Sjukpension

Vinur

Trådstartare
Eftersom jag varit sjukskriven under flera år från mitt arbete har Försäkringskassan nu föreslagit sjukpension.
Det första jag känner är panik eftersom jag förlorar mitt jobb. Det är inte troligt att jag kan återvända, så det spelar egentligen ingen roll, men känns som en slags trygghet.

Finns det någon här som är sjukpensionär? Eller som har koll på hur det funkar?
 
Jag är.
När du haft sjukersättning i ett år kan du lägga den vilande och prova jobba/studera om du orkar. Man kan ha den vilande i två år max, om jag minns rätt.
Sen om ersättningen är låg kan du ha rätt till bostadstillägg för en del av hyran.
Du får även ett ”intyg för förmånstagare” och får då pensionärspris på en del företag t.ex. SJ, filmstaden.
Din SGI blir nollad.
Om din arbetsplats har kollektivavtalade försäkringar kan du även ha rätt till ersättning via AFA (eller var försäkringen finns).
 
Eftersom jag varit sjukskriven under flera år från mitt arbete har Försäkringskassan nu föreslagit sjukpension.
Det första jag känner är panik eftersom jag förlorar mitt jobb. Det är inte troligt att jag kan återvända, så det spelar egentligen ingen roll, men känns som en slags trygghet.

Finns det någon här som är sjukpensionär? Eller som har koll på hur det funkar?
Du kan jobba och ha aktiviteter ändå, du kan ha den vilande om du känner att du kan jobba sen.
 
Eftersom jag varit sjukskriven under flera år från mitt arbete har Försäkringskassan nu föreslagit sjukpension.
Det första jag känner är panik eftersom jag förlorar mitt jobb. Det är inte troligt att jag kan återvända, så det spelar egentligen ingen roll, men känns som en slags trygghet.

Finns det någon här som är sjukpensionär? Eller som har koll på hur det funkar?
Min erfarenhet är att det är så otroligt svårt att få igenom en sjukersättning att om Försäkringskassan erbjuder det alternativet så finns det en ordentlig grund för det.
 
Jag har sjukersättning som det heter numera.

Vad är det du funderar över?
Är det krav på att vara med på olika aktiviteter?
Hur räknas hur mycket ersättning man får?
Vad gör de för kontroller för att man följer "regler"?
 
Är det krav på att vara med på olika aktiviteter?
Hur räknas hur mycket ersättning man får?
Vad gör de för kontroller för att man följer "regler"?

Jag har inga krav på att vara med på olika aktiviteter. Ersättningen baseras på tidigare inkomst, tror det står på FK sida hur beräkningen går till. Jag har inte varit med om att det görs någon kontroll så sett men sen är jag en sån person som gärna pratar med FK och jag hör själv av mig om något förändras. Jag får arbeta antingen ideellt eller avlönat 5 timmar i veckan så när jag i perioder hållit hundkurser på Brukshundklubben så har jag självklart hört av mig till FK innan och meddelat det. Ringer även och meddelar när jag tar uppehåll och inte håller kurser.

Ungefär vart 3:e år ses mitt fall över och FK ser om nått ändrats och i mitt fall har inget ändrats och då har de förlängt min sjukersättning. Jag har inte behövt lämna in några nya uppgifter i samband med det utan de tittar på den information de har och fattar beslut utifrån det.

Du kan alltid ringa och prata med FK, de brukar vara hjälpsamma är min erfarenhet. Här kan du läsa en del om sjukersättning. https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/sjukersattning
 
Jag har haft varaktig sjukersättning i 9,5 år nu och vart tredje år kommer det ett brev om att de gjort uppföljning och att jag får fortsatt ersättning.
Tror de kollar med skatteverket om man har inkomster från arbete.
Nån annan kontroll är det nog inte. Jag har inte ens haft någon handläggare på många år.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: enough
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 726
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp