Sjuk och ha barn på förskolan

Jag förstod det @Sofie.S skrev som två olika saker.

Stycke 1, Nej du har inte rätt till förskola på en ledig dag.

Stycke 2, Sen kan det variera från kommun till kommun vilken rätt man har till förskola när man är sjuk.

Men det var ju bra om jag fattade fel :)
Du förstod mitt inlägg rätt - det beror på vad kommunen har för tillämpningsföreskrifter. I vår kommun godkänns lämning av barn när VH är sjuk efter överenskommelse. 😊
 
Du förstod mitt inlägg rätt - det beror på vad kommunen har för tillämpningsföreskrifter. I vår kommun godkänns lämning av barn när VH är sjuk efter överenskommelse. 😊

Det var ju bra att jag fattade rätt iaf 😅

Men vilket märklig regel! Vad är det som avgör ifall barnet får komma till förskolan när vårdnadshavare är sjuk? Och rent krasst hur vet förskolan att vårdnadshavaren är sjuk och egentligen inte har rätt att lämna? De kan ju inte kontrollera det och det finns ju inget i lagen eller FKs regelverk för förhindrar det.
 
Du förstod mitt inlägg rätt - det beror på vad kommunen har för tillämpningsföreskrifter. I vår kommun godkänns lämning av barn när VH är sjuk efter överenskommelse. 😊
Men oj, det visste inte jag! Vi har bara förutsatt att dottern får vara på förskolan om en av oss är hemma sjuk. För hennes del är det ju mycket bättre att vara där än vara hemma om föräldern bara ligger på soffan och mår skit.
 
Men oj, det visste inte jag! Vi har bara förutsatt att dottern får vara på förskolan om en av oss är hemma sjuk. För hennes del är det ju mycket bättre att vara där än vara hemma om föräldern bara ligger på soffan och mår skit.

Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara på något annat sätt, därför jag blev så förvånad!
 
Men oj, det visste inte jag! Vi har bara förutsatt att dottern får vara på förskolan om en av oss är hemma sjuk. För hennes del är det ju mycket bättre att vara där än vara hemma om föräldern bara ligger på soffan och mår skit.

Det har verkligen vi bara förutsatt också! Jag informerar ju inte förskolan om att jag är sjuk, det har jag inte tänkt att de behöver veta.
 
Det var ju bra att jag fattade rätt iaf 😅

Men vilket märklig regel! Vad är det som avgör ifall barnet får komma till förskolan när vårdnadshavare är sjuk? Och rent krasst hur vet förskolan att vårdnadshavaren är sjuk och egentligen inte har rätt att lämna? De kan ju inte kontrollera det och det finns ju inget i lagen eller FKs regelverk för förhindrar det.

Men alltså, vet vi att barnet är ledigt enligt schema så brukar ju de flesta vårdnadshavarna prata med oss om man behöver ändra det med kort varsel.

Då får vi ju nästan alltid veta orsaken till den ändrade tiden, ska man till exempel jobba extra är det ok, men är du sjuk får du endast lämna på ordinarie dagar.
 
Det har verkligen vi bara förutsatt också! Jag informerar ju inte förskolan om att jag är sjuk, det har jag inte tänkt att de behöver veta.
Fast det är ju skillnad att lämna på förskolan en dag när barnet ändå skulle varit där mot att lämna barnet på fsk en dag när barnet skulle varit ledig. Som jag uppfattar TS handlar det om möjligheten att barnet får gå ”extra dagar” om föräldern är sjuk
 
Vi får lämna på förskolan om barnet ändå skulle varit där. Dock inte vid magsjuka i familjen.
Jag jobbar bla helger och får då inte lämna nån dag extra på förskolan.
 
Fast det är ju skillnad att lämna på förskolan en dag när barnet ändå skulle varit där mot att lämna barnet på fsk en dag när barnet skulle varit ledig. Som jag uppfattar TS handlar det om möjligheten att barnet får gå ”extra dagar” om föräldern är sjuk

Ja absolut, men det @Sofie.S skrev handlade ju om när de ska vara på förskolan.
 
Det var ju bra att jag fattade rätt iaf 😅

Men vilket märklig regel! Vad är det som avgör ifall barnet får komma till förskolan när vårdnadshavare är sjuk? Och rent krasst hur vet förskolan att vårdnadshavaren är sjuk och egentligen inte har rätt att lämna? De kan ju inte kontrollera det och det finns ju inget i lagen eller FKs regelverk för förhindrar det.
Jag tänker att det kanske beror på om man har läkarintyg eller så? Är man inlagd på sjukhus eller liknande är det ju omöjligt att ta hand om sitt barn även om man hade varit ledig med barnet i vanliga fall.
 
Jag tänker att det kanske beror på om man har läkarintyg eller så? Är man inlagd på sjukhus eller liknande är det ju omöjligt att ta hand om sitt barn även om man hade varit ledig med barnet i vanliga fall.
Det har blivit ett missförstånd i tråden. @Imogen kommenterade @Sofie.S påstående att man inte nödvändigtvis får ha barnet på förskolan när man är sjuk en vardag då man skulle ha jobbat och barnet skulle ha varit på förskolan. Inte huruvida man får ha barnet på förskolan vid sjukdom när barnet skulle ha varit ledigt.

Jag har för övrigt googlat och inte hittat något som styrker @Sofie.S påstående så jag är nyfiken på vad källan är där.
 
Det har blivit ett missförstånd i tråden. @Imogen kommenterade @Sofie.S påstående att man inte nödvändigtvis får ha barnet på förskolan när man är sjuk en vardag då man skulle ha jobbat och barnet skulle ha varit på förskolan. Inte huruvida man får ha barnet på förskolan vid sjukdom när barnet skulle ha varit ledigt.

Jag har för övrigt googlat och inte hittat något som styrker @Sofie.S påstående så jag är nyfiken på vad källan är där.
Arbetar inom barnomsorg och känner till min arbetsplats tillämpningsföreskrifter. :)
 
Det har blivit ett missförstånd i tråden. @Imogen kommenterade @Sofie.S påstående att man inte nödvändigtvis får ha barnet på förskolan när man är sjuk en vardag då man skulle ha jobbat och barnet skulle ha varit på förskolan. Inte huruvida man får ha barnet på förskolan vid sjukdom när barnet skulle ha varit ledigt.

Jag har för övrigt googlat och inte hittat något som styrker @Sofie.S påstående så jag är nyfiken på vad källan är där.
https://www.alltforforaldrar.se/bar...-forskolan-nar-man-ar-sjuk-vi-reder-ut/449086
 
Arbetar inom barnomsorg och känner till min arbetsplats tillämpningsföreskrifter. :)
Ja jag håller med dig, det är olika i olika kommuner. Hos oss får sjuka föräldrar tex inte lämna på förskolan under och efter covid. Jag har trotsat det flera gånger och har jag varit riktigt sjuk har jag ringt och sagt att de får hämta upp barnet vid grinden och lämna barnet där sen. Tror inte det är ok alls enligt de föreskrifter man har här men att de går med på det då vi är så otroligt flexibla i alla andra fall. Vi kan även med kort varsel (någon dag) ändra tider från 9-15 till 7-16.45, men det är inte heller enligt några föreskrifter utan bara goodwill från förskolan. Samtidigt måste man ju som ensam kunna vara sjuk, det vore helt orimligt annars och jag hoppas det ändras i de kommuner det gäller (jag har inte en enda person som kan avlasta mig om jag blir sjuk när jag är själv, så jag behöver verkligen få vara just sjuk eftersom jag kommer fortsätta vara sjuk hela kvällen och natten ensam..) men det finns inget bra svar på Ts fråga, det diffar mellan kommunerna. Vårt barn har tex rätt till full tid på fsk pga ett prejudicerande domstolsbeslut (inte vi som drev) i vår kommun men andra barn med pappans jobb får 15 timmar i andra kommuner.
 
Det har blivit ett missförstånd i tråden. @Imogen kommenterade @Sofie.S påstående att man inte nödvändigtvis får ha barnet på förskolan när man är sjuk en vardag då man skulle ha jobbat och barnet skulle ha varit på förskolan. Inte huruvida man får ha barnet på förskolan vid sjukdom när barnet skulle ha varit ledigt.

Jag har för övrigt googlat och inte hittat något som styrker @Sofie.S påstående så jag är nyfiken på vad källan är där.
IMG_8511.jpeg


Men vi har tex riktlinjer på tider från vår rektor, för att underlätta för vårdnadshavare vid sjukdom. Vi erbjuder dem en viss tid (som rektor har godkänt generellt) men är de missnöjda med vår överenskommelse hänvisar vi dem till rektor och då måste de ansöka om beviljad tid via blankett.
 
Men alltså, vet vi att barnet är ledigt enligt schema så brukar ju de flesta vårdnadshavarna prata med oss om man behöver ändra det med kort varsel.

Då får vi ju nästan alltid veta orsaken till den ändrade tiden, ska man till exempel jobba extra är det ok, men är du sjuk får du endast lämna på ordinarie dagar.

Fast det jag svarade på handlade inte om när barnet är ledigt enligt schema. Utan om barnet öht har rätt att vara på förskolan när ena vårdnadshavaren är sjuk. Alltså även när barnet skulle vara där enligt schema.
 
Visa bifogad fil 135362

Men vi har tex riktlinjer på tider från vår rektor, för att underlätta för vårdnadshavare vid sjukdom. Vi erbjuder dem en viss tid (som rektor har godkänt generellt) men är de missnöjda med vår överenskommelse hänvisar vi dem till rektor och då måste de ansöka om beviljad tid via blankett.

Fast det låter ju på texten som att detta gäller när man blivit sjukskriven av läkare? Menar du att detta gäller även vid kortvarig sjukdom?

Det låter ju i mina öron otroligt omständligt och märkligt att om jag tex behöver vara hemma en dag från jobbet pga migrän. För att barnet den dagen ska få vara på förskolan måste jag kontakta rektorn och fylla iben blankett om ansökan om rätt till förskola av särskilda skäl? Och om rektorn nekar så måste min man vara hemma från jobbet utan ersättning (eller rätt till det) eftersom han inte har rätt att vabba?

Och som jag undrade innan, hur får förskolan reda på att jag varit hemma med migrän?
 
Senast ändrad:
Fast det låter ju på texten som att detta gäller när man blivit sjukskriven av läkare? Menar du att detta gäller även vid kortvarig sjukdom?

Det låter ju i mina öron otroligt omständligt och märkligt att om jag tex behöver vara hemma en dag från jobbet pga migrän. För att barnet den dagen ska få vara på förskolan måste jag kontakta rektorn och fylla iben blankett om ansökan om rätt till förskola av särskilda skäl? Och om rektorn nekar så måste min man vara hemma från jobbet utan ersättning (eller rätt till det) eftersom han inte har rätt att vabba?

Och som jag undrade innan, hur får förskolan reda på att jag varit hemma med migrän?
Som jag skrev innan finns en generell tid som rektor godkänt som pedagogerna får förmedla vid överenskommelse.

De flesta föräldrarna är ärliga med sjukdom..
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
1 628
Senast: Mirre
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 702
Senast: Anna
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 469
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp