jsjokvist

Trådstartare
Hallåhallå!

Det är så att min lilla 3åring är inget fan av att ha bett i munnen. Använder ett rakt tränsbett apple mouth, bland det absolut mildaste.
Nu har hon blivit så anti att det nästan är omöjligt att tränsa henne.

Har bestämt mig för att testa henne med ett såkallat sidepull till att börja med. Har läst att det ska vara bra för känsliga unghästar framförallt, och det är ju precis vad hon är :idea:

MEN till sak då då, är det någon som vet VART man kan få tag på ett sådant träns? Helst i svart strl cob. Hittar ingenstans, det enda jag hittat är brunt och i strl full :confused:

Sv: Sidepull?

Går utmärkt att rida i en remont-nosgrimma också om du har svårt att hitta ett sidepull du gillar. Bara fäst remontnosgrimman lite högre än vanligt och sen ett par tyglar i ringarna, klart.

För övrigt tycker jag du ska ta hästen till en veterinär som kan kolla hästens tänder och mun. Om hästen hatar bett så mycket att den inte ens vill bli tränsad är det något som är allvarligt fel.

Jaså, det har jag inte tänk på! Blir det inte lite samma effekt som att rida i grimma med tyglar då? Men det ska jag absolut testa ifall jag ej hittar ett sidepull, tack för det!!

Det är redan gjort flera gånger, av både veterinär och tandläkare, och allt ser ut som det ska. Hon hade vargtänder tidigare men som är borttagna sedan ett halvår tillbaks. Så det är ju skönt att allt ser bra ut men samtidigt tråkigt att hon ogillar bettet så mycket...

Vad har du provat för bett? Ett rakt happymouth är ju väldigt tjockt, finns det verkligen plats för ett såpass tjockt bett i hästens mun?
Jag hade i ditt läge provat smalare bett. Gärna i god metall såsom koppar och eller järn. Om inte det fungerar med ett bett så hade jag gått vidare och provat bett tills jag hittar ett som hästen tycker om.
Happymouth är egentligen ganska otrevliga bett för hästen. De ger gärna en otrevlig friktion i munnen.
Tänk också på att det är hästen som vet bäst var i munnen den vill ha bettet. Håll bettet i ringarna och för det mycket sakta upp och ned i munnen och där hästen suger tag i bettet, där ska det ligga. Ett bett som hästen inte suger tag i ska inte vara i den hästens mun.

Borjes har ett sidepull st cob och full. Och det finns i svart;) kostar 559. Sedan finns det ett billigare men det finns inte kvar och kommet aldrig in mer:/,jag hade tänkt köpa det,men nu finns det ju inte.

Kolla hästens mun och fortsätt träna bett, men rid bettlöst en stund. Det bästa enligt mig är en helt vanlig lädergrimma. Många sidepulls Hamnar i ögonen på hästen så se upp med det. Tärnsjö garvefi har Ett trevligt men dyrt siddpull. Det behöver inte vara fel påhästen för att den inte vill ha bett men man bör kolla så inget är fel. Kanske har det blivit ryck i munnen eller blivit obehagligt som gör att hästeninte vill ha det mer. Trauman kring munnen skapas så lätt! Har själv en unghäst som inte trivs med saker i munnen men vi tränar långsiktigt på det. Hennes trauma Uppkom när de förra ägarna var lite hårdhänta när de skulle ge medicin i munnen när honvar runt 1 år. Tog hela sommaren innan jag fick grimma på henne och än idag så är hon väldigt känslig för vad som händer runt munnen.
dsc_2238.jpg

Senast ändrad:

Ett apple mouth blir väldigt tjockt och är då inte så milt som man kan tro, det tar upp mycket plats och kan vara obehaglingt för hästen.
Jag skulle testa ett smalt bett i sötmetall/sweetiron och ev koppar och fasta ringar, gärna tredelat. Jag upplever själv det som bland det mildaste man kan ha bara man är lätt i handen och många hästar brukar gilla dessa bett.

tack för alla svar! jag ska kolla upp det på börjes! :D

det är ju så att jag redan har testat väldigt många bett, rakt apple mouth är det jag har just NU, och det är det bett jag även fick tips om av veterinären. (skrev inte mer om vad jag haft för bett eftersom frågan var vart man kan köpa sidepullträns ;P)
jag har ju självklart testat mycket och haft bettet i olika lägen i munnen, jag skulle inte skriva att hon ogillar bett ifall jag endast testat med ett bett i ett läge, förstås.

tyvärr så har jag inte råd att köpa alla bett som finns på marknaden, men jag har tänkt att testa "nova bett" lite senare på henne, men just nu ska hon få en break från bettet (någon som har erfarenhet om nova?).

men i vilket fall som helst så kommer jag att köpa henne ett sidepull, jag vill inte tvinga henne att ha bett när hon verkligen inte gillar det. jag har ju precis börjat rida in henne, och då vill jag att hon ska känna sig så bekväm som möjligt. men sen när vi ska ut på tävlingsbanan så måste hon ju ha bett, tyvärr :/

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 537
C
Träning Många frågar om betsel till unghäst. Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter... Först och främst så ser hästar olika ut i...
Svar
3
· Visningar
984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka