Simträning

Ainon

Trådstartare
Tänkte börja simträna med Uno för att få lite variation fysiskt, har inget badkar en en stor balja borde väll fungera tycker jag.

Hur länge per gång ska man låta han simma? Upptrappning?

Ska man ha flytväst? Eller räcker det kanske med att ha en sele man håller upp honom med lite eller kanske ska han hålla sig vid ytan helt själv?
 
Sv: Simträning

Har inte alls något vettigt att bidra med, men måste bara kommentera det underbart gulliga att han kan simträna i en balja :D :love:

Bilder bilder bilder!!! :bump: :banana: :rofl:
 
Sv: Simträning

Har inte alls något vettigt att bidra med, men måste bara kommentera det underbart gulliga att han kan simträna i en balja :D :love:

Ja, verkligen praktiskt! Jättesmart ju, tänk så enkelt och billigt. Det är inte alla som har den förmånen. :D
 
Sv: Simträning

Jag tror inte att varken ett badkar eller en balja är tillräckligt stor för honom att simma i. Hunden simmar ju knappast runt runt, utan mer fram och tillbaka. Om han måste vända varje sekund så kommer han inte vilja simma alls.
 
Sv: Simträning

Fast de ska ju simma på stället. Iaf gör de det på sim-rehaben en kompis hund går på som fått höftop.
 
Sv: Simträning

Rehabilitering ser nästan alltid annorlunda ut jämfört med simning i friskvårdsyfte, det är nog därför hunden som fått höftop. bara simmar rakt ännu.

Badkar blir för litet, bäst träning får hunden när den får simma i cirklar, åttor, diagonalt osv.

Till en början bör du ha flytväst på och låta honom "provapå" simma rakt fram och håll gärna ett finger i handtaget.

När han återgått till lugnare anding och verkar lugn och trygg i sitt simmande så kan du mer och mer släppa handtaget och bara hjälpa honom i svängarna tills han lärt sig det själv.

Så slipper du en hund som får panik och står lodrät vid kanten, utan istället vänder självmant med bra bakbensaktivitet.

Till sommaren borde en barnpool fungera för en sådan liten som Uno.

Tänk på att börja väldigt lugnt, vila ofta och stretcha om du vet hur man gör alt. ta en lugn promenad efteråt.:)
 
Sv: Simträning

Såhär gjorde vi på sim rehab med Harley:

Första gångerna fick han simma i en minut, säg de tre första gångerna. Du kan börja med att simma honom 2 ggr per vecka.

Andra veckan simmar du första dagen en minut, andra dagen ökar du med 30 sekunder. Sedan ökar du på 30 sekunder för varannan gång ni simmar.
Det blir alltså:

Pass 1: 1 min
Pass 2: -"-
Pass 3: -"-
Pass 4: 1.30 min
Pass 5: -"-
Pass 6: 2 min
Pass 7: -"-
Pass 8: 2.30

När ni har kommit upp i 3 minuter kan du ta upp honom att vila en minut när han simmat 1.5 min, för återhämtningen. På ett tio min pass (när ni kommit upp i det) Ska han vid två tillfällen få vila en minut. Det är vettigt att stretcha efteråt men se till att få hjälp av någon som kan stretching, annars kan man göra mer skada än nytta!

Jag skulle låtit Uno ha flytväst på sig, då blir dom extra trygga. Ett badkar går för övrigt säkert jättebra att simma i då han inte väger så mycket.
Ha honom i stillastående från början och sedan kan du med hjälp av handtaget i ryggen på flytvästen hjälpa honom när han ska simma runt runt.
Låt honom inte börja simma runt runt för än ni har kommit upp i ett 10 min pass.

Lycka till! Tror det kan blir riktigt bra! Smidigt att ha liten hund :idea:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
14
· Visningar
421
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Jag är trött på att behöva snurra runt min egen axel för att det helt enkelt inte finns plats för mer. Idag har vi en 180 cm bred säng...
2
Svar
32
· Visningar
1 978
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp