Sitter och skänklar av gammal vana....

Rosie

Trådstartare
Någon som har tips på träning för mig så jag slutar sitta och nöta med skänkeln i onödan....!? Jag är så gammal så jag lärde mig rida med kravet att det skulle drivas i varje steg (vid nedsittning i trav), och nu är det stört omöjligt att sluta med det. Blir ju förskräckt när jag ser filmer på mig... I skritt och galopp går det bättre, men i traven måste jag tänka på att låta bli hela tiden. Rider med rätt långa läder, funderar på att korta dem till mera hoppläderlikt.
Tips mottages tacksamt!
 
Släpp tanken på benen och fokusera på ert samarbete istället.
Om du släpper tanken på att du ska rida hästen och istället tänker att ni, när du sitter upp, ska smälta ihop till en enhet och gemensamt genomföra det du tänkt kan det också bli lättare. Bli barbapappa och bara finns där, omslut och vägled hästen.

Det är svårt när man har lärt sig det där med en papperstia mellan knä och sadel, att skänkla i varje steg, att trampa ner hälen osv. men det går att jobba bort. Det viktiga i det är att du ser er som en helhet och inser att sålänge du spänner dig någonstans så kan hästen aldrig slappna av heller.

Om man aktivt tänker på att trampa ner hälen så spänner man sig, likaså om man försöker låta bli något som man lärt sig som man nu vet är fel. Det effektivaste är därför att göra något nytt. Att helt släppa tanken på att inte skänkla i varje steg eller vad det nu är utan att börja om med att slappna av, få långa avslappnade ben och se sig själv och hästen som en enhet.

Vi fungerar precis som djuren. Om någon säger till en människa, häst eller hund att sluta med något så slutar hen inte för då blir det en grej. Ber man istället människan, hästen eller hunden att göra något annat så släpps grejen och det nya kan börja.
 
Tack, ja, det är ju dit jag vill och märker ju att vi båda "blir bättre" de stunder jag kommer ihåg att låta bli - får fortsätta på det spåret med målet att inte behöva tänka på att låta bli att skänkla!
 
Tack, ja, det är ju dit jag vill och märker ju att vi båda "blir bättre" de stunder jag kommer ihåg att låta bli - får fortsätta på det spåret med målet att inte behöva tänka på att låta bli att skänkla!

Är problemet att du sitter och klämmer, eller att du rör skänkeln och "pumpar".

Tror inte hoppläder gör någon större skillnad (men testa om du vill) - försök tänka att hästen ska göra jobbet. Du ska inte bära runt den i handen eller bära fram den med skänkeln.

Du ger en signal och så ska det hända nåt. Ger du signaler hela tiden blir de meningslösa.

Titta på centrerad ridning, de har faktiskt en del övningar som är riktigt bra för att hitta stabilitet, balans och bålstyrka.
 
Tack, ja, det är ju dit jag vill och märker ju att vi båda "blir bättre" de stunder jag kommer ihåg att låta bli - får fortsätta på det spåret med målet att inte behöva tänka på att låta bli att skänkla!

Det är ett jättebra mål och att du är medveten om problemet är också jättebra (läs A och O för att utveckling ska kunna ske) 😄
Det går att ändra invanda mönster bara man som sagt är medveten och fortsätter jobba utifrån den medvetenheten.

Ett tips är att helt försöka ”nollställa dig” i din ridning ang invanda mönster, hur ”du brukar” rida ett ridpass på banan osv. Istället :
Sitt och ”lek” med din kropp och inverkan som första steg , helt förutsättningslöst och se och känn vad som händer .

Du kommer få många aha upplevelser om du gör det - som tex att hästen troligtvis får bättre bjudning och blir mer lyhörd när du inte ligger på med skänkeln hela tiden.

Om du får många sådana aha upplevelser så omprogrammeras kroppsminnet väldigt bra, vilket leder vidare till utveckling hos dig som ryttare.

Sen hoppas jag att du utöver det har möjlighet att regelbundet rida för en duktig tränare som även denna kan hjälpa dig vidare på vägen .

Lycka till ! :)
 
Mycket släppte för mig när jag började rida för en tränare inom centrerad ridning.

Små saker hon sa att jag skulle ändra, tänka annorlunda och eller släppa helt. Första lektionerna var enbart korrigering av mig som ryttare och få ett annat tankesätt.

Det var aha-upplevelser de luxe!

Och utan att ens kräva nåt av hästen så "ploppade" han dit ändå och gick som en dröm pga att jag ändrade mig.
 
Mycket släppte för mig när jag började rida för en tränare inom centrerad ridning.

Små saker hon sa att jag skulle ändra, tänka annorlunda och eller släppa helt. Första lektionerna var enbart korrigering av mig som ryttare och få ett annat tankesätt.

Det var aha-upplevelser de luxe!

Och utan att ens kräva nåt av hästen så "ploppade" han dit ändå och gick som en dröm pga att jag ändrade mig.
Ja, har gjort det några gånger och planerar för det i september igen :)! Ska be henne om extra tips!
 
Är problemet att du sitter och klämmer, eller att du rör skänkeln och "pumpar".

Tror inte hoppläder gör någon större skillnad (men testa om du vill) - försök tänka att hästen ska göra jobbet. Du ska inte bära runt den i handen eller bära fram den med skänkeln.

Du ger en signal och så ska det hända nåt. Ger du signaler hela tiden blir de meningslösa.

Titta på centrerad ridning, de har faktiskt en del övningar som är riktigt bra för att hitta stabilitet, balans och bålstyrka.
Mm, det är "pumpande", mycket på grund av att ha ridit sanslöst trög häst tidigare... Planerar för centrerad ridning i september!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 981
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 507
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min diskmaskin
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp