Sits och inverkan i galopp

Jag har en diskussion med en kompis och vi tänker olika samt har hört instruktörer säja olika saker. Kan ni hjälpa oss med era tankar om ryttarens sits och inverkan i galopp genom att svara på nedanstående frågor?

1. Efter galoppfattningen, ska man då hålla kvar galopphjälperna hela tiden som man galopperar (dvs. innerhöft framskjuten, ev. innerskänkel lite framför sadelgjordsläget och/eller ev. ytterskänkeln något tillbakadragen)?

2. Sker drivning i galoppen med sätet eller underskänklarna?

3. En lite mer öppen fråga: Kan du med egna ord beskriva korrekt sits och inverkan i galoppen?

Jag tycker det är självklart att sitta kvar för galopp även efter fattning. Jag driver inte. Men jag sitter för galopp.

Hästens kropp formas automatiskt med en insida i galopp iom att galoppen är en böjd gångart. Så fort man har en insida blir utsidan på hästen längre och man ska då för att tillåta den böjningen sitta med ytter skänkel ngt bakom inre.
Plus att jag vill ha en tydlighet för hästen. Vill jag rida just en galopp sitter jag för det. Annars finns risken att hästen missuppfattar och byter.
Jag vill också kunna rida tvåtaktsgalopp, terre a terre, som är liksidig. Då måste man kunna rakställa. Det är också ett av skälen till att jag är noga med att ha en sits som är tydligt i vilken galopp jag vill rida.

Skänkeln betyder energi. Hur jag placerar mitt bäcken avgör om energin ska gå framåt i tex ökat temp eller om hästen ska samla sig med mer energi. Vinklar jag det framåt betyder det framåt och vinklar jag det bakåt betyder det "sätt dig/samla dig". Jag driver inte med sitsen som i att jucka eller trycka nedåt. Jag vill ju ha upp rygg och buk på hästen. Och jag vill låta ryggen röra sig så fritt som det går. Då måste jag låta bli att störa.
Om jag gett en hjälp och tex satt ett tempo ska hästen hålla det. Så jag nöter inte utan bara låter skänkeln hänga runt hästen om jag inte vill ha mer av ngt eller byta.
Hästen ska också fortsätta gå i den gångart jag bett om tills jag ber om annat. Men för mig är det att be om annat att "går ur" galoppsitsen.

När jag fattar galopp börjar jag med att forma hästens kropp så som den rör sig i galopp och får då en fråga från hästen om den ska galoppera och då säger jag med galopphjälperna "var så god".
På en unghäst får man givetvis köra mer basic.
Jag fattar galopp genom att lyfta inner sittben och ngt flytta fram inner skänkel och bak ytter och där ge en mild hjälp. Om hästen är formad för galopp och ställt frågan är de redo och man behöver ytterst små hjälper.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp