• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 193
L

lul

japps nu så har jag fått mitt sidepull till min shettis :banana:
tror att det kan vara nyttigt för honom o gå med bettlöst ibland, han tävlas i körning o min tanke var då att kunna tömköra ibland med detta. provade det igår o det gick riktigt bra! han hamnade i en lägre form, men sökte sig dock nedåt för att ta stöd. Och så han gick ju faktiskt svänga o stanna! var lite tveksam då han är en hejjare på att testa i nya situationer (han är väl inte shettis för intet :angel: )

så lite synpunket på hur det sitter .. för högt/lågt!?

sidepull

o en till

Sv: sidepull

Det skulle väl vara nyttigt för de flesta hästar att gå bettlöst ibland. Specielt heta hästar som folk sätter på för skarpa bett, hästarna lyssnar faktiskt riktigt bra utan bett vilket många inte tror. Min gamla travare var hur het som helst, låg alltid på men gick alltid bättre på betlöst. De som skulle må bäst av det är väl de stackars ridskoleponnyer som får ha nybörjare som rycker dem i munnen. På min fasters ridskola går nästan alla hästar betlöst å det funkar helt kanonbra!

Din lilla shettis var JÄKLIGT gullig! :love:

det skulle kanske kunna sitta nån cm högre upp men det såg väl rätt bra ut. min medryttarhäst gick på sidepull innan och funkade jättebra men nu går han på bett för när han bockar och så har man inte så mycket att säga till om på sidepull...

Har sidepull på nordisen också. Funkar bra mycket bättre än på bett.
Vilken sötnos!! :love: :love:

ja man blev faktiskt rätt så förvånad över hur bra han faktiskt lyssnade på sidepullet! hur var det med era hästar, hamnade de också i en lägre form eller jobbade de på "som vanligt"?
känns bra att ha sidepullet iom att han körs så är det ju faktist bara händerna man kan påverka hästen med (ja pisken o rösten också) men man kan ju inte använda sätet o benen direkt för att komma åt hästen.
ska prova att höja den ett hål också.

han har inga problem med att gå i låg form i vanliga fall så där märktes väl ingen skillnad (han är väldigt lättriden överhuvudtaget) men han lyssnade lika bra på sidepull som på bett. Men han är hingst och har boxvila nu så han har lite överskottsenergi och då känns det bättre med ett bett för om det verkligen skulle behövas, så får man ju betydligt kraftigare inverkan då. och hellre det än en lös hingst i skogen...=)

Jag rider mitt fullblod på sidebull, hon lyssnar lika bra på det som med bett, även nu när hon stått och är lite "het". ett sidepull ska sitta långt ner för att ge bra verkan!

men det får ju inte sitta så långt ner att det trycker på brosket

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 799
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 851
Senast: cassiopeja
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 998
Senast: scizofren
·
Körning Körning är, precis som jag misstänkte, liwsfarligt... :eek: Iallafall om man försöker sig på att köra min lille shettis. Jag har... 8 9 10
Svar
180
· Visningar
15 702
Senast: murran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka