sjuk hund..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mysundown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 3 182
M

Mysundown

Hej!
Kanske någon kan ge mig råd eller ha lite tips ang. min sjuka valp.

Han är 12 veckor idag.. Har sprutdiaré och bajsar ca. var 10-15 minut. SPytt fem gånger sen inatt (04:00). Fick foder i morse somhan spydde upp. Nu har jag kokat ris och ger han risvattnet.. som han spyr upp. 38,6 i temp..

Vad tror ni?

Sv: sjuk hund..

Ring vet. en valp som har diarré och kräker mkt kan snabbt bli uttorkad och mycket sjuk....

Uttorkning är livsfarligt, så din hund måste åka in till veterinär och få dropp om det inte ordnar sig kvickt! Blanda en liter vatten med en msk socker och en tsk salt, för att bibehålla vätskenivån hyfsat. "Vattna" din hund via mun-spruta, det är lättast, men var försiktig med mängden. Det är bättre att den lilla valpen får i sig LITE än att den får så mkt att den spyr upp allt igen...
Min tik hade jättekraftiga diarré/kräkningar i höstas, och fick stanna hos veterinären i tre dygn för att vätska upp sig igen. (Förmodligen matförgiftning i botten.)

Om de kräks upp vätskan, även i mycket små mängder (matskedar per gång) så åker även stor hund direkt till vet. Min erfarenhet är att då klarar de det inte utan att få hjälp att vätskas upp, utan blir bara mer och mer uttorkade. Även vuxna.

En valp som kräks och har diarre blir som flera redan sagt mycket snabbt uttorkade, så ring veterinär omedelbart om du inte redan gjort det. Uppatera oss gärna hur det går.

Lycka till.

Min hunds syster blev så dålig när hon va valp. Hon fick råd av en vet att koka mat ris mm Hon blev inte bättre åkte in akut. Då la dom in henne på dropp mm. Hon hade fått en magsjuka som fanns på utställningen. Men nu är hon 15 mån och dålig igen. Men denna gången tror dom det är magkatarr. Behanlas för det.
spyr blodig diare, slö orkeslös.

Åk in till veterinär snarast

1. Kontakta veterinär

2. Låt hunden fasta, inte ens risavkok, minst 24 timmar, vid behov i 48 timmar, det gäller att få stopp på det värsta innan man börjar med fastare föda

3. Skaffa Resorb från apoteket, vätskeersättning som ersätter viktiga salter m m just vid diarréer. Blanda gärna även i lite druvsocker.

4. Håll hunden i stillhet, ge blandning med Resorb o druvsocker ofta och i små doser. Så länge hunden fortsätter spruta direkt efter att fått vätska så är det bara att fortsätta, om inte veterinär säger annorlunda

5. Köp Canicur på apoteket eller hos vet, det är inte alla apotek som har det hemma. Köp mycket, alltid bra att ha hemma

6. Ge Canicur enligt ordination på paketet

7. Efter nåt dygn kan du börja med risavkok, försök gärna få tag i typ Dofilus bakterier i tablettform, kan eventuellt blandas i vätska, se tidigare. Tror även att hälsokost har "bra bakterier" för magen i olika former.

8. Kokt ris o fisk, kanske i ett par dagar, så länge avföringen fortfarande är helt rinnande, även om det inte längre sprutar hela tiden

9. Köp (svindyrt) dietfoder hos veterinären för känsliga magar, dom kan säkert rekommedera vilket som är bäst. Finns i både små och stora förpackningar, nån jättesäck behöver du inte.

10. När hunden kan behålla dietfoder kan du börja blanda med det vanliga fodret.

MYCKET VIKTIGT!!

Idag känner man till 10 raser som bär på MDR1-defekten, Collie och Sheltie är de mest kända och det folk har hört talas om är att dom kan dö av Ivomec. (ca 75% av alla Collie bär på defektanlaget i enkel eller dubbel form, endast dubbelbärare (tror man) dör, enkelbärare kan dock bli sjuka)

En hund med dubbel uppsättning av MDR1-anlaget dör av ett diarrépreparat som t ex Immodium. En enda tablett räcker ...

Så om du inte är helt säker på att din hund omöjligen kan ha MDR1, så skall du ALDRIG experimentera med preparat som Immodium, Dimor och vad det nu finns att få tag på.

Läs mer om MDR1, vilka raser om är drabbade och DEN LÅNGA LISTAN av farliga läkemedel. Det är tyvärr en lång lista som innehåller vissa morfiner, cortisoner, tetracycliner, hjärtmediciner, cancermediciner mm. Livsviktigt att känna till om man har en hund som kan ha MDR1
http://www.windhound.com/eng/mdr1.htm

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
1 107
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 251
Hundhälsa Min lilla tös har fått diarré! :( började i onsdags natt med att hon kräktes och hade väldig diarré under torsdagen. Tyvärr jobbade min...
Svar
8
· Visningar
2 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka