Jag går igenom liknande, fick bröstcancer i våras och genomgår nu cytostatika och kommer opereras flera gånger i år och nästa med lång och kort rehab efteråt. Har berättat för barnen på deras nivå, den äldsta var nyligen 5 och den yngsta 1,5. Läste på lite innan och fick information från mottagningen om hur man berättar på deras nivå utefter ålder på barnen. Vi har särskilt tryckt på att det här är ingens fel (varken vårat eller ffa barnens, för i den här åldern är de väldigt självcentrerade och kan få för sig att det är deras fel) och att upprepa all info med jämna mellanrum för femåringen glömde vad vi sagt snabbt. Femåringen har fått följa med mig på flera sjukhusbesök, både kemoterapin och när jag lämnar blodprover. Var med när jag rakade av håret. Den lilla förstår inte så mycket men blåser och pussar på mitt bandage för infarten varje gång hon ser den

Båda har sett mig gråta flera gånger, och jag förklarar att jag blir ledsen för att jag blivit sjuk och att det är jobbigt ibland men sedan blir jag glad igen.
Vi informerade också förskolepersonalen så de kan möta barnen i detta, men var tydliga med att vi inte vill att de ska fråga barnen om hur jag mår, om jag är trött, mår dåligt etc utan det får de fråga mig eller min man om. Men det var bra för personalen att veta vilken terminologi vi använde med barnen, tex bröstcancer och inte att vi sagt bara knöl i bröstet, även om vi också förklarat det så. Femåringen har självmant berättat för en av sina pedagoger och blev då jättefint mött i det.
Min prognos är god och vi har inte berättat att jag i värsta värsta fall längre fram skulle kunna dö, finns ingen mening i det.
Nu när det närmar sig operation har vi också berättat för femåringen att jag kommer åka till sjukhuset i höst och att doktorn kommer skära bort båda brösten men att jag kommer sova med särskild medicin som gör att det inte gör ont då, men det kommer göra lite ont i flera veckor efteråt och att jag kommer ha jättestora plåster och behöva vila mycket efteråt.
Kan du få stöd av mottagning/kurator på vilket sätt ni ska berätta kanske?