Sitta upp barbacka?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare dammråttan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 587
D

dammråttan

Just nu har jag en pall till hjälp för att pållen ska slippa ha mig klängandes..
Men har ni några idéer hur jag kan öva utan pall? Jag får väl bygga mig en trähäst för att öva..

Sv: Sitta upp barbacka?

Sving dig upp på hästen. :idea: Det är lättare än man tror. Man ska bara få in lite snits på de hela. Stå brevid hästen ungefär vid bogen håll ena handen i man kamen och så sving dig upp, det man ofta gör fel är att man lägger ner höger benet för tidigt och då kommer benet inte över ryggen. När man väl fått in snitsen så kan man nästan ta sig upp på vilken storlek på häst som helst. och sen slipper hästen få ens knän i magen vilket händer lätt på andra sätt. Va svårt det är att förklara hur man gör :)

Låter svårt..Men pållen är inte så jättehög..
Ska hem och prova!

Jag har alltid gjort så att jag sätter upp ena handen på manken och andra på ryggen, hoppar nåt hopp på marken för att få studs och sen hoppar jag rakt upp och tycker mig upp med armarna tills de är raka, sen är det bara att lägga över benet. Piece of cake. ;)

Senast ändrad:

Du frå lära dig att svinga dig upp! :idea: Eller som Talenna (?) skrev, det lät faktiskt lite enklare :p

Själv har jag en så underbar häst så jag kravlar mig upp (INTE snyggt :p ), men det går. Och jag som ska vara fd gymnast och voltigör..:angel: Får nog börja träna lite..

får man fråga varför du inte vill hoppa upp från pall? ser inte anledningen med att göra detta. själv hoppar jag alltid upp från pall, vare sig jag har sadel eller ej. (sen att min häst inte GÅR att hoppa upp på från marken barbacka är en annan historia :crazy: )

får man fråga varför du inte vill hoppa upp från pall? ser inte anledningen med att göra detta. själv hoppar jag alltid upp från pall, vare sig jag har sadel eller ej. (sen att min häst inte GÅR att hoppa upp på från marken barbacka är en annan historia :crazy: )
:bow:

undrar jag med :idea:

:bow:

undrar jag med :idea:

Kanske för att man Kanske rider ut barbacka (själv) och att man Kanske ramlar av och vill sitta upp igen och då Kanske det inte finns ngn stor sten att sitta upp från och då stallet kanske är flera km bort och man Kanske inte Vill hela den vägen hem igen-så då kan det vara lämpligt att kunna hoppa upp "av sig själv" igen...:angel: ;)

händer det dig ofta? :angel: har ALLTID pall i bakfickan för såna tillfällen :rofl:
dessutom skadar det faktiskt inte att gå en bit, förr eller senare kommer det alltid nånting att hoppa upp från (fantasi!)

SA**N vad min häst blev sur när en tjej svingade sig upp på honom! :p
Jag stod bredvid och han bröjade gå precis när hon hoppade upp, och när hon landade sparkade han bakut så han träffade mig i magen :crazy: Som tur var så träffade han bara löst och jag hade en TJOCK dunjacka på mig så det gjorde inte ont. Men efter det lugnade jag mig med att lära mig svingande! ;)

Ute i naturen finns det ju oftast NÅGOT man kan hoppa upp ifrån. I värsta fall kan man ställa hästen i ett dike! :D jag brukade köra med en barbackagjord med stigbyglar, fast eftersom gjorden inte är så bra att lägga vikt i blev det att man fick hoppa upp från något som var åtminstone 3-4dm högt, sätta foten i stigbygeln och sen stampa av rejält så man knappt la någon vikt alls i stigbygeln.
Men har man en liten kuse och först häver sig upp på mage behövs säkert inga stigbyglar (särskilt om man har något att hoppa upp ifrån/hoppar upp med hästen i nedförsbacke).

:idea: Pall i bakfickan! Det var en bra idé!
Har inte så stor byxor bara..Tror du att man kan spänna fast den på ryggen istället??

Nä..jag får nog erkänna för mig själv att jag inte är tillräckligt smidig för det här! Iallfall inte än!
Vissa kan ju svinga sig upp på hästar höga som hus, och jag skulle vara sååå mallig om jag kom upp på en
Shetlands ponny...:smirk:
Bara att inse sina begränsningar..

..jag var inte så seriös när jag skrev det..
Jag brukar knappt vilja ha en nyckel i fickan när jag rider..

va?! va du inte seriös???!!! och jag som tänkte testa det nästa gång jag rider barbacka... det här är faktiskt ett seriöst hästforum, så skärpning! :angel:

:eek: Seriöst forum!
:o Då måste jag sluta skriva här..:crazy:

Kanske för att man Kanske rider ut barbacka (själv) och att man Kanske ramlar av och vill sitta upp igen och då Kanske det inte finns ngn stor sten att sitta upp från och då stallet kanske är flera km bort och man Kanske inte Vill hela den vägen hem igen-så då kan det vara lämpligt att kunna hoppa upp "av sig själv" igen...:angel: ;)
förvisso men i värsta fall kan man ju ställa den i ett dike...eller hitta nån liten "uppkulle" nånstans o stå på:idea: o hur ofta finns det ALDRIG en sten/stubbe/kant man kan häva sig upp ifrån? fast jo det är ju bra o kunna om det skulle krisa förstås, men förr eller senare springer man nog på en stubbe el liknande ändå:)

hmm man kanske kunde ha en repstege med sig på hästen? hihihi...fast hur man skulle få fast den vettesjutton...attans...eller en såndär "fältväska" med hoppfällbar "pall" (som säkert inte håller o stå på men...ja:P):idea:

händer det dig ofta? :angel: har ALLTID pall i bakfickan för såna tillfällen :rofl:
dessutom skadar det faktiskt inte att gå en bit, förr eller senare kommer det alltid nånting att hoppa upp från (fantasi!)

Jag brukar hoppa upp från backar, stenar/stengär, stockar, gula sandlådor (sånna som det finns sand i till bilar) och mycket annat. Funkar utmärkt! Men så bor jag också i skogen... ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ingår i en ledningsgrupp som vid ett tillfälle varje månad gör en team-övning tillsammans, primärt för att vi ska lära känna...
Svar
5
· Visningar
349
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 675
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 352
Senast: MiniLi
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 149
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31
  • Torrfoderdjungeln..