Jag kanske inte har insikt i vård men jag har insikt i ekonomi och hur effektivt det är med kostnadsbesparingar. Däremot har jag aldrig sagt att det är bra.
Det du nämner nu är absolut problem även om jag inte håller med om att det är sjuksängar som behövs, nya Karolinska halveras om man räknar sängplatser men förväntas ändå kunna ge bättre vård pga ett nytänk.
Men att tro att högre löner ger bättre vård är inte heller korrekt, det finns ingen forskning som visar att en högre lön ger bättre jobb. Vi tror gärna det men faktum är att du och jag sliter lika hårt oavsett.
Att anställa fler är en annan diskussion och där håller jag med dig om att det säkerligen förbättrar vården. Men en högre lön gör det inte.
Jag håller med dig till fullo, dock är lönen direkt korrelerad till att anställa fler när det råder brist på den eftersökta yrkesgruppen. Jag navelskådar och tar min nuvarande arbetsplats som exempel.
Det rådde akut brist på syrror för ett år sedan 13(16 kortvarigt) av 33 tjänster var tomma. Då arbetsgivaren hade försämrat schema och villkor samt vägrade möta lönekraven så gick ytterligare 4 sköterskor till arbete inom kommunen (höjde sin lön från ca 26.000 till 30.000).
Bristen blev värre, nu fick vi massa stafettsköterskor som alla tjänar mellan 270-500kr/h samt får resa och boende betalt- det blev löjligt dyrt för kliniken.
Men de vägrade höja lönerna.
Det höll i sig ett år, sedan höjde de ingångslönen till 28.000 och höjde de som var erfarna till minst 28.500 och nu är det påväg att vända, jag tror vi kommer ha nått vår minimibemanning till jul
Vi är så få att vi inte kan förloras till kommunalsjukvård, för då drar vi ner på antalet IVA platser och vi måste ställa in operationer- det kostar att ha någon sjukskriven i väntan på Op!