Silver Labrador retriver

Jag mailade labbeklubben och fick nu tillbaka att de, samt skk, tar starkt avstånd från silverlabbar och att köpare bör vara klara över att om de vill ha en sådan att det är en blandras!


Min fråga var ju just vad jag som potentiell valpköpare ska tänka på...

Jag hittar inte på skk rassida för labbe eller ens på labbeklubbens hemsida någon info om detta?

Förstår att jag är sen på bollen, fyra år senare... 🤷🏽‍♀️😂

ringde till registreringskansliet på SKK idag, pratade med en trevlig, kompetent och engagerad kvinna - glatt överraskad!

och frågade just om felaktiga färger, som i rasstandard benämns som otillåtna eller till och med diskvalificerande fel.

Tex chihuahua - merle, diskriminerande fel sedan 2012 enligt rasstandard.
Ändå kunde jag snabbt hitta fyra hundar, bar genom att gissa på "merlenamn", tex spot. Samtliga reggade efter 2012, tre av de hade i sin tur registrerade avkommor.
Hur kommer det sig att de får registreras och avlas på?

svaret var kort och koncist.
Det föreligger inget förbud mot att avla på diskriminerande fel.
är föräldrastyrelse registrerade i SKK eller annan motsvarande utlandsorganisation ansluten till FCI, så kommer du att kunna registrera, avla på och sälja dessa med stamtavla.

jmfr att en rhodesian ridgeback är ju renrasig, likväl som kullsyskonen, även om den råkar födas utan ridge. 🤷🏽‍♀️

En övertecknad Nova Scotia Duck Tolling Retriver vinner 1:a pris på utställning, BIR ich BIS, hur är det möjligt, är min nästa fråga?
Svaret:
För att alla fel/brister skall bedömas i proportion till vad man anser att hunden i övrigt levererar enligt rasstandard.
Är den perfekt på alla andra sätt, storlek, hårlag, skalle osv osv så kan det kompensera upp överteckningen.

ok...

En silverlabrador, med FCI stamtavla, får denna reggas in i Sverige via SKK?
Svaret:
Ja, givetvis.
har den en stamtavla, så konverteras den om till svensk.
dock skall den X:as på färgen.

ok, men min sista fråga, det enda hinder som alltså föreligger för mina exempel ovan är utställningarna?
Svar: nej, du får givetvis ställa ut dessa också, men poängen kommer att bli därefter. Så du börjar ju på "minuskonto".
men återigen, besitter hunden högsta poäng på allt avseende rasstandard och det "bara" är färgen/teckningen som avviker så är det inte ens säkert att nan diskvalificeras.

Vidare kan jag vara instämma med @Fisherling, att bestämma att något skall vara förbjudet bara för att det alltid varit på ett visst sätt är bara märkligt.
Uppenbart föds blå frallor, blå weimaraner, silverlabrador, merle chihuahua osv.
vill man vara konservativ och hålla sig till det gamla, ja men absolut, köp en röd sobel Chihuahua, en fawn fralla eller en svart labrador, scrolla bara vidare när annonsen dyker upp, tänker jag.

givetvis skall ingen avel, iavsett djurslag, uppmuntras om priset djuren måste betala är hämmande missbildningar, så ni inte missförstår vad jag menar.

men att dilute- anlaget skulle "drabbat" alla raser utom labrador verkar långsökt.
Man ser det ju i olika grad hos frallor, chihuahua, dobermann, rottweiler, engelska staffar osv.

Det händer att flattar föds gula, dalmatiner "blonda" osv,
Det beror ju också på dolda, om andra, anlag, som sällan eller aldrig ger sig till känna.
Inte desto mindre renrasiga.

med allt ovan sagt så hoppas jag att alla fortsätter att regga SAMTLIGA valpar i en kull, så statistiken blir korrekt.
Det finns ingen skam i en gul flat osv.

En annan sak jag reflekterat över är att just diluterade färger förekommer hos tex Thairidgeback, detta är en urhund, men vad vet jag...
 
Förstår att jag är sen på bollen, fyra år senare... 🤷🏽‍♀️😂

ringde till registreringskansliet på SKK idag, pratade med en trevlig, kompetent och engagerad kvinna - glatt överraskad!

och frågade just om felaktiga färger, som i rasstandard benämns som otillåtna eller till och med diskvalificerande fel.

Tex chihuahua - merle, diskriminerande fel sedan 2012 enligt rasstandard.
Ändå kunde jag snabbt hitta fyra hundar, bar genom att gissa på "merlenamn", tex spot. Samtliga reggade efter 2012, tre av de hade i sin tur registrerade avkommor.
Hur kommer det sig att de får registreras och avlas på?

svaret var kort och koncist.
Det föreligger inget förbud mot att avla på diskriminerande fel.
är föräldrastyrelse registrerade i SKK eller annan motsvarande utlandsorganisation ansluten till FCI, så kommer du att kunna registrera, avla på och sälja dessa med stamtavla.

jmfr att en rhodesian ridgeback är ju renrasig, likväl som kullsyskonen, även om den råkar födas utan ridge. 🤷🏽‍♀️

En övertecknad Nova Scotia Duck Tolling Retriver vinner 1:a pris på utställning, BIR ich BIS, hur är det möjligt, är min nästa fråga?
Svaret:
För att alla fel/brister skall bedömas i proportion till vad man anser att hunden i övrigt levererar enligt rasstandard.
Är den perfekt på alla andra sätt, storlek, hårlag, skalle osv osv så kan det kompensera upp överteckningen.

ok...

En silverlabrador, med FCI stamtavla, får denna reggas in i Sverige via SKK?
Svaret:
Ja, givetvis.
har den en stamtavla, så konverteras den om till svensk.
dock skall den X:as på färgen.

ok, men min sista fråga, det enda hinder som alltså föreligger för mina exempel ovan är utställningarna?
Svar: nej, du får givetvis ställa ut dessa också, men poängen kommer att bli därefter. Så du börjar ju på "minuskonto".
men återigen, besitter hunden högsta poäng på allt avseende rasstandard och det "bara" är färgen/teckningen som avviker så är det inte ens säkert att nan diskvalificeras.

Vidare kan jag vara instämma med @Fisherling, att bestämma att något skall vara förbjudet bara för att det alltid varit på ett visst sätt är bara märkligt.
Uppenbart föds blå frallor, blå weimaraner, silverlabrador, merle chihuahua osv.
vill man vara konservativ och hålla sig till det gamla, ja men absolut, köp en röd sobel Chihuahua, en fawn fralla eller en svart labrador, scrolla bara vidare när annonsen dyker upp, tänker jag.

givetvis skall ingen avel, iavsett djurslag, uppmuntras om priset djuren måste betala är hämmande missbildningar, så ni inte missförstår vad jag menar.

men att dilute- anlaget skulle "drabbat" alla raser utom labrador verkar långsökt.
Man ser det ju i olika grad hos frallor, chihuahua, dobermann, rottweiler, engelska staffar osv.

Det händer att flattar föds gula, dalmatiner "blonda" osv,
Det beror ju också på dolda, om andra, anlag, som sällan eller aldrig ger sig till känna.
Inte desto mindre renrasiga.

med allt ovan sagt så hoppas jag att alla fortsätter att regga SAMTLIGA valpar i en kull, så statistiken blir korrekt.
Det finns ingen skam i en gul flat osv.

En annan sak jag reflekterat över är att just diluterade färger förekommer hos tex Thairidgeback, detta är en urhund, men vad vet jag...
Om det föds vita Schäfrar så reggas de och beläggs de med avelförbud. Detta har jag frågat SKK.
Nu har det aldrig skett eftersom vitt är utestängt från stamboken sen 90 år tillbaka och dåtidens vita Schäfrar blev en egen ras (Vit Herdehund)
De som fötts i nutid har alla varit av okänd härkomst= blandras.

Men OM det skulle ske så blir de alltså reggade men med avelsförbud. Och avlar man på avelsförbud så reggas inte avkommorna. Där skulle alltså kedjan ta stopp. Vilken jag tycker är bra för då lockas inte uppfödare att färgavla.
 
Om det föds vita Schäfrar så reggas de och beläggs de med avelförbud. Detta har jag frågat SKK.
Nu har det aldrig skett eftersom vitt är utestängt från stamboken sen 90 år tillbaka och dåtidens vita Schäfrar blev en egen ras (Vit Herdehund)
De som fötts i nutid har alla varit av okänd härkomst= blandras.

Men OM det skulle ske så blir de alltså reggade men med avelsförbud. Och avlar man på avelsförbud så reggas inte avkommorna. Där skulle alltså kedjan ta stopp. Vilken jag tycker är bra för då lockas inte uppfödare att färgavla.

ja, det är ju en annan femma, såklart.
men en merlechihuahua får inte förbud, inte heller en silverlabrador.

vet faktiskt inte exakt vem som belägger hund med avelsförbud, skk? Uppfödaren?
hos vem ligger "ansvaret"?
Vet du? Någon?

Skk är ju trots allt "bara" en organisation, vår överlägset största, för rasrena hundar.

skall genast googla på det! :)
 
ja, det är ju en annan femma, såklart.
men en merlechihuahua får inte förbud, inte heller en silverlabrador.

vet faktiskt inte exakt vem som belägger hund med avelsförbud, skk? Uppfödaren?
hos vem ligger "ansvaret"?
Vet du? Någon?

Skk är ju trots allt "bara" en organisation, vår överlägset största, för rasrena hundar.

skall genast googla på det! :)
Blå fralla reggas inte heller då färgen inte finns i en rasren fralla
 
Blå fralla reggas inte heller då färgen inte finns i en rasren fralla
Nä, precis, men de finns.

och uppkommer den vid avel, genom en renrasig kombo, där föräldradjuren har stamtavla i skk/fci så skall och får de reggas, precis som sina kullsyskon.
Att inte vara en erkänd/godkänd färg är inte samma sak som att färgen inte finns.
🤷🏽‍♀️☺️
 
Nä, precis, men de finns.

och uppkommer den vid avel, genom en renrasig kombo, där föräldradjuren har stamtavla i skk/fci så skall och får de reggas, precis som sina kullsyskon.
Att inte vara en erkänd/godkänd färg är inte samma sak som att färgen inte finns.
🤷🏽‍♀️☺️
Nej du missuppfattade mig,om man skickar in papper till skk om att man vill regga en blå fralla så görs inte det, färgen inte finns i rasen o då är den hunden mao en blandras oftast med en staffe
Enda gången en fralla blir xx reggad är när det är feltecknad skäck för dom finns.
 
ja, det är ju en annan femma, såklart.
men en merlechihuahua får inte förbud, inte heller en silverlabrador.

vet faktiskt inte exakt vem som belägger hund med avelsförbud, skk? Uppfödaren?
hos vem ligger "ansvaret"?
Vet du? Någon?

Skk är ju trots allt "bara" en organisation, vår överlägset största, för rasrena hundar.

skall genast googla på det! :)
Det är rasens hemland som sätter avelsstandarden. Sen är det upp till rasföreningarna att se till att det finns stategier för att den efterlevs. De i sin tur gör detta med hjälp av SKK.

En uppfödare kan sätta avelsförbud om skäl finnes inom vissa gränser. Tex vid sjukdom osv. Men den kan inte välja om det redan finns ett regelverk för frågan.
 
Nej du missuppfattade mig,om man skickar in papper till skk om att man vill regga en blå fralla så görs inte det, färgen inte finns i rasen o då är den hunden mao en blandras oftast med en staffe
Enda gången en fralla blir xx reggad är när det är feltecknad skäck för dom finns.
Men den kommer att reggas som blå X, villkorat att föräldradjuren har stamtavla i skk/FCI, det är vet jag menar.
Den kommer heller inte att beläggas med avelsförbud, det var ju just det som samtalat igår handlade om.
men har föräldradjuren inte stamtavtavla så är det ju en blamdras oavsett om den ser ut som en fralla eller en tax, såklart.

Det var hon jag talade med som själv tog upp just frallan, då hon registrerade just de.
Jag förstår att färgen "inte finns", liksom långhåriga rottisar eller gula flattar.

men det är inte så enkelt med genetiken, det finns regler, men då och då ploppar undantagen upp, "blond" dalmatiner tex.

de finns, men är inte erkända.
Hos en del uppfödare avlivas de "felaktiga" hundarna, dessvärre TROR jag att just skammandet och förbuden är en bidragande orsak.
och ploppar de upp, ur en renrasig kombination, så tycker jag, att de bör vara godkända. Inte nödvändigtvis uppmuntras, men...

Jag hoppas du förstår hur jag menar.
även två brunögda människor kan få blåögda barn, det är ovanligt, men det händer.
genetiken för människans ögonfärg är dock betydligt "enklare" än djurs pälsfärg och hårlag. Och jag är blott en glad amatör i frågan! 🤷🏽‍♀️
 
Gula flattar är ju inte helt ovanligt. En bekant till mig fick 6 gula och 8 svarta i sin senaste (jätte)kull. Det är ju många som gentestar sina flattar just för att undvika detta.
 
Gula flattar är ju inte helt ovanligt. En bekant till mig fick 6 gula och 8 svarta i sin senaste (jätte)kull. Det är ju många som gentestar sina flattar just för att undvika detta.

Nä, jag vet det, uppvuxen med just flat.
det är dock inte tillåtet.
Men min poäng är just det, det händer, tillåtet eller ej.
och återigen, jag tycker liksom @Fisherling skrev, att alla färger som uppkommer naturligt av rasrena kombinationer bör tillåtas.
för att undvika risk för fulspel/dubbelparning osv får man väl kanske istället komplettera med gentest på den "felaktiga" färgen.
Eller nåt☺.
Men, för mig bör understrykas, blur det konstigt när avvikande färger förbjuds av en frivilligorganisation bara för att det alltid varit på ett visst sätt eller för att förändring är jobbigt.

tycker generellt upplysning och utbildning är bättre än förbud, gällande precis allt.

min kollega har just en blå fralla, en polsk import, med polsk stamtavla.
således renrasig, oklart dock om de är fci anslutna i polen, inget forskat i.
På något sätt har den ju blivit blå och det med stamtavla, godkänt eller ej, den finns, den har stamtavla och den är blå.
 

Bifogade filer

  • C28145A1-2975-4999-9310-8801220D674D.jpeg
    C28145A1-2975-4999-9310-8801220D674D.jpeg
    513,9 KB · Visningar: 39

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp