Sidostycke med spänne lr hake?

Shixle

Trådstartare
Tjo, lite nyfiken på om ni föredrar sidostycken (och tyglar) med klassiska spännen eller med hakar? Är det någon skillnad annat än utseendemässigt? Känns som att haken borde va obekväm för hästen 😅
Jagar sidostycken för att kunna bygga ihop fler träns hemma, och kom bara att tänka på't.

Själv så föredrar jag nog klassiska, men har haft hakar back in the day.
 
Tjo, lite nyfiken på om ni föredrar sidostycken (och tyglar) med klassiska spännen eller med hakar? Är det någon skillnad annat än utseendemässigt? Känns som att haken borde va obekväm för hästen 😅
Jagar sidostycken för att kunna bygga ihop fler träns hemma, och kom bara att tänka på't.

Själv så föredrar jag nog klassiska, men har haft hakar back in the day.
Föredrar helt klart klassiska spännen, tycker det känns stabilare.
 
Jag gillar hakar på det mesta för att kunna byta bett och eller tyglar smidigt och lätt. Har gärna olika beroende på vad jag och pålle ska hitta på och då går det smidigare med hake tycker jag 😊
 
Jag gillar hakar på det mesta för att kunna byta bett och eller tyglar smidigt och lätt. Har gärna olika beroende på vad jag och pålle ska hitta på och då går det smidigare med hake tycker jag 😊
Du menar dom med hakar som på grimmor? Insåg nu att som heter så oxå 🙈 de jag har på tränset atm och småstör mig på. Passade inte riktigt till baucherbettet när jag provade. Fast främst så är tyglarna som hör till fett irriterande att plattan bakom haken alltid är på fel ställe 😅

De jag tänkte med hake va dom som öppnas på insidan, med en liten metallpigg.
 
Föredrar helt klart klassiska men känns som att de knappt görs längre!? Inåtvända spännen känns läskiga då jag varit med om att de gått upp för en stallkompis (tygeln lossnade hux-flux!) för att inte tala om eventuellt obekväma för hästen?

För visst syftar du på vanliga spännen, dvs tex dessa:

https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hjalptyglar-tyglar/tyglar/ladertygel-kantflatad-fairfield

Jmf med dessa:

https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hjalptyglar-tyglar/tyglar/tygel-fairfield-2
 
Tjo, lite nyfiken på om ni föredrar sidostycken (och tyglar) med klassiska spännen eller med hakar? Är det någon skillnad annat än utseendemässigt? Känns som att haken borde va obekväm för hästen 😅
Jagar sidostycken för att kunna bygga ihop fler träns hemma, och kom bara att tänka på't.

Själv så föredrar jag nog klassiska, men har haft hakar back in the day.
Det jag gillar med hakar är att det är lätt att avsluta tränsningen med att sätta bettet i munnen.
 
Föredrar helt klart klassiska men känns som att de knappt görs längre!? Inåtvända spännen känns läskiga då jag varit med om att de gått upp för en stallkompis (tygeln lossnade hux-flux!) för att inte tala om eventuellt obekväma för hästen?

För visst syftar du på vanliga spännen, dvs tex dessa:

https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hjalptyglar-tyglar/tyglar/ladertygel-kantflatad-fairfield

Jmf med dessa:

https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/hjalptyglar-tyglar/tyglar/tygel-fairfield-2
Ja precis! Men typ..helt enkla vanliga träns är typ svårt å köpa nytt idag. Lite därför jag halvbunkrar..eller, skulle köpa sidostycken men råka bli två nackstycken oxå, så då behövs ännu fler..

Tycker innåtvända hakar ser så klumpigt ut?
 
Det jag gillar med hakar är att det är lätt att avsluta tränsningen med att sätta bettet i munnen.
Sånna med med grimmhake? Jo, perfekt när vi skulle prova massa bett på pållen. Bara haka fast å se va han tyckte utan att försöka hålla de på plats oxå 🙈 min plan nu är att få ihop 2 träns, ett för ridning å ett för körning :P
 
Sånna med med grimmhake? Jo, perfekt när vi skulle prova massa bett på pållen. Bara haka fast å se va han tyckte utan att försöka hålla de på plats oxå 🙈 min plan nu är att få ihop 2 träns, ett för ridning å ett för körning :P
Vid körning hade jag definitivt använt vanliga sidostycken som känns säkrast. Helst kör jag dock med ett kraftigt körhuvudlag med vanliga sidostycken.
 
Vid körning hade jag definitivt använt vanliga sidostycken som känns säkrast. Helst kör jag dock med ett kraftigt körhuvudlag med vanliga sidostycken.
Nu snackar vi bara remsele å rockard längst med grusvägen, inte maraton, så jag känner mig trygg med vanligt träns, men för lat för att behöva byta bett varje gång (kör honom i rakt bett, rids på 3delat atm) speciellt iom att sidostyckena måate justeras oxå.

Men jo, klassiskt känns nog tryggast. Fast grimmhakar sitter väl bra oxå, men känns som att bettet rörs mer?
 
Nu snackar vi bara remsele å rockard längst med grusvägen, inte maraton, så jag känner mig trygg med vanligt träns, men för lat för att behöva byta bett varje gång (kör honom i rakt bett, rids på 3delat atm) speciellt iom att sidostyckena måate justeras oxå.

Men jo, klassiskt känns nog tryggast. Fast grimmhakar sitter väl bra oxå, men känns som att bettet rörs mer?
Känns som att grimhakar riskerar att öppna sig eller gå sönder om hästen skulle komma åt att klia sig eller liknande.
 
Eller fastna. I typ benskydd (sett det hända). Skulle ALDRIG våga ha sådana spännen i sele+vagn, räcker ju med att hästen sträcker sig efter en fluga eller nåt så riskerar den att haka fast.
De oxå 🙈 ska byta imrn, måste likas tvätta å smörja allt iom att vi blev attackerade av regn idag. Man känner ju ett visst sug efter syntetsele just nu..
 
Jag gillar modellen som har läder emot bettringen, oavsett om det är traditionellt med spänne eller med inåtvända hakar. Vänder mig mot metallhaken som man "knipsar" fast, tycker det blir mindre stadga för hästen med oroligare mun som följd.

Inte alla ryttare som märker det, det är inte heller alla hästar som bryr sig. Men av samma anledning har jag gärna läder i fästet för tygeln också. Jag upplever det jämnare och mjukare.
 
Det är inte ovanligt att hästar ogillar de microvibrationer som blir av metall mot metall när man har metallhakar istället för klassiska läderspännen. Jag undviker numera att ha metallhakar på allt som ska sitta i bettringarna. Vissa hästar visar inget medan vissa känns klart med positiva när man byter.
 
Det är inte ovanligt att hästar ogillar de microvibrationer som blir av metall mot metall när man har metallhakar istället för klassiska läderspännen. Jag undviker numera att ha metallhakar på allt som ska sitta i bettringarna. Vissa hästar visar inget medan vissa känns klart med positiva när man byter.

Precis min tanke när jag valt bort hakar. Att det borde ila lite med metall mot metall i bettet.
 
Gillar inåtvända hakar, finns inget fulare än en massa spännen på sidorna, så lite synligt som möjligt vill jag ha.

Jag föredrar inåtvända hakar rent estetiskt, vill ha så lite "prylar" som möjligt i ansiktet, men hästen föredrar att allt är så slätt som möjligt mot huden. Skulle alltså vilja ha en tredje variant som är slät både utåt och inåt.

Använder inte metall i bettringen, men hade väldigt gärna haft ett snabbspänne som har läder mot bettet. Byter tyglar beroende på vad jag ska göra för dagen, och tycker det är skittråkigt att lägga tid på sånt även om det bara är två minuter per dag. (Det är ju två minuter mindre dagsljus att hinna ut i liksom.)
 
Jag föredrar inåtvända hakar rent estetiskt, vill ha så lite "prylar" som möjligt i ansiktet, men hästen föredrar att allt är så slätt som möjligt mot huden. Skulle alltså vilja ha en tredje variant som är slät både utåt och inåt.

Använder inte metall i bettringen, men hade väldigt gärna haft ett snabbspänne som har läder mot bettet. Byter tyglar beroende på vad jag ska göra för dagen, och tycker det är skittråkigt att lägga tid på sånt även om det bara är två minuter per dag. (Det är ju två minuter mindre dagsljus att hinna ut i liksom.)
Känns som det finns en lucka på marknaden!

Min är inte så känslig med det där, men jag tänker att till exempel spännen i nacken är trevligare än typ tre på rad vid ögat som det gärna blir med vanliga träns
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 105
Senast: Karminnie
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 283
Senast: Pettsson
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp