Sjuksköterska lön...

Då finns ju ett jätteenkelt sätt att få ut mer pengar - gå upp till heltid?

Jag har alltid jobbat heltid och kommer jobba heltid igen. Men mitt barn är inte ens ett år än...
23900kr får jag när jag jobbar 100% innan skatt. Får självklart mkt mindre nu. Vilket är självklart! Det är grundlönen på heltid jag tycker är låg.

Som alltid när det gäller skattefinansierad verksamhet så måste man välja in politiker som är villiga att HÖJA skatten alternativt dra ner rejält någon annanstans om lönerna skall höjas inom välfärdssektorn. problemet är att alla tycker att personal inom sjukvård, omsorg äldrevård skall ha mer i lön... Men rätt många som inte är beredda att ta en skattehöjning... Polisen vill också ha en rejäl löneökning, Lärarna... socialsekreterarna... Ja listan kan göras hur lång som helst.... Så hur hittar vi en vettig finansiering till alla lönehöjningar...

Nej, så enkelt är det inte. Statens möjlighet att finansiera vård är inte avhängigt av vilken skattesats man tillämpar. Den är avhängigt hur mycket medel man kan förfoga över. Därför är höjd skatt inte svaret på frågan. Den stora frågan är hur vi får skattebasen att bli större genom fler i arbete och mer företagande.

Frågor som sällan besvaras bäst genom att ta ut mer skatt.

Det är en alldeles för enkel världsbild.

Då finns ju ett jätteenkelt sätt att få ut mer pengar - gå upp till heltid?

Jag har alltid jobbat heltid och kommer jobba heltid igen. Men mitt barn är inte ens ett år än...
23900kr får jag när jag jobbar 100% innan skatt. Får självklart mkt mindre nu. Vilket är självklart! Det är grundlönen på heltid jag tycker är låg.

Tidigare i sommar hörde jag på radion att det finns de som inte vill höja sjuksystrarnas löner för att det skulle locka felmänniskor till vården, då är det inget "kall" längre utan folk skulle ta jobbet för lönens skull ... Istället så är det bättre att vi utbildar personal i Sverige som sedan får välbetalda jobb och bättre villkor på andra sidan kölen?! :eek:

Jag förstår att man kan känna att man tjänar dåligt om man tjänar ca 24 ´ efter högskoleutbildning eller liknande.
Men för att vara krass så behöver man nog tänka på lönen när man väljer att utbilda sig om man vill hamna i ett yrke med hög lön. Jag vet många andra med högskoleutbildning/universitet som också ligger runt 24´. Jag har vänner som är bibliotikarie, arkeolog, socionom, jobbar på museum, handläggare på myndigheter etc som alla ligger runt det.

Men det jag undrar över- hur gick det med dessa sjuksköterskeuppror och liknande? Blir detta någon effekt? Eller är det småpengar det handlade om när nyexaminerade ville ha högre lön?

Min erfarenhet från andra branscher är ju att det ytterst handlar om utbud och efterfrågan. Dvs när jag var inom kulturbranschen i ett yrke där många ville jobba var det låga löner men man fick ändå mängder av sökande eftersom folk ville jobba med sitt intresse. Medan när jag haft annan utbildning och sökt mig till andra branscher där det funnits brist på utbildad personal har jag kunnat få högre lön. Är det samma situation för sjuksköterskor? Eller är det brist på sjuksköterskor men ändå låga löner?

Tidigare i sommar hörde jag på radion att det finns de som inte vill höja sjuksystrarnas löner för att det skulle locka felmänniskor till vården, då är det inget "kall" längre utan folk skulle ta jobbet för lönens skull ... Istället så är det bättre att vi utbildar personal i Sverige som sedan får välbetalda jobb och bättre villkor på andra sidan kölen?! :eek:
Sjukt!!! Läkare då?? Varför tjänar dom så mkt bättre det borde väl också vara ett kall?!

Brist på sjuks
Jag förstår att man kan känna att man tjänar dåligt om man tjänar ca 24 ´ efter högskoleutbildning eller liknande.
Men för att vara krass så behöver man nog tänka på lönen när man väljer att utbilda sig om man vill hamna i ett yrke med hög lön. Jag vet många andra med högskoleutbildning/universitet som också ligger runt 24´. Jag har vänner som är bibliotikarie, arkeolog, socionom, jobbar på museum, handläggare på myndigheter etc som alla ligger runt det.

Men det jag undrar över- hur gick det med dessa sjuksköterskeuppror och liknande? Blir detta någon effekt? Eller är det småpengar det handlade om när nyexaminerade ville ha högre lön?

Min erfarenhet från andra branscher är ju att det ytterst handlar om utbud och efterfrågan. Dvs när jag var inom kulturbranschen i ett yrke där många ville jobba var det låga löner men man fick ändå mängder av sökande eftersom folk ville jobba med sitt intresse. Medan när jag haft annan utbildning och sökt mig till andra branscher där det funnits brist på utbildad personal har jag kunnat få högre lön. Är det samma situation för sjuksköterskor? Eller är det brist på sjuksköterskor men ändå låga löner?
Brist på sjuksköterskor ja men ändå låga löner... Sen kan det skilja mkt i lön beroende på vart man bor och vart man jobbar. Där jag bor tjänar man minst på sjukhus...

Brist på sjuks

Brist på sjuksköterskor ja men ändå låga löner... Sen kan det skilja mkt i lön beroende på vart man bor och vart man jobbar. Där jag bor tjänar man minst på sjukhus...

Ok har du möjlighet att byta jobb? Min erfarenhet är att det oftast är lättare att få högre lön vid nytt jobb än att höja det jobb man har.

Sjukt!!! Läkare då?? Varför tjänar dom så mkt bättre

Menar du att en sjuksköterska har samma utbildning, kunskap och arbetsuppgifter som en läkare :confused: Om inte så varför ska lönen vara lika?

Det är ju liksom 2 helt olika yrken och givetvis är lönesättningen annorlunda, precis som det är mellan andra olika yrken.

Är uska och har aningen bättre lön, den bistra sanningen är att även om jag skulle vara sugen på att plugga till sjuksköterska så kommer jag förlora på det då min ingångslön troligen blir sämre. Även om jag skulle räkna på att få några tusenlappar mer så har jag räknat på två års inkomstförlust + studielån (då har jag räknat att jag kan jobba som vanligt första året jag pluggar) så går jag i bästa fall + - 0 fram till pension (om det nu finns nån när det dax).

För att få upp lönen så är det bara att byta jobb ett par gånger. Fick upp min egen lön några tusen på att hoppa över till ett annat jobb ett år och sen bli återrekryterad till mitt gamla med mer lön då.

Sjuksköterskor tjänar så dåligt att jag skämms när jag berättar min lön... Jag skulle aldrig rekommendera någon att bli sjuksköterska. Dåliga arbetstider, lön och mkt ansvar...
Tycker om arbeta som sjuksköterska... Men man går ju till jobbet för att tjäna pengar... Om det är en sån brist på sjuksköterskor varför höjs då inte lönen? Har en släkt full med lärare som klagar på sin lön... Och jag har mkt sämre...

För sjuksköterskor har det ändå blivit avsevärt bättre på senare år, och det finns ett ständigt behov vilket gör att det borde gå ganska enkelt att byta jobb och/eller förhandla upp lönen bättre.

Andra yrkesgrupper inom branschen, som till exempel polis och räddningstjänst tjänar också skamligt lite.

23900kr innan skatt. Får ut efter skatt ca 16000kr vilket inte är mkt om man jämför med vilket ansvar det är. Jobbar på en akutavd för psykiskt sjuka. Om jag jobbar natt får jag ibland ha två avd. Har ansvar för människors liv, dessutom är det en farlig avd. Vi går med larm. Men har hänt att personal blivit nedslagna och skadat sig allvarligt. Inget risktillägg.
Har även jobbat inom somatiken på akutavd. Inte bättre lön där.
Det är på sjukhus lönerna är sämst.

Ja ni har låg lön satt i relation till det stora ansvar ni har. Att det också finns andra högutbildade grupper som har lika låga löner gör det inte bättre. Jag tycker det är jätteviktigt att få upp både era löner och lönerna för andra människovårdande yrken.

Menar du att en sjuksköterska har samma utbildning, kunskap och arbetsuppgifter som en läkare :confused: Om inte så varför ska lönen vara lika?

Det är ju liksom 2 helt olika yrken och givetvis är lönesättningen annorlunda, precis som det är mellan andra olika yrken.
Jag menade självklart inte att sjuksköterskor och läkare skulle ha samma lön. I ett tidigare inlägg har en person skrivit att hon/han hade läst/hört att man inte ville höja lönen för ssk pga att dom inte ville ha in fel människor i vården. Jobba som ssk skulle vara ett kall.
Läkare är lika mkt kall som att vara sjuksköterska och deras löner är bra.
Så att man inte kan höja ssk löner för att det är ett kall är löjligt...
Jag vill få människor att må bra därför valde jag sjuksköterska och tycker om att ta hand om människor... Men vi jobbar hårt och har inga bra arbetstider, ibland hoppar vi över raster för att patienter inte ska lida när det är ont om sjuksköterskor mm.
Även om många tycker det är ett kall... Så är det ett jobb precis som vilket jobb som helst...

Hoppas ni förstår vad jag menar!!

För sjuksköterskor har det ändå blivit avsevärt bättre på senare år, och det finns ett ständigt behov vilket gör att det borde gå ganska enkelt att byta jobb och/eller förhandla upp lönen bättre.

Andra yrkesgrupper inom branschen, som till exempel polis och räddningstjänst tjänar också skamligt lite.

Bättre? Inte inom Region Skåne i alla fall. Det handlar bara om nedskärningar och att ingenting får kosta, på personalsidan, alltså. Att det helt inte finns personal är inga problem, man kan ju flytta folk från andra avdelningar. Vadå olika specialiteter? Eller så tar man in hyrSSK, det blir dyrare men är ju bara tillfälligt, eller? Vikarier? Det behövs väl inte, personalen kan ju täcka upp för varandra? Nejdå, patientsäkerheten är inga problem även om det fattas folk och de som jobbar har varit på avdelningen i genomsnitt ett halvår eller så. Och att de jobbar dubbelpass/extra/är inkommenderade på ledig dag. Lön från 25.000 och uppåt för en SSK? VI HAR INTE RÅD, och förresten ska vi bygga nytt, bygga till och bygga om.

Byta jobb kan betyda högre lön, men det är inte garanterat. Om man inte blir "hyrsyrra", de tjänar ofta bra, men att hoppa runt på olika sjukhus och avdelningar, alltid vara ny men förväntas göra samma jobb som en erfaren SSK - nej tack.

Poliser har också dåliga löner...
Jo, jag skulle tjäna på att byta och jobba i kommunen istället. Men trivs bra på sjukhus. Om jag byter mellan sjukhusen i regionen så får man inte löneförhandla...

Poliser har också dåliga löner...
Jo, jag skulle tjäna på att byta och jobba i kommunen istället. Men trivs bra på sjukhus. Om jag byter mellan sjukhusen i regionen så får man inte löneförhandla...
För mig som arbetar i privat sektor låter det jättekonstigt att man inte får löneförhandla när man byter arbetsplats?
Jag förhandlar varje år. Tycker ju själv att jag blir bättre och bättre på mitt jobb för varje år. Ibland går det bra och jag får en tusenlapp eller mer i ökning, och ibland får jag det som de andra får.

Som alltid när det gäller skattefinansierad verksamhet så måste man välja in politiker som är villiga att HÖJA skatten alternativt dra ner rejält någon annanstans om lönerna skall höjas inom välfärdssektorn. problemet är att alla tycker att personal inom sjukvård, omsorg äldrevård skall ha mer i lön... Men rätt många som inte är beredda att ta en skattehöjning... Polisen vill också ha en rejäl löneökning, Lärarna... socialsekreterarna... Ja listan kan göras hur lång som helst.... Så hur hittar vi en vettig finansiering till alla lönehöjningar...

Jag som är åt det blå hållet, skulle gärna ta en skattehöjning. MEN då vill jag också att pengarna öronmärks till vård, skola och annan omsorg. Att skattehöjningar skulle vara lika med bättre för folk i de yrkena tror jag inte ett ögonblick på. Så mycket bättre var det nog inte i vården innan alliansen tog över.

För mig som arbetar i privat sektor låter det jättekonstigt att man inte får löneförhandla när man byter arbetsplats?
Jag förhandlar varje år. Tycker ju själv att jag blir bättre och bättre på mitt jobb för varje år. Ibland går det bra och jag får en tusenlapp eller mer i ökning, och ibland får jag det som de andra får.

Det beror på att det är samma arbetsgivare, även om arbetsplatserna skiftar.

Klart man blir bättre för vart år, men varje gång man byter till något nytt halkar man ju ner en bit, eftersom man måste lära sig nya saker. Att stanna kvar och utvecklas på samma arbetsplats, att ha ansvarsområden och fördjupade kunskaper behöver inte betyda högre lön, tyvärr.

Det bästa på en avdelning är en blandning av personal, både vad gäller ålder, erfarenhet och hur länge man stannar.

Sjukt!!! Läkare då?? Varför tjänar dom så mkt bättre det borde väl också vara ett kall?!

Håller med om att det är idiotiskt att vårdpersonal ska förväntas se sitt yrke som ett "kall".
Dock förstår jag att läkare har högre lön än syrror, deras utbildning är ju typ tre ggr så lång och betydligt mer omfattande och avancerad?
Om du vill ha en läkarlön kanske du ska utbilda dig till läkare?

Men vi jobbar hårt och har inga bra arbetstider, ibland hoppar vi över raster för att patienter inte ska lida när det är ont om sjuksköterskor mm.
Även om många tycker det är ett kall... Så är det ett jobb precis som vilket jobb som helst...

Det är väl ganska självklart att man hoppar över fikarast för att undvika att patienter ska behöva lida?
Sen är det inte bara inom vården man kan behöva vara flexibel och hoppa över rast om det krävs.
Testa en dag i modebranschen, här jobbar folk utan rast dag som natt, äta/vila får man göra när man kommer hem (eller kanske trycka i sig en banan i farten). Och skulle ngn få för sig att gnälla finns det tusentals som gärna hoppar in och gör ditt jobb gratis (nästan betalar för att få jobba) för att ta sig in i branschen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 135
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 994
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 411
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
737
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Skötsel av utedass
  • Arbetsterapeut

Hund, Katt, Andra Djur