S

semmlan

Mitt sto skildes från sitt föl för drygt en vecka sedan. Hon har sen dess (o säkert lite innan) bara ätit gräs i hagen, hö, lite äpplen och morötter och ca 1 näve betfor. Jag rider henne ca 30 min varje dag och hon är pigg och framåt. Hur länge ska jag sina henne och vad för foder KAN jag ge? Vad är bäst att börja med? (hon ska sen äta kornkross, kli och mustang bla) Man ser att juvret har blivit mkt mindre sen jag tog hem henne, men hon har ju fortfarande liite mjölk kvar.

Sv: Sina sto?

menar du hur snabbt du kan släppa ihop med fölis igen eller? det tar betydligt längre än en vecka, annars mjölkar fölis upp henne igen till att producera. med andra ord är det snarare fölisen som ska vänjas av vid di-reflexerna, snarare än att gå efter när stoet helt sinat.

hon o fölis ska inte släppas ihop igen... jag menar hur fort jag kan börja fodra kraftfoder igen..

Vänta minst en vecka till med att ge henne om du inte ökar ridningen mer. Ökar du ridningen så kan du ge lite kraftfoder.

Ok.. men vad kan jag börja ge henne?

Jag håller ju på att sätta igång henne, så ridningen kommer ju successivt att öka, sen går hon i hagen från ca 7.30 till 17.00

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 211
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Andersson
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 895
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka