Sidepull - träns

Ingen extra ring för tygeln? Varför ser det då ut att ligga en mindre, lös ring innanför den stora ringen? Har du klämmt på detta i verkligheten alltså?

Remmen över nosen är aningens mindre än en grimma (en grimma har bredare remmar och ger därför en mindre tydlig signal).
Den är i läder vilket gör att den ser betydligt stiligare ut än en grimma, dessutom är den som du säger mera åtsittande, vilket tar bort ett stort störningsmoment med att rida i grimma.

Byter man ut pannbandet och sätter käkremmen runt ringarna vid ganascherna istället får man troligen en betydligt stadigare "lindell" (bara en fundering jag har).
 
Alla bettlösa kan ju jämföras med grimmor om man vill. Fast det är bara ridgrimma (ett distansträns) som har samma spännen och utformning som en vanlig grimma (och denna gillar inte jag, eftersom den bara har en löpande rem under nosen som gör att den drar åt RUNT nosen istället för att lägga tryck enbart på nosen).

Själv syr jag mina bettlösa i en grimm-mild variant, just för att många hästar går att rida i grimma (och ju mildare, desto bättre). Det är nästan som att rida i grimma, men det är bättre anpassat för ridning (med en extra ring för tygeln, mindre spännen (storleksmässigt) och smalare remmar för ett elegantare huvudlag och sist men inte minst, annan design för att ligga stadigare).
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
4
· Visningar
139
Senast: EmmaN
·
Utrustning Finns det några ridstrumpor som håller? De jag brukar köpa går sönder efter ett halvår. Har köpt på GG och Hööks. Equipage tror jag det...
2
Svar
25
· Visningar
1 400
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
980
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp