sjukgymnastik/gym?

Det där känner jag tyvärr igen... som längst har jag fått vänta 6 månader på att få komma till en sjukgymnast på min vårdcentral... det var därför jag rekommenderade att söka till någon privat istället. Googla på vilka privata sjukgymnastmottagningar som finns i närheten och som har avtal med landstinget - för då gäller alltså högkostnadskortet på samma sätt som på vårdcentralen! Den sjukgymnast du går hos är ju antagligen inte den enda privata som finns. Det är inte säkert att de har helt egen träningshall/bassäng heller - på den sjukgymnastik (privat) där jag tränar vet jag att minst en fristående sjukgymnast hyr in sig på vissa tider för att kunna erbjuda sina patienter träning i bassäng och/eller med maskiner.

Dessutom, som någon redan skrivit, det är inte säkert att du behöver en träningshall! Det kan finnas övningar du kan göra enbart med din egen kropp och det finns också övningar man kan göra m h a enkla hjälpmedel, som t ex speciella gummiband. Då får man först lära sig övningarna av sjukgymnasten och sedan träna själv hemma.

Men nu har du ju redan tid hos din nuvarande sjukgymnast inom kort så steg 1 tycker jag är att ta upp med denne om han/hon kan hjälpa dig med träning också. Alt om du kan få tips om annan privat med landstingsavtal som han/hon brukar hänvisa sina patienter till. (Du är ju knappast den första som haft behovet!)

Skulle du inte kunna få hjälp eller hänvisning vidare där så är steg 2 att googla enligt ovan! Lycka till!!!

Jag har försökt googla på sjukgymnast som har koppling till landstinget och den enda jag får upp är den som jag skrev nyss att det finns ett gym tillgängligt i hans lokaler. Jag ska ringa honom imorgon och se hur lång väntetid det är och vad gymmet kostar.
Utöver sjukgymnastik tycker jag du ska kontakta arbetsterapeuten också. De är duktiga på problem med händer och handleder och utöver att ge dig särskilda handträningsprogram även prova ut ortoser för att avlasta och minska smärtan, samt är bra på vilka hjälpmedel du kan behöva för minskasmärta i vardagen och minska problemen i framtiden. Sjukgymnasten är inte bra på de bitarna, så gå till bägge! Ortoserna kan du behöva för att kunna göra sjukgymnastiken tex. I mitt landsting behövs inte remiss för att komma till arbetsterapeuten.

Ortroser är det handledsskydd, sådana man drar åt med kardborre? Jag har fått ett par sådana. Fick träffa en jag tror det kanske var arbetsterapeut? Som jag försöker använda när jag jobbar, har väl hjälp lite granna iaf. Dock när jag pratade med henne och frågade om det fanns några sätta att träna fingrar så sa hon att man inte har särskilt mkt muskler där som går att träna tyvärr. Så det blev inget mer med det.
 
Jag tycker det har gått riktigt fort att se förbättringar för mig när jag varit hos sjukgymnasten. Efter min olycka trodde jag att jag skulle behöva gå där i flera månader, men efter två månader tyckte han att jag var tillräckligt bra för att köra på egen hand och själv hade jag också märkt jättebra resultat på den tiden. När det gäller mina händer tror jag att jag var där totalt 4-5ggr.

Frågan är ju vad dina ryggproblem sitter i - är det skelett eller mjukdelarna? En kiropraktor för mig är ju mest inriktad på att manipulera och påverka skelettet. Själv föredrar jag att gå till en naprapat som ser till mjukdelarna men även gör en del manipulation.

Har inte företagshälsovården samma tystnadsplikt som övrig vård? Det är väl i stort sett bara i arbetsrehabiliteringsfrågor som chefen även blir inblandad (men får inte veta allt).
Ja frågan är ju om det är skelett eller mjukdelar.. detta kom rätt plötsligt, men visst har jag känt av viss smärta i framförallt nacke och även lite i ryggen länge... men när man har så mycket smärta överallt så blir det till slut att man försöker tränga bort det bara, för då finns det inte...right..

vad var det för träning du fick göra för händerna?
 
Om du inte vet om det är muskulärt eller annat så skulle jag inte börja att gå till kiropraktor, då skulle jag börja m sjukgymnasten och be om dennes första bedömning eller träffa en naprapat först.

vad var det för träning du fick göra för händerna?

Enligt läkaren kom mina problem från armbågarna - typ tennisarmbåge. Inte karpaltunnel eller artros som jag trodde (har artros i ena knät). Sjukgymnasten lokaliserade problemen till axlarna och sa att jag är alldeles för ihopkrupen och drar ihop axlarna så jag ska tänka på att dra tillbaka dem/sänka dem och tänka på hållningen. Först fick jag ta bort den rollermouse jag haft i 8-10år pga mina tidigare problem m frozen sholder. Sedan fick jag olika stretchövningar för axlarna, bland annat m ett sopskaft (el annat lååångt föremål), nackdelen m att vara överrörlig är dock att jag måste överdriva rörelserna så inihvete för att det ska bli stretchat.

Sedan ska jag tänka på att sitta rätt vid tangentbordet både på jobbet och hemma (lättare sagt än gjort), men jag har börjat använda ståbord mer på jobbet för att få rätt vinkel på handlederna och avlasta mer.

Sedan fick jag övningar liknade roddmaskin och ytterligare en till som man använder maskin till. Sedan tyckte han att jag skulle plocka upp mina övningar jag fått tidigare m gummiband också vilket jag gjorde.

Nu har värken försvunnit från bägge händerna och fingrarna och de domnar inte längre när jag sover. Men jag har fortfarande problem m vänsterhanden då jag inte har någon styrka i den, och kan inte knyta den + att långfingret ibland bränner till så jag ska ta kontakt m företagshälsan igen när jag är tillbaka på jobbet.
 
Vad gör en sjukgymnast för att behandla ryggvärk om han inte har några träningsmöjligheter?
Även om sjukgymnasten inte har något eget gym så kan du få tips om vilka övningar som är lämpliga för just dig. Det kanske bara krävs en matta på golvet för många av dem. (min överrörliga dotter har fått ett gäng såna övningar av sin sjukgymnast) Men jag har faktiskt svårt att tänka mig att det finns landstingsanslutna sjukgymnaster som inte har tillgång till något mindre gym.
 
@_FiA_ Det finns en sjukgymnast som är knuten till primärvårdsrehab i Borlänge som även forskat/forskar en del på långvarig smärta, Catharina Gustavsson heter hon. Även om du inte kan få en akut tid till henne så kanske det kan vara värt att. försöka få en tid för att diskutera din smärtproblematik?

En sökning på landstinget Dalarnas sida säger att det finns 5 privatpraktiserande sjukgymnaster med landstingsavtal, dock framgår det inte var de jobbar och om det finns tillgång till gym hos dem. http://www.ltdalarna.se/Halso--och-sjukvard/Patientinformation/Privata-vardgivare/
Och som flera sagt, en sjukgymnast borde kunna hjälpa dig med övningar som inte kräver gym också.

Förstår att du inte vill prata med chefen om din värk just nu, men du kan alltid ringa Previa och höra vad som gäller för det företag där du jobbar. En del företag har avtal där man får göra 1- flera besök hos företagshälsovården utan att chefen får veta det, det ingår i bas-priset. Men ringa dem kan du alltid göra!

Lycka till!
 
Jag har försökt googla på sjukgymnast som har koppling till landstinget och den enda jag får upp är den som jag skrev nyss att det finns ett gym tillgängligt i hans lokaler. Jag ska ringa honom imorgon och se hur lång väntetid det är och vad gymmet kostar.


Ortroser är det handledsskydd, sådana man drar åt med kardborre? Jag har fått ett par sådana. Fick träffa en jag tror det kanske var arbetsterapeut? Som jag försöker använda när jag jobbar, har väl hjälp lite granna iaf. Dock när jag pratade med henne och frågade om det fanns några sätta att träna fingrar så sa hon att man inte har särskilt mkt muskler där som går att träna tyvärr. Så det blev inget mer med det.
Nog finns det övningar du kan göra för händerna! Har jobbat som personlig assistent och flera av mina brukare har haft sjukgymnastikövningar för händerna.
Finns det andra VC med sjukgymnaster? I värsta fall får du helt enkelt skriva över dig till en annan. Glöm inte att få med dina journaler bara.
Jag har varit hos olika sjukgymnaster, en som gav mig tips om övningar och gav mig OK att gå till gym. Där fick jag sedan hjälp av PT. Samt en som gav mig ett träningsprogram att göra hemma, där hade de även ett gym man kunde gå till, men jag tränade hellre hemma.
Hoppas du får hjälp snart!
 
Om du bor i Borlänge så säger jag bara Jan Thorell! Kanske är honom du tänker på också?
Han håller till centralt i Borlänge och har gym och är ansluten till landstinget, har inte behövt använda gymmet själv så vet tyvärr inte vad det kostar.
Jag fick tid på en vecka för nått år sen när jag var dit och han är otroligt duktig! Både masserar och manipulerar dessutom så för mig känns han som mer än en sjukgymnast.
Vet flera som gått hos honom och aldrig hört ett ont ord.
 
Om du bor i Borlänge så säger jag bara Jan Thorell! Kanske är honom du tänker på också?
Han håller till centralt i Borlänge och har gym och är ansluten till landstinget, har inte behövt använda gymmet själv så vet tyvärr inte vad det kostar.
Jag fick tid på en vecka för nått år sen när jag var dit och han är otroligt duktig! Både masserar och manipulerar dessutom så för mig känns han som mer än en sjukgymnast.
Vet flera som gått hos honom och aldrig hört ett ont ord.
Jo det var Jan Thorell jag tänkte på, ringde mottagningen fick dock en tid tills hans Kollega Björn istället, och han verkade iaf trevlig telefon. fick tiden nästa torsdag.
frågade om gymmet och tydligen är det gratis med frikort? men vet j att det kostar över 20 år? så jag tror han kanske missförstod.. men jag sa att jag var 26 år i början av samtalet.
 
@_FiA_ Det finns en sjukgymnast som är knuten till primärvårdsrehab i Borlänge som även forskat/forskar en del på långvarig smärta, Catharina Gustavsson heter hon. Även om du inte kan få en akut tid till henne så kanske det kan vara värt att. försöka få en tid för att diskutera din smärtproblematik?

En sökning på landstinget Dalarnas sida säger att det finns 5 privatpraktiserande sjukgymnaster med landstingsavtal, dock framgår det inte var de jobbar och om det finns tillgång till gym hos dem. http://www.ltdalarna.se/Halso--och-sjukvard/Patientinformation/Privata-vardgivare/
Och som flera sagt, en sjukgymnast borde kunna hjälpa dig med övningar som inte kräver gym också.

Förstår att du inte vill prata med chefen om din värk just nu, men du kan alltid ringa Previa och höra vad som gäller för det företag där du jobbar. En del företag har avtal där man får göra 1- flera besök hos företagshälsovården utan att chefen får veta det, det ingår i bas-priset. Men ringa dem kan du alltid göra!

Lycka till!


Ja hon chatarina är väl en av dom sjukgymnaster man får träffa på när jag väl får en tid till vårdcetralens rehab. i MARS. ?! så det lär ju dröja.. fick iaf tid nu nästa vecka till en privat knuten till landstinget. men ska lägga hennes namn på minnet
 
Om du inte vet om det är muskulärt eller annat så skulle jag inte börja att gå till kiropraktor, då skulle jag börja m sjukgymnasten och be om dennes första bedömning eller träffa en naprapat först.



Enligt läkaren kom mina problem från armbågarna - typ tennisarmbåge. Inte karpaltunnel eller artros som jag trodde (har artros i ena knät). Sjukgymnasten lokaliserade problemen till axlarna och sa att jag är alldeles för ihopkrupen och drar ihop axlarna så jag ska tänka på att dra tillbaka dem/sänka dem och tänka på hållningen. Först fick jag ta bort den rollermouse jag haft i 8-10år pga mina tidigare problem m frozen sholder. Sedan fick jag olika stretchövningar för axlarna, bland annat m ett sopskaft (el annat lååångt föremål), nackdelen m att vara överrörlig är dock att jag måste överdriva rörelserna så inihvete för att det ska bli stretchat.

Sedan ska jag tänka på att sitta rätt vid tangentbordet både på jobbet och hemma (lättare sagt än gjort), men jag har börjat använda ståbord mer på jobbet för att få rätt vinkel på handlederna och avlasta mer.

Sedan fick jag övningar liknade roddmaskin och ytterligare en till som man använder maskin till. Sedan tyckte han att jag skulle plocka upp mina övningar jag fått tidigare m gummiband också vilket jag gjorde.

Nu har värken försvunnit från bägge händerna och fingrarna och de domnar inte längre när jag sover. Men jag har fortfarande problem m vänsterhanden då jag inte har någon styrka i den, och kan inte knyta den + att långfingret ibland bränner till så jag ska ta kontakt m företagshälsan igen när jag är tillbaka på jobbet.

Men hade du då värk i fingrarna, som kom ända upp från armbågarna? För jag har talat om för en läkare att jag ju har ont i nacken och så om det kanske kunde stråla ut i fingrar, men "nej absolut omöjligt" fick jag till svar. men dina besvär i fingrar försvann alltså när du fick ordning på axlarna?
Roddmaskin använde jag när jag var 18 år och tränade, men då hade jag ingen värk i händer. Tvivlar på att jag kan använda rodd när man måste ta i med händerna :/

arstros har jag funderat på, men jag är bara 27 år. är det för tidigt att få det?
 
Jo det var Jan Thorell jag tänkte på, ringde mottagningen fick dock en tid tills hans Kollega Björn istället, och han verkade iaf trevlig telefon. fick tiden nästa torsdag.
frågade om gymmet och tydligen är det gratis med frikort? men vet j att det kostar över 20 år? så jag tror han kanske missförstod.. men jag sa att jag var 26 år i början av samtalet.

Björn har jag aldrig hört talas om men hoppas det blir bra för dig!
Med lite tur så missuppfattade han dig inte utan att det går på frikortet :)
 
Björn är också sjukgymnast och vet att han jobbat länge som det, han jobbade där när jag gick i träning hos Jan när jag var 18 år . så det är 9 år sedan. Minns att han verkade hjälpa sina patienter mycket.
 
Men hade du då värk i fingrarna, som kom ända upp från armbågarna? För jag har talat om för en läkare att jag ju har ont i nacken och så om det kanske kunde stråla ut i fingrar, men "nej absolut omöjligt" fick jag till svar. men dina besvär i fingrar försvann alltså när du fick ordning på axlarna?
Roddmaskin använde jag när jag var 18 år och tränade, men då hade jag ingen värk i händer. Tvivlar på att jag kan använda rodd när man måste ta i med händerna :/

arstros har jag funderat på, men jag är bara 27 år. är det för tidigt att få det?

När jag var hos läkaren gjorde hon flera olika tester och kände igenom fingrar, händer och även underarmarna och det visade sig att jag var väldigt öm hela vägen från armbågarna ner till handlederna. Läkaren sa att jag hade en inflammation som var på väg att bli kronisk och därför fick jag en 2månaders kur m naproxen utskriven tillsammans m sjukgymnastiken.

När jag träffade sjukgymnasten gjorde han egna undersökningar och lokaliserade ursprungsproblemet till axlarna (läkaren hade stannat för långt ned), dels är jag lite snedbelastad och sedan börjar jag som sagt skjuta fram axlarna. Handproblemen blev bättre m tablettkuren men det var först efter 3-4 månader som problem försvann (nästan helt) och det var tack vare sjukgymnastiken och träning.

Så min (ytterst lekmannamässiga) bedömnig är att problem m händer och fingrar mycket väl kan komma från axlar (även om jag var väldigt skeptisk när jag träffade sjukgymnasten).

Jag fick artrosen i knät konstaterad när jag var runt 30, men den är i grunden utlöst av en gammal idrottskada som gjort att knät blivit instabilt, utöver min överrörlighet.
 
frågade om gymmet och tydligen är det gratis med frikort? men vet j att det kostar över 20 år? så jag tror han kanske missförstod.. men jag sa att jag var 26 år i början av samtalet.

I de flesta landsting är ju vården helt gratis upp till man är 20 år och därefter betalar man upp till högkostnadsskydd. Så troligtvis hade du fått betala patientavgift på gymmet tills du hade uppnått frikortet om du inte redan hade haft det. Det kan inte vara det som avses med att betala om man är över 20 år? Hoppas du får den hjälp du behöver i alla fall bra att du fick en tid så snabbt.
 
Men hade du då värk i fingrarna, som kom ända upp från armbågarna? För jag har talat om för en läkare att jag ju har ont i nacken och så om det kanske kunde stråla ut i fingrar, men "nej absolut omöjligt" fick jag till svar. men dina besvär i fingrar försvann alltså när du fick ordning på axlarna?
Roddmaskin använde jag när jag var 18 år och tränade, men då hade jag ingen värk i händer. Tvivlar på att jag kan använda rodd när man måste ta i med händerna :/

arstros har jag funderat på, men jag är bara 27 år. är det för tidigt att få det?
Musklerna som styr fingrarna fäster uppe vid armbågen. Och visst går dom att träna :)

Gällande gymkostnad så är det mycket möjligt att du så länge du går i sjukgymnastens regi bara behöver betala vanlig patientavgift (eller om du har frikort). Så var det för mig när jag tränade upp mina knän och var hos sjukgymnasten tre gånger i veckan. Han gav mig ett program och var med mig tills jag kunde det, sen körde jag själv och höjde vikter när det kändes bra (och han höll ett vakande öga på håll och frågade regelbundet om allt fortfarande gick i rätt riktning).

Har du fått ta blodprov för att kolla om det kan vara reumatism?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 371
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 337
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 029
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp