Sjuk och ha barn på förskolan

Shpongle

Trådstartare
Hur fungerar det på er förskola?
Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna.
Men hur gör man om man själv är sjuk på en ledig dag mitt i veckan får man ha barnen på förskolan då? Eller måste ens partner vabba för barnen fast barnen är friska?
 
Är du sjuk så förväntas du inte ta hand om dina barn, de får gå på förskolan.
…och (svarar jag pga hur TS är formulerad) det är ingenting som skiljer sig från förskola till förskola utan det är så det fungerar överallt, i hela Sverige.

Man får inte vabba friska barn. Om du är hemma sjuk och barnen också är hemma sjuka så får din partner däremot hoppa in och vabba.
 
Är du sjuk så förväntas du inte ta hand om dina barn, de får gå på förskolan.
Men gäller det alltså oavsett om barnen är schemalagda den dagen initialt? Jag förstår TS som att hon är ledig exempelvis måndag en vecka och därför ska barnet vara hemma den dagen. Men så blir hon sjuk istället. Kan hon alltså då få barnomsorg den dagen? Med hur kort varsel då? (Jag tänker att fsk behöver veta att ett barn som inte skulle varit där helt plötsligt behöver en plats den dagen)

Jag tänker, blir jag sjuk en lördag spelar det ju ingen roll om min man är ledig då eller ej, kommunen kommer ju ändå inte ordna barnomsorg för mig den dagen.

Detta är med förutsättning att jag förstått TS korrekt i att om hon är ledig veckodag så har barnet i normalfallet en barnomsorg den dagen.
 
Men gäller det alltså oavsett om barnen är schemalagda den dagen initialt? Jag förstår TS som att hon är ledig exempelvis måndag en vecka och därför ska barnet vara hemma den dagen. Men så blir hon sjuk istället. Kan hon alltså då få barnomsorg den dagen? Med hur kort varsel då? (Jag tänker att fsk behöver veta att ett barn som inte skulle varit där helt plötsligt behöver en plats den dagen)

Jag tänker, blir jag sjuk en lördag spelar det ju ingen roll om min man är ledig då eller ej, kommunen kommer ju ändå inte ordna barnomsorg för mig den dagen.

Detta är med förutsättning att jag förstått TS korrekt i att om hon är ledig veckodag så har barnet i normalfallet en barnomsorg den dagen.
Det är precis så jag menar. Bara är jag som är dålig på att formulera mig. :D
 
Detta är med förutsättning att jag förstått TS korrekt i att om hon är ledig veckodag så har barnet i normalfallet en barnomsorg den dagen.
Äsch, har försökte jag förtydliga om jag förstått korrekt och så skrev jag så illa 🙈. Menade alltså att barnet INTE har barnomsorg om du är ledig en vardag, stämmer det?
Det är precis så jag menar. Bara är jag som är dålig på att formulera mig. :D
Äh jag har ju rört till det själv här också :D.
 
Men gäller det alltså oavsett om barnen är schemalagda den dagen initialt? Jag förstår TS som att hon är ledig exempelvis måndag en vecka och därför ska barnet vara hemma den dagen. Men så blir hon sjuk istället. Kan hon alltså då få barnomsorg den dagen? Med hur kort varsel då? (Jag tänker att fsk behöver veta att ett barn som inte skulle varit där helt plötsligt behöver en plats den dagen)

Jag tänker, blir jag sjuk en lördag spelar det ju ingen roll om min man är ledig då eller ej, kommunen kommer ju ändå inte ordna barnomsorg för mig den dagen.

Detta är med förutsättning att jag förstått TS korrekt i att om hon är ledig veckodag så har barnet i normalfallet en barnomsorg den dagen.
Om barnet skulle vara ledigt den dagen och TS blivit sjuk så behöver den andra föräldern vabba. Eller en annan närstående, även morfar, farmor, moster eller liknande får vabba!
 
Om barnet skulle vara ledigt den dagen och TS blivit sjuk så behöver den andra föräldern vabba. Eller en annan närstående, även morfar, farmor, moster eller liknande får vabba!
Jag tänker att om TS är ledig en vardag så bör inte barnet ha barnomsorg då normalt. Det var därför jag blev förvånad över svaren i tråden.

Får alltså partner el annan person vabba barnet som är friskt då?
 
Jag tänker att om TS är ledig en vardag så bör inte barnet ha barnomsorg då normalt. Det var därför jag blev förvånad över svaren i tråden.

Får alltså partner el annan person vabba barnet som är friskt då?
Ah, just det, det är ju jag som tänker helt bakvänt. Förlåt. Jag blir osäker, det är ju som om det vore helg för TS och barnet men inte för partnern. Samtidigt är det ju så att om ena föräldern inte kan ta hand om barnet så ska någon annan göra det… på helgen är ju båda föräldrar ofta lediga så då räknas det liksom inte. Man kan ju inte vabba från ledighet så att säga. Ring Försäkringskassan och kolla om vabb-delen.

Man kan vad jag minns från min tid på kommunal förskola inte schemalägga barnet med så kort varsel i alla fall. Det kan man inte på vårt kooperativ heller, om de inte kör lite goodwill.
 
Jag tänker att om TS är ledig en vardag så bör inte barnet ha barnomsorg då normalt. Det var därför jag blev förvånad över svaren i tråden.

Får alltså partner el annan person vabba barnet som är friskt då?
Och @Shpongle
Ja, andra partnern får vabba, då det gäller för när tänkt omsorg inte går att ordna pga sjukdom, t.ex. barnet är sjukt och inte kan gå på förskolan, eller om ordinarie vårdnare inte kan sköta barnet pga sjukdom (gäller ej om ordinarie vårdnare är föräldraledig, men vid sjukdom). https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab
https://www.familjensjurist.se/frag...rnet-nar-den-andre-foraldern-har-blivit-sjuk/

I somras vabbade maken 1 vecka då jag var sjukskriven och förskolan var stängd och vi inte hade plats på semesterförskolan då planen var att jag skulle ha varit föräldraledig. När jag istället blev sjukskriven och inte kunde ta hand om dottern fick han vab. Vet också att min chef vabbade ca 1 månad efter att hans äldsta dotter föddes, då hans fru som var den som skulle ha varit föräldraledig var sjukskriven pga komplikationer.
 
Detta innebär också att skulle din partner bli sjuk och inte kunna ta hand om barnet en helg när du jobbar har du rätt att vabba, eftersom barnet då är utan omsorg för att ordinarie vårdare är sjuk. Att man i många familjer inte kan vabba helger är för att man är två ordinare vårdare då om båda är lediga från jobb, alltså har barnet omsorg även om en blir sjuk, inte för att det är något speciellt med lördag/söndagar från försäkringskassans synvinkel.
 
Och när man ansöker får man ange att det är för att ordinarie vårdare är sjuk, och att barnet skulle ha varit hos privatperson istället för i förskola om det ej varit vab. (Förlåt det blev hackigt i flera inlägg, så går det när man nattar barn samtidigt)
Screenshot_20231218-210316~2.png
 
Nej barnet får inte gå till förskolan på ledig dag om du är sjuk.

Sen är det olika från kommun till kommun, tex där jag bor har man inte per automatik rätt att lämna fulltid vid sjukdom. Det ska ske enligt uppgörelse med förskolan. Tex så utgår man från 8-11 men tiden kan utökas till tex 8-13 och i sida hand den andra förälderns arbetstider.
 
Jag hade börjat med att fråga förskolan (i förväg "kan vi lösa det här på nåt sätt om det skulle inträffa?"). Om de sa nej hade jag antingen fått lösa det själv eller så hade barnets pappa fått vabba om jag var så sjuk att jag inte klarade av att ta hand om barnet.
 
Nej barnet får inte gå till förskolan på ledig dag om du är sjuk.

Sen är det olika från kommun till kommun, tex där jag bor har man inte per automatik rätt att lämna fulltid vid sjukdom. Det ska ske enligt uppgörelse med förskolan. Tex så utgår man från 8-11 men tiden kan utökas till tex 8-13 och i sida hand den andra förälderns arbetstider.

Men vadå? Menar du att man inte har rätt att lämna på förskolan om en förälder är sjuk?

Ex en dag då barnet ska ca gå på förskolan och båda föräldrarna jobba men förälder 1 är sjuk. Då får barnet inte gå på förskolan så att förälder 2 måste vara hemma också? Utan ersättning blir det väl då eftersom den inte kan få ersättning för vabb. Ordinarie vårdare (förskolan) har ju verksamheten igång?
 
Men vadå? Menar du att man inte har rätt att lämna på förskolan om en förälder är sjuk?

Ex en dag då barnet ska ca gå på förskolan och båda föräldrarna jobba men förälder 1 är sjuk. Då får barnet inte gå på förskolan så att förälder 2 måste vara hemma också? Utan ersättning blir det väl då eftersom den inte kan få ersättning för vabb. Ordinarie vårdare (förskolan) har ju verksamheten igång?
Men det står det ju inte, det står om förälder blir sjuk på LEDIG dag. Blir man som förälder sjuk på en dag som man skulle jobbat får barnet vara på förskolan ordinarie tid.
 
Men det står det ju inte, det står om förälder blir sjuk på LEDIG dag. Blir man som förälder sjuk på en dag som man skulle jobbat får barnet vara på förskolan ordinarie tid.

Jag förstod det @Sofie.S skrev som två olika saker.

Stycke 1, Nej du har inte rätt till förskola på en ledig dag.

Stycke 2, Sen kan det variera från kommun till kommun vilken rätt man har till förskola när man är sjuk.

Men det var ju bra om jag fattade fel :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
1 628
Senast: Mirre
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 699
Senast: Anna
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 468
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp