Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

mackan

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp av kunniga foderstats beräknings människor nu.
har fått hö analysen och har massor med frågor efter att ha kalkulerat lite inne på hippocampus.slu.se

Vet ju och har alltid gått på mycket stråfoder som bas till foderstaten. min häst har därmed alltid stått på MYCKET silage/hö, och lite kraftfoder, iallafall vad jag tycker är lite för ett stort fullblod på 1.70 som är ganska lättfött. Nu gjorde jag beräkningarna i deras tabell, och det visar sig att även med mina mått så ligger jag för högt protein mässigt om jag kör på med samma andel kraft foder som jag gjort hittills. enligt tabellen behöver jag alltså dra ner på kraft.

men: kan det verkligen stämma att han ska stå på SÅ lite kraftfoder bara för att han får så mycket hö, som har mycket protein tydligen?Hur bokstavligt kan man lita på hippocampus kalkyler/bedömningar?

om han står på 14 kg silage så ska jag enligt tabellen endast ge max 1 kg korn och 1/2 kg betfor... Har tidigare gett 2 kg kraft och 1/2 kg betfor. Ska jag alltså dra ner så mycket, är det farligt annars om han står på mera protein osv????

Kommentaren jag får i kalkylen om jag står fast vid tidigare kraft givor är:
Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. om hästen ändå är i lagom hull (det är han) bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

vad menas med detta? Vad är konsekvensen om han står på denna foderstat?

Drar jag ner på kraftfodret så får jag ett OK gällande proteinet.

fullblod behöver ju ofta i min erfarenhet lite högre protein halt än andra hästar... så jag är osäker nu. Han har hittills stått väldigt bra på tidigare givor, rund och fin och blank, glad, och bygger muskler.

Om nån kan bidra med sin kunnighet är jag ytterst tacksam.
Har givetvis värdena men enligt de nya reglerna på Foder så får man ju inte bli för individuell med just privata foder råd, så försöker hålla det generellt så nån anna också kan ha nytta... Men om nån vänlig själ vill engagera sig så kan jag ju pm:a detaljerna i såfall...

tusen tack! :bow:
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

De e väl bara till att byta ut höet mot halm. Man får räkna om därefter.:smirk:
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

Vad är det för kvot på ditt grovfoder? Har för mig att Smrp/MJ-kvoten i gräs ligger mellan 10 och 15, så kan en häst klara att beta på sommaren så borde den klara en såpass hög kvot i grovfodret oxå.

Men det är onödigt att börja lägga till ett proteinrikt kraftfoder... håll dig till basutbuden vad gäller kraftfoder om du har högt proteinvärde (dvs MJ/smrp-kvot högre än 6) i grovfodret.

mvh Jessica
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

ts 62
MJ 6.3
smprp 55

tillochmed om jag smäller på med typ 2 kg korn och 0,5 kg betfor så får jag varningar ang. proteinet..? gör jag ngt fel? tabellen rekommenderar typ 1 kg korn och 0,5 kg betfor till 13 kg silage, som max, annars får jag varnings flaggor...??? som sagt - han e blank, rund och musklad, glad och pigg, och har inga gallor på det han stått på, men då har jag ju haft ett proteinrikt tillägg också, krafft pluss grön, så det är väl lite att ta i... men att inte ens kunna stå på 2 kg korn till så många kg silage som 13 kg ???????
 
Senast ändrad:
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

Flying High skrev:
De e väl bara till att byta ut höet mot halm. Man får räkna om därefter.:smirk:


ehh.? han står på halm oxå......
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

mackan skrev:
ts 62
MJ 6.3
smprp 55

Ett sånt grovfoder skulle jag ge fri tillgång på om det gick, och sedan reglera givan efter hullet. Kraftfoder skulle jag lägga till om det verkar behövas för temperament och/eller hull. Äter han av halmen så sänker ju det kvoten oxå.

Sedan är det ju bra att kolla upp mineralvärdena oxå. Håll koll så hästen får tillräckligt med e-vitamin o selen.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

Om protein och energi täcks av grovfodret så finns det ju ingen anledning att ge kraftfoder. Är det dessutom en bra kvot på kalcium och fosfor så räcker det gott. Annars så brukar ju grovfoder ha en lite högre kvot och därmed lite för mycket kalcium. Det är ju därför det då är så bra att kombinera med korn eller havre som har mer fosfor än kalcium. Men som sagt. Jag skulle hellre ta bort kornkross än att behöva ersätta ensilage med halm.

Hälsning Maja
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

Jag håller med Stopek! Varför propsar du med att han bsolut ska ha KRAFTFODER när du har ett så bra grovfoder? Finns ingen anledning att ge kraftfoder när grovfodret är så bra.

Jag skulle ge fri tillgång på silaget och bara ge lite skrammel i krubban i form av några dl betfor som du kan blanda i lite mineraler.

Ditt silage har en kvot på 8.7 vilken räcker gott och väl för ett fullblod! Normalt ska ju kvoten ligga på 6.0.

Bara om han är dålig på att äta tillräckligt MYCKET av silaget (15-20kg?) skulle jag kompensera med kraftfoder.
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

Tack!
menar inte alls att bromsa ang kraftfodret, - är bara ovan vid att räkna och tyckte det var extremt lite de mängder hippocampus gav mig ang kraftfoder då han redan får lite.

han har inga problem att smälla i sig stora mängder silage. det är det han gjort hittills och verkar fin på det, både i ben, hull och humör. men blev osäker när jag använde deras kalkyl..........
bra att höra att våra värden är riktigt vettiga!

tack!!!!
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

kalcium ca 3.2 g/kg foder
Fosfor P 1.5 g/kg foder
Magnesium Mg 0.9 g/kg foder
Kalium K 9.7 g/kg foder

han står även på halm och äter av det trots att han smäller i sig i princip fri tillgång på silage.
vill gärna komplettera med just betfor och korn om jag ska komplettera, inte havre, han blir prillig på för mycket av det.

arbetas normalt.

tack!
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

Vådan av att ha för bra grovfoder ;)
Funkar hästen utan kraftfoder eller med nån dl om det behövs för mineralerna är det bara att gratulera! Bra år för dig i år alltså ... :)
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

Men om hästen stått på den givan den har nu och allt verkar bra behöver du ju inte ändra.
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

fast att fodra extra med svindyr krafft när det redan finns mer än väl protein och energi i det "vanliga" fodret är ju onödigt.
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

*Grattis till så bra grovfoder* :)

Tror inte du behöver ge honom så mycket som 2 kg korn, det blir ju runt 4 L om dan (hästens mage ska ju bara rymma ~4 L så varför fylla den med korn när man kan fylla den med grovfoder ;) ), det räcker nog med 1 kg helst nu om du har så bra grovfoder...:bump:

Har fått för mig att för mycket protein kan leda till korsförlamning om man har otur (vanligaste orsaken-man ger för mycke soya)
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

Tack!
Har fått lite hjälp av snäll person här på forumet och kommer ge honom nästan fri tillgång på hö, 1 kg korn ca och 0,5 kg betfor, plus mineraler som jag fick hjälp med för att balansera ca och p kvot. Han är fullblod och mår bra på ganska mycket protein så värdena i silaget passar honom bra....

känns skönt att kunna hålla honom på helt vanlig foderstat utan konstigheter. adjöss Krafft för i år :) Är jätteglad att vi har så bra silage! det har alltid varit fint, men verkligen skönt att veta definitivt med analysen.


tack igen!
 
Sv: Silage analys, när proteinet är så högt att det knappt finns rum för kraftfoder ?

Njae... Korsförlamning kommer snarare av "för mycket" energi. Eller kanske rättare sagt fel sorts energi som hästen inte kan "utnyttja". Energin lagras i musklerna när den får stå "för länge". När hästen sedan sätts igång och musklerna ska till att börja arbeta igen så sprängs de helt enkelt. Sedan finns det de som tror att det föreligger genetiska faktorer oxå, dvs att det är ärftligt.

Är inte helt hemma på korsförlamningar men jag tror att ovanstående förklaring är relativt korrekt. :crazy: Det jag egentligen vill få fram är att korsförlamning inte beror på för mycket protein.

mvh Jessica

Bubbaz skrev:
*Grattis till så bra grovfoder* :)

Tror inte du behöver ge honom så mycket som 2 kg korn, det blir ju runt 4 L om dan (hästens mage ska ju bara rymma ~4 L så varför fylla den med korn när man kan fylla den med grovfoder ;) ), det räcker nog med 1 kg helst nu om du har så bra grovfoder...:bump:

Har fått för mig att för mycket protein kan leda till korsförlamning om man har otur (vanligaste orsaken-man ger för mycke soya)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 631
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 514
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 940
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 355
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp