlösa träns till ;P)

jag sydde om en engelsk nosgrimma så den blev som en remont ungefär. hade det till min lilla b ponny för att skona hans känsliga mungipor mot bett under vintern (fick torr hud och sprickor lätt). gick super att både köra och rida honom på det. hade det också när jag red in en annan ponny för att träna tygeltagens betydelse i tömkörning ^_^.

på min stora häst så har jag en remont nosgrimma som bettlöst träns, bromsen blir lite sisådär men hon lyssnar bra på det.
31781828.jpg

den omsydda ponny grimman, sitter som en vanlig engelsk nosgrimma dock

På travet har man något jag tror kallas spärrnosgrimmor (eller är det kanske bara "spärrgrimma"?). De ser ut som engelska nosgrimmor men har ringar fästa på vardera sida. Inom travet finns ju även små ponnys så det kanske kan vara värt att kolla upp?

Edit: Annars, eftersom det är så små hästar det handlar om, kan det kanske vara värt att få ett sidepull uppsytt. Kan ju inte kosta så fasligt mycket iom att det inte är så mycket material som går åt. Då slipper du leta som en tok också, och får nåt som passar direkt.

Edit igen: Såg att du redan tänkt den tanken :p

Senast ändrad:

Att sy upp ett sidepull kostar från 600 kr och uppåt till mini/shettland. Funderar på att sy en egen sidpull. Men det är det där med tid.
Skall kolla nosgrimmorna som finns " i travet". :)

Skall kolla i hästaffären i morgon om det finns så små nosgrimmor. Det var ett bra tipps. :)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 441
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
608
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
584
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka