Sidepull - träns

H

hopparen

är de bra?? svåra att rida med?? funderar på att köpa ett på hööks...
 
Det beror på vad du vill använda det till. Jag rider western och alternerar sidepull, vanligt smalt tränsbett för westernbruk, samt stångbett för western. Sidepull inverkar ju genom tryck mot hästens nosrygg och har man en känslig och lyhörd häst så fungerar det bra. Min gamla gubbe är väldigt framåt och har lärt sig hur han kan smita undan vissa moment med sidepulltränset. Under de perioder han varit skadad och bara fått skrittas, samt perioder då jag tycker att han lyssnat dåligt på tränsbettet har jag ridit enbart på sidepullträns ett tag. Jag tycker att det åtminstone är ett bra komplement till andra träns och bett.

Men just Hööks sidepullträns gillar jag inte för de har ett hårt nylonrep över nosen som känns obehagligt och skavigt. Det jag har har en nosrem med hårdare kärna klätt med flätat läder. Det känns mer gediget, goare att ta i och ser ut att vara behagligare för hästen, särskilt som min pålle har lätt för att få skav. Jag köpte mitt av en försäljare på en westerntävling och det kostade ca 600 kr för ett par år sedan.

/TIGERHEART
 
jag har ett sidepull med lädernos, gav ca 900 kr för det för ett par års sen.
men jag gillar det och hästen likaså.
 
Jag rider med sidepull. Mitt är med rep över nosen, men jag har klätt det med nosludd så det ska bli mjukare. Jag tycker det funkar bra och de som har lånat min häst har alla tyckt att det varit bra.

Jag tycker inte det är någon större skillnad i ridningen mot ett tränsbett.
 
Jag tycker inte att det spelar någon roll vad man rider, men det spelar stor roll vad för häst man har; hurdana de är i huvudet. Vissa hästar kan inte gå på side-pull och kommer aldrig att kunna göra det, medan andra gör det med glädje.

Det råd jag kan ge är att du försöker låna ett side-pull av någon och testar det. Och testa det då för guds skull någonstans där det är inhägnat innan du ger dig ut i skog och mark.

Sen tycker jag själv att repnos inte är så bra för det kan ge "brännskador" på näsan, men det går ju att klä med fusk skinn eller ludd av något slag.
 
Med lädernos för 200 spänn?! Kommer själv köpa ett snarast möjligt! Det är ju bara perfekt, om kvaliten inte suger! Såg väldigt nätt och fint ut också!

Är det ingen annan som sett detta? Jag blev både överklycklig och lite led (syr själv sidepull för lite högre pris, så nu blir jag väl arbetslös :P ).

Min häst älskar bettlöst, fast jag kommer variera mellan sidepull, Bitless Bridle och en egen version av kapson. Tycker det är bra med variation (så länge hästen trivs med alla alternativ såklart).
 
Fast jag är kinkig jag. :crazy:
Jag vill ha ett rundsytt träns (nosdelen), som är tjockare och "vassare". Känns som att man lika gärna kan rida i grimman.

Fast det är klart det varierar ju på vilken häst man har.
 
Jag rider min ena häst en del på sidepull. Hon fungerar väldigt bra på det, helt klart föredrar hon att inte ha ngt i munnen.
 
Frågan är hur kvaliteten är på det där sidepullet. Tror inte lädret är så jättebra, skulle vilja klämma lite på det.

Sen vill ju jag ha ett åt lindell-hållet, alltså käkremmen fäst i den övre ringen, men det är ju relativt lätt att sy om, om lädret är bra vill säga.
 
Hööks billiga träns brukar ju kännas rätt plastiga och tråkiga tyvärr... Men det ser väldigt fint ut på bild! Ska nog ta en tur till Hööks och känna lite på ett sånt. Har dom fått in det nya sortimentet i butikerna än?? Någon som vet??
 
tack för svaren..ska nog ta och köpa ett sånt...kommer bara ha det och variera med så å 200 kr e ju inte så mycket..men får vänta med att köpa det..är kanska pank för tillfället..men om någon e på hööks kan ni väl berätta om hur kvaliteten är?? kan ändå vara ganska bra att veta...
 
Ska du bara ha det att variera med så kan du nog ha råd att chansa lite när det är så billigt! Jag har ett annat billigt träns från Hööks, det är ju inte så jättebra kvalitet på lädret, lite plastigt, men det funkar ju. :)
 
jag har ett sidepull från tärnsjö för 1600:- med lädernos. Lite hård nos tycker jag men det är ju alla "riktiga" sidepull och det är ju meningen.
Har iafl fårskinnsludd på nosen!

Funkar jättebra även på min ponnyhäst som kan bli rätt stark ibland.
Har det när jag promenadrider ut honom.

Inget jag tränar med, det funkar inte för mig och min häst, vi förstår inte varandra med det.
Men bara rida ut på och mysa är det bäst!
 
Red en del på side pull på tintin o de funkade kanon. hoppade honom lite på de men inte mycke

hoppar

trav

tycker de funkar bra, men de känns lite stummt på nått sätt :confused:
 
såg precis att dom hade ett för 198 :eek:
fult som stryk o säkert skitkvalite, men wtf, jag har ju inte kvar tintins :d
 
Om du ska köpa från H**ks ska du ABSOLUT INTE köpa med "rep" över nosen, utan med läder. Köp inte heller från B*rjes! Billighetsvarianterna med rep suger!!!

Nä, satsa på en med läderdel och se till att passform och läder är minst ok. Se till oxå att den sitter på rätt höjd!!!

Jag rider min medryttarpålle ganska mkt med sidepull. Har inte satt bettet i munnen många gånger de senaste månaderna, förutom då jag tömkört (men då har jag ändå ett annat bett än det ägaren rider med, så då blir det omväxling! :D).

Vid dressyrarbete o dyl så blir känslan lite "stummare", men jag tolkar det som att man inte kan "lirka loss" hästen från bettet, utan måste RIDA in hästen i arbetet! Och har man en häst som gärna biter på bettet eller på nåt sätt hänger på det vid ridning med bett och man utnyttjar det, så kan man ju inte längre rida på det sättet! Man får tänka om helt enkelt! Och det är en rätt häftig känsla när man kommer på hur man ska lösa det hela!

Alla bett/träns/varianter kan vara svåra eller "fel" att rida med om man inte vet vad man gör och kan vara tydlig och konsekvent mot hästen...
 
synd att nosdelen var helt platt bara.. Jag hade hellre sett att den var lite rundare, så det blir liite skarpare.

Men jättebra att de börjar sälja sidepull, då kanske folk börjar använda mer sidepull (och mindre av alla hemska bett de säljer..).
 
ska du köpa hööks billiga "sidepull" kan jag meddela att den är precis utformad som en åtsittande grimma!!

Ingen extra ring för tygeln och dessutom helt platt nosdel :smirk:
 
Lädernosremmen gör sidepullen mildare. Att den ser ut som en åtsittande grimma är väl för att det i stort sett är det! Sidepull är en ridgrimma. Man kan lika gärna rida i vanlig grimma men en vanlig grimma sitter ofta för löst och funkar därför inte lika bra till ridning. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det några ridstrumpor som håller? De jag brukar köpa går sönder efter ett halvår. Har köpt på GG och Hööks. Equipage tror jag det...
2
Svar
25
· Visningar
1 400
Senast: Shixle
·
Utrustning Har precis mätt mina vader då dom inte fick plats i de gamla ridstövlarna som togs fram ur förrådet. Landar på 37 cm. Inser att det...
2
Svar
21
· Visningar
952
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Behöver ev köpa ny padd och blivit tipsad om foampadd typ ogilvy eller snarlik. Ser att både Börjes och Hööks har nåt liknande, någon...
Svar
7
· Visningar
655
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
726
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp