Bukefalos 28 år!

Sjukdoms statistik

Sv: Sjukdoms statistik

jag har inte backat om någonting, eftersom jag aldrig har skrivit att det finns tillgänglig statistik. jag skrev vad statistiken förmodligen kommer att visa.

2 % inavelsgrad säger inte så mycket, frågan är vem det är som står för inavlen! det har uppenbart varit mindre friska individer många gånger. fler referenser; Den tysta delen av historien, s6-7 Hundsport 1-2/2009.

jag skrev i ett tidigare inlägg att man inte kommer från defekter som är mer beroende av typ än ras. HD hör till den gruppen av defekter.
 
Sv: Sjukdoms statistik

tänkbara felkällor: att en typ av ras/blandras blir överrepresenterad, att många blandraser inte är försäkrade (?) om man går på försäkringsbolagens statisktik, att blandraser kanske inte föds upp på lika bra foder/behandlas sämre än renraser etc.
 
Sv: Sjukdoms statistik

Då kanske du skulle uttrycka dig tydligare?

Du skrev:
"för statistiken kommer visa att blandraserna ÄR friskare."
 
Sv: Sjukdoms statistik

är inte det tydligt nog? "statistiken kommer att visa" är inte det samma som "statistiken visar att"
 
Sv: Sjukdoms statistik

Att skriva att något kommer att visa (ett faktum) är ju detsamma som att skriva att det är så..

Om det däremot stått: statistiken kommer förmodligen att visa etc., så hade det varit en annan sak.
 
Sv: Sjukdoms statistik

2 % inavelsgrad säger inte så mycket,

Jo, det säger att det i stort sett inte är någon inavel öht. Vad många inte verkar tänka på är att hundar inte är lika känsliga för inavel som människor är och människor får ju för tusan gifta sig med nära släktingar. Kusiner, eller hur är det? I vilket fall som helst, skulle man skriva inavelsprocent så skulle många människor hamna på bra mycket högre inavelsprocent än vissa hundar.

jag skrev i ett tidigare inlägg att man inte kommer från defekter som är mer beroende av typ än ras. HD hör till den gruppen av defekter.

OH om det ändå vore så ENKELT att HD enbart beror på typ av hund! Då hade man ju snabbt kunna få HD-fria raser, ta bort HD helt. Men, tyvärr är det inte så enkelt då man inte är helt säker på hur HD nedärvs. Det är väl knappast någon nyhet att två friröntgade hundar kan lämna HD-belastade avkommor? Och vanligtvis är ju föräldrarna samma typ som sina avkommor...
 
Sv: Sjukdoms statistik

Blandras ligger högt i risk på försäkringarna också.
If har två blandrasgrupper beroende på vilka raser som är blandade.
4 och 8 (4 är samma grupp som tex Schäfer och 8 är den högsta där bulldoggar med flera finns)

och det är inte HD som gör att de ligger så högt, HD betalas bara ut om föräldrarna är fri röntgade om de tillhör sådan ras som har krav för det.
Och som vi alla vet så röntgas inte föräldrarna så ofta till blandraskullar, = ingen kostnad för försäkringsbolaget

Försäkringsbolagen räknar bara hur mycket i premie har man fått in på en viss ras och hur mycket har man betalt ut.
Och blandras ligger i högsta resp 4 i vart fall på If, vilket i sin tur innebär att man betalt ut skador/sjukdomar som är jämförbart med de raser som ligger i dessa riskgrupper
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp