Sjuk på dagis, frisk hemma?

Mitten

Trådstartare
Jag behöver hjälp! Min dotter, ett och ett halvt år, frisk och kry och glad blir hemskickad från dagis hela tiden. Eller, rätt ofta på sista tiden iallafall. Jag tycker det känns så jobbigt och känner att jag 'skickar henne till dagis sjuk'.

Hemma är hon pigg, glad, frisk, normal i magen och allt. Men flera gånger ringer de vid lunchtid ungefär för att hon är dålig i magen och säger att jag skall hämta henne. Jag skyndar dit, och är hemma dagen efter såklart. Men det är inget fel på henne alls då! Blöjan ser normal ut, hon äter och sover och röjer som vanligt. Jag märker aldrig någonting alls.

Hon gillar dagis, springer glatt dit och är pigg och glad och leker. Men bevisligen är hon alltså dålig i magen där allt som oftast? Min första tanke var att det var stress för att hon var där, men det märks då inte alls på beteendet. Hon verkar tycka dagis är toppen. Nästa tanke är ju kosten. Men hon äter typ samma saker hemma? Skillnaden är att hon dricker mjölk till lunchen, hemma dricker hon vatten. Men det borde ju inte vara laktosintolerans, för yoghurt och sånt äter hon ju mycket hemma utan reaktion.

Någon som har någon teori? Jag blir så stressad när jag måste kasta mig hem var och varannan vecka, och jag måste ju jobba också! Vi är ju typ hemma med henne en och en halv dag i veckan nu! Plus att jag känner mig som världens sämsta mamma som inte håller henne hemma när hon är sjuk. Och så är det ju synd om henne också :(

Sv: Sjuk på dagis, frisk hemma?

Min första tanker när jag läste rubriken var allergi.
Be personalen på dagis att ge henne vatten till maten eller ge henne låglaktos under en period och se vad som händer.
Jag kan tillägga att jag kan äta yoghurt men inte dricka ett glas mjölk utan att bli dålig i magen.

Yogurth har lägre laktoshalt än mjölk, så det kan vara det. Testa att be dem ge vatten till maten istället för mjölk.

Det vore ju skönt om det vore så enkelt som 'lite laktosöverkänslighet' :). Det konstiga är att de på dagis sa att man skulle ha ett läkarintyg om man skulle få laktosfri kost ... jag tyckte att det kan man väl inte testa för? Det är ju en överkänslighet och ingen allergi ... jag tror de blandade ihop det med mjölkproteinallergi (?) för det är det en pojke på dagis som har. Men de hävdade att man skulle ha det.

Pratade nyss med BVC som sa att det var trams och att klart dagis skulle ge laktosfri kost om det misstänktes att det var ett problem. Och hon sa att man inte kan ställa en sån diagnos och ge några intyg.

Nu är jag förvirrad, jag har stor respekt för dagispersonalen och vill inte vara besvärlig. Kan jag gå tillbaka till dagis med henne imorgon (hämtade henne vid lunch idag, frisk och kry)? Jag kan ju bara säga vad BVC sa.

Det vore ju skönt om det vore så enkelt som 'lite laktosöverkänslighet' :). Det konstiga är att de på dagis sa att man skulle ha ett läkarintyg om man skulle få laktosfri kost ... jag tyckte att det kan man väl inte testa för? Det är ju en överkänslighet och ingen allergi ... jag tror de blandade ihop det med mjölkproteinallergi (?) för det är det en pojke på dagis som har. Men de hävdade att man skulle ha det.

Pratade nyss med BVC som sa att det var trams och att klart dagis skulle ge laktosfri kost om det misstänktes att det var ett problem. Och hon sa att man inte kan ställa en sån diagnos och ge några intyg.

Nu är jag förvirrad, jag har stor respekt för dagispersonalen och vill inte vara besvärlig. Kan jag gå tillbaka till dagis med henne imorgon (hämtade henne vid lunch idag, frisk och kry)? Jag kan ju bara säga vad BVC sa.
Be att bvc skriver ner det med underskrift eller om dem kan ringa dagis.

Men tycker inte du behöver känna att du är till besvär.
Du tänker ju bara på din dotter, säg ifrån och säg till att hon ska dricka vatten

Det brukar gå att få laktosfritt en "prövoperiod" men sen om hon ska ha det jämnt så behövs ett intyg (för oss räckte det att bvc skrev ett intyg).
Just mjölk är så konsentrerat med laktos i, tex smör är det knappt något i.

Men är det inte mystisk om hon äter mjölkprodukter hemma och hon inte skulle tåla det på dagis?
Är hon dålig i magen hemma hos dig på kvällen samma dag som du hämtat henne?

Jag tycker det verkar konstigt om det bara dyker upp på dagis! Är peronalen så livrädd för magsjuka att de tar det över gränsen?

Hm, jo precis, men skillnaden är att hon dricker mjölk till maten på dagis, hemma får hon vatten.

På kvällen är hon bra i magen igen, det är bara där strax efter lunch på dagis det händer... hon får vara hemma imorgon, sedan ber vi dem ge henne vatten till maten. Så får vi se.

Att hon får vatten i stället för mjölk på dagis är väl inget man ska behöva ha intyg på? Det är väl inte att kräva laktosfri kost? Hur jäkla svårt kan det vara att ge tösen lite vatten från kranen?

På dagiset sonen var på i höstas/våras var det då inget problem att byta ut mjölk mot vatten :confused:

Jag har pratat med dagis nu på morgonen. Elina får vara hemma idag för säkerhets skull, men hon har redan gjort i blöjan, helt normalt. Jag sa att hon kommer imorgon och att hon vill ha vatten till maten, och att vi skall till BVC på måndag och kolla mjölkproteinallergi för säkerhets skull (men jag är 99% säker på att det inte är det). För vatten till maten behövs inget intyg, bara helt laktosfri kost. Men jag tror det bara är mjölken som spökar! Vi testar det helt enkelt och kollar vad som händer.

Skönt att höra att det finns fler som reagerar på mjölk men inte ost/smör/yoghurt :). Hoppas det bara är lite intolerans som växer bort med tiden.

Om man inte har tillräcklig produktion av enszymet som bryter ner laktos så får man ont i magen strax efter att man har "överdoserat".

Man behöver inte och skall inte ta bort all laktos ur maten.
För om man gör det så upphör enzymproduktionen.
Man skall äta så mycket laktos som man klarar av.

Jag klarar av mjölk i kaffet och i lagad mat.
Men om jag dricker något glas mjölk ytterligare så går det över min gräns och jag sprayar toan efter några timmar.
Plocka bort den där mjölken till lunchen för det är nog boven i detta drama.

Hoppas det bara är lite intolerans som växer bort med tiden.

Laktosintolerans blir värre med tiden.
Vuxna är inte gjorda för att klara av mjölk.
För att inte driva på intoleransen så skall man därför få i sig så mycket laktos som man tål för att hålla igång enzymproduktionen.

Jag läste just nånstans att om det uppkommer i låg ålder så kan det 'växa bort', men får man det som äldre blir det troligtvis värre. Fast det googlade jag bara, så jag vet inte hur tillförlitlig källan är :)

Hursom vet jag ju att många som slutar med mjölk inte kan börja igen, så jag vill inte ge henne laktosfri mat, bara ta bort mjölken som du säger. Så hoppas vi på det bästa!

Å andra sidan läste jag att det är extremt ovanligt med laktosintoleranta småbarn, och hon har inte reagerat på ammandet etc som bebis.. ingen kolik eller så. Utan först vid ett och ett halvt års ålder? Lite skumt.

Senast ändrad:

... och hon har inte reagerat på ammandet etc som bebis.. ingen kolik eller så. Utan först vid ett och ett halvt års ålder? Lite skumt.

Inte alls.
Hon är stor nog för vanlig mat och systemet ställer om sig för det.
Från mjölk till mat.

Det händer runt året.
Eller när man slutar amma.

Det tror jag inte.

Man får fruktansvärt ont i magen av för mycket laktos om man inte tål det.
Man kan även få litet feber.
Det går dock över ganska så fort.

Åh, kan de få feber också? Intressant, det hade hon nämligen häromveckan, de sa att hon hade frossa när de bytte blöja. Jag hämtade henne en halvtimme senare, ingen som helst reaktion, frisk och pigg :confused:. Men det skulle ju förklara det!
Läste att många intoleranta klarar ca ett halvt glas mjölk/dag, sedan mår de dåligt. Och det stämmer ju då.

Stackars liten, inte kul för henne :(

Tack för att du delar med dig, det uppskattas av orolig mamma :bow:

Jag tror att allt blir bra om mjölken till lunchen tas bort.
Och det är ju ganska så enkelt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
887
Senast: WildWilma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka