Sjuk och ha barn på förskolan

Som jag skrev innan finns en generell tid som rektor godkänt som pedagogerna får förmedla vid överenskommelse.

De flesta föräldrarna är ärliga med sjukdom..

Ja men vad hjälper det? Är ju sak samma om barnet skulle ha rätt till 8-11 eller 8-13. Konsekvenserna för den andra vårdnadshavaren är ju densamma.

Jag tror också att de flesta är ärliga. Det jag är frågande till är att ha ett regelverk som enligt annat regelverk är omöjligt att följa upp eller kontrollera. Det var därför jag undrade om förskolan har rätt att ringa upp min arbetsgivare och fråga efter min sjukdomsstatus.
 
om jag skrev innan finns en generell tid som rektor godkänt som pedagogerna får förmedla vid överenskommelse.
Men rent konkret, hur fungerar det här? Tisdag morgon vaknar jag med migrän. Jag ringer till förskolan (?) och frågar om det är okej att jag lämnar dottern där ändå trots att jag är hemma med migrän (?). Vad avgör om pedagogerna okejar att barnet kommer eller ej? Vilka tider okejar pedagogerna själva? Om man vill ha barnet där sin vanliga tid, hur får man tag i rektorn snabbt nog för att hinna i tid tills barnet ska fsk? Hur orkar föräldrar hålla på med detta om de har migrän samtidigt? Och vad är syftet från rektorns sida att ha det här systemet?
 
Men rent konkret, hur fungerar det här? Tisdag morgon vaknar jag med migrän. Jag ringer till förskolan (?) och frågar om det är okej att jag lämnar dottern där ändå trots att jag är hemma med migrän (?). Vad avgör om pedagogerna okejar att barnet kommer eller ej? Vilka tider okejar pedagogerna själva? Om man vill ha barnet där sin vanliga tid, hur får man tag i rektorn snabbt nog för att hinna i tid tills barnet ska fsk? Hur orkar föräldrar hålla på med detta om de har migrän samtidigt? Och vad är syftet från rektorns sida att ha det här systemet?
Vi har som sagt samma föreskrifter i vår kommun (jättekommun). Men jag väljer aktivt att strunta i de då jag tycker det är uselt. Jag kan jobba hemma så kan jag inte jobba ska jag vara riktigt dålig, och min sambo/pappan kan inte direkt komma hem och vabba någon dag när han jobbar. Så jag lämnar och låtsas som ingenting eller om jag är uppenbart sjuk så får de som sagt hämta upp ute.
 
Vi har som sagt samma föreskrifter i vår kommun (jättekommun). Men jag väljer aktivt att strunta i de då jag tycker det är uselt. Jag kan jobba hemma så kan jag inte jobba ska jag vara riktigt dålig, och min sambo/pappan kan inte direkt komma hem och vabba någon dag när han jobbar. Så jag lämnar och låtsas som ingenting eller om jag är uppenbart sjuk så får de som sagt hämta upp ute.

Man får ju inte ens vabba i de läget. Barnet är friskt och ordinarie omsorg är förskola. Hade man varit ledig och blir så sjuk att man inte kan ta hand om barnet kan andra (arbetande) föräldern vabba pga ordinarie omsorgsgivare är sjuk.

Det är ju helt bisarrt att sätta föräldrar i den sitsen.
 
Ja men vad hjälper det? Är ju sak samma om barnet skulle ha rätt till 8-11 eller 8-13. Konsekvenserna för den andra vårdnadshavaren är ju densamma.

Jag tror också att de flesta är ärliga. Det jag är frågande till är att ha ett regelverk som enligt annat regelverk är omöjligt att följa upp eller kontrollera. Det var därför jag undrade om förskolan har rätt att ringa upp min arbetsgivare och fråga efter min sjukdomsstatus.
Eller konsekvenserna för den sjuka vårdnadshavaren. Bara på vår förskola finns det nog 5 barn som av olika skäl bara har en förälder i perioder eller alltid. Min sambo har en gång (innan barnet började förskola) behövt komma hem från jobbet då jag inte kunde ta hand om barnet pga akut ryggskott och det tog 3 dygn..
 
Men rent konkret, hur fungerar det här? Tisdag morgon vaknar jag med migrän. Jag ringer till förskolan (?) och frågar om det är okej att jag lämnar dottern där ändå trots att jag är hemma med migrän (?). Vad avgör om pedagogerna okejar att barnet kommer eller ej? Vilka tider okejar pedagogerna själva? Om man vill ha barnet där sin vanliga tid, hur får man tag i rektorn snabbt nog för att hinna i tid tills barnet ska fsk? Hur orkar föräldrar hålla på med detta om de har migrän samtidigt? Och vad är syftet från rektorns sida att ha det här systemet?
Sen tänker jag att pedagogerna inte kan påverka eller veta vad syftet är. Vi har fått en ny rektor sen något år som regelbundet går ut med ganska skarpa uppmaningar till oss föräldrar om att ändra tider oavsett om det bara är 10 minuter hit eller dit osv, troligen för att kunna dra ner på kostnader. Tidigare har de velat att vi har mina längsta dagar (egentlig arbetstid) som tid men sagt till om det varit ont om personal så har jag oftast kunnat hämta tidigare, men nu ska tider ändras så fort det går, så man måste planera alla hämtningar två veckor i förväg. Tar sannolikt en del administrativa resurser och pedagogerna kan ju inte stå till svars för det..
 
Eller konsekvenserna för den sjuka vårdnadshavaren. Bara på vår förskola finns det nog 5 barn som av olika skäl bara har en förälder i perioder eller alltid. Min sambo har en gång (innan barnet började förskola) behövt komma hem från jobbet då jag inte kunde ta hand om barnet pga akut ryggskott och det tog 3 dygn..

Fast i ditt fall måste ju du ha en egen backup om barnets pappa inte kan komma hem på 3 dagar. Förskolan är ju bara dagtid och blir du riktigt sjuk så är du ju det dygnet runt.

Men jag meddelade ju aldrig förskolan om att jag var sjuk. Min man lämnade och hämtade de dagarna om jag inte orkade. Hon skulle ju varit där om jag var frisk.
 
Eller konsekvenserna för den sjuka vårdnadshavaren. Bara på vår förskola finns det nog 5 barn som av olika skäl bara har en förälder i perioder eller alltid. Min sambo har en gång (innan barnet började förskola) behövt komma hem från jobbet då jag inte kunde ta hand om barnet pga akut ryggskott och det tog 3 dygn..

Ja absolut är det värst för den som är sjuk. Jag menade mer att det hjälper ju inte den andre vårdnadshavaren att barnet får vara på förskolan 8-11 eller 8-13. Det blir ju ändå en dag med ogiltig frånvaro (om man inte har flexibel arbetsgivare).
 
Fast i ditt fall måste ju du ha en egen backup om barnets pappa inte kan komma hem på 3 dagar. Förskolan är ju bara dagtid och blir du riktigt sjuk så är du ju det dygnet runt.

Men jag meddelade ju aldrig förskolan om att jag var sjuk. Min man lämnade och hämtade de dagarna om jag inte orkade. Hon skulle ju varit där om jag var frisk.
Ja det kanske jag ”måste”. Och det är helt sant att jag är sjuk dygnet runt om jag är riktigt sjuk. Skulle jag hamna på sjukhus har jag back-up men inte för feber eller magsjuka eller andra mer triviala åkommor. Har svårt att se var man hittar dem 😂.
 
Det har iofs jag också svårt att förstå!
Rent krasst kan sambons syster eller mina föräldrar vara här på 6-7 timmar och jag har en förskolekompis mamma, en kusin och en vän som kan hämta ice. Men jag är inte ensam om att ha det så och jag tycker det är lite typiskt att jag ska skaffa en backup när det inte är jag som jobbar tre dygn bort. Det är ju inte mig en backup ska ersätta utan barnets andra förälder.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig snart, dottern är sjuk konstant! Hon går 3 dgr i veckan på föris och hinner gå en vecka innan hon är sjuk igen. Men under...
2
Svar
22
· Visningar
1 628
Senast: Mirre
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 699
Senast: Anna
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 468
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp