Sidostycke med spänne lr hake?

Känns som det finns en lucka på marknaden!

Min är inte så känslig med det där, men jag tänker att till exempel spännen i nacken är trevligare än typ tre på rad vid ögat som det gärna blir med vanliga träns

Tänker att det borde gå att göra sidostycken a la de gamla tygelfästena (De där där man drog till baka tygeln genom en ögla av metall) och sedan ha spännen i nacken. Borde ge en helt plan insida och utsida
 
Jag föredrar inåtvända hakar rent estetiskt, vill ha så lite "prylar" som möjligt i ansiktet, men hästen föredrar att allt är så slätt som möjligt mot huden. Skulle alltså vilja ha en tredje variant som är slät både utåt och inåt.

Använder inte metall i bettringen, men hade väldigt gärna haft ett snabbspänne som har läder mot bettet. Byter tyglar beroende på vad jag ska göra för dagen, och tycker det är skittråkigt att lägga tid på sånt även om det bara är två minuter per dag. (Det är ju två minuter mindre dagsljus att hinna ut i liksom.)
Känns som det finns en lucka på marknaden!

Min är inte så känslig med det där, men jag tänker att till exempel spännen i nacken är trevligare än typ tre på rad vid ögat som det gärna blir med vanliga träns
Vet en del som satt krympslang på metallhakarna.
 
Känns som det finns en lucka på marknaden!

Min är inte så känslig med det där, men jag tänker att till exempel spännen i nacken är trevligare än typ tre på rad vid ögat som det gärna blir med vanliga träns
För rätt många år sedan så fanns det en modell där dom klätt en platt metallbåge med läder, påminde lite om klassiska tygelhakar men man fick liksom pressa in bettet i metallklykan eller hur jag ska förklara. Blev aldrig någon hit, varför vet jag inte, ägde aldrig något sådant själv.
Försökte rita lite på bild för att förklara..
20230914_011157.jpg
 
Såg precis att Stubben tagit fram något de kallar Slide&Lock, vad tror ni om det?

Såg rätt stilrent ut.
Hittade nått klipp iaf, och av de ja såg så ser det nice ut. Det tränset iaf hade ju justerbart nackstycke oxå, å tätare mellan hålen på andra ställen. Mer innovativt än annat ja sett på ett tag 👍🏻

Man blir väl lite fundersam på hur det står mot om hästen kliar sig, men va ju en pinne genom iaf.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 105
Senast: Karminnie
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 283
Senast: Pettsson
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp