Bukefalos 28 år!

Självhushållning med frukt och bär!

Chili

Trådstartare
Det är ju full skördesäsong på grönsaker och många frukter nu... Så vad gör ni med dessa härligheter i höst? :)

Hos oss barrikeras köksbänkarna dagligen av nån trevlig fångst. En enorm squash skrämde livet ur mig häromdagen, de är verkligen sjukligt stora i år, och det var ett litet exemplar! :eek:

Äppelmos har just påbörjats med några burkar. Träden dignar och en gren har redan gått av, så det kanske blir saft också :d Infryst spenat - check. Ett riktigt smultronår, vi har både smultronsylt och infrysta bär! Likaså med hallon och blåbär.

Lustigaste ihopkoket i år är morotsmarmeland, den är ny för oss. Använde dock ett alldeles för sött recept, smakar dödligt mycket socker. Men allt går ju att förbättra, själva smaken var ju god :laugh: Svamp ska vi inte tala om, vilka mängder! :d
 
Sv: Självhushållning med frukt och bär!

Jag har ett land som är överfullt med morötter, lök och kålrötter så just förtillfället blir det mycket mat med just dessa ingredienser. Har bland annat lärt mig göra en underbart god morots- och lökpaj med philadelphiaost ovanpå :d.

Sedan har vi äppelträd också, senast i helgen njöt vi av en riktigt god äppelkaka med marsipan, mandel, kardemumma och vanilj i. Skall också göra äppelmos är det tänkt, finns ju inget godare att ha på pannkakor osv än hemgjort mos.

Sedan så har jag en hel del läckerheter i frysen som väntar på att användas, bland annat hallon, rabarber, vinbär och körsbär. I helgen så plockade jag upp en påse körsbär och kokte körsbärs sylt med mörkchoklad i :d.

Svampskogen har jag inte besökt än men det sägs ju att det skall vara gott om svamp så det får väl bli en promenad till skogen snart.
 
Sv: Självhushållning med frukt och bär!

Ja, vår frysbox är helt överfull redan :o :p Nån vanlig mat går knappt att få i. Där finns också gott om vinbär och rabarber. I landet slåss allt möjligt; gurka (har lagt in endel redan), morötter, dill, persilja, rödbetor, ärtor, sockerärtor, pumpa, squash, gräslök, vanlig lök... :D

Kan tipsa om att morotskaka går lika bra att göra på squash! Blir lite kletigare kaka men smakar mums.

Var hemma på lunchen och såg lite nya burkar. Såg ut som lyxigt äppelmos med bitar i :d Det är så ruggigt gott så det inte är sant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp