Sjuksköterska lön...

Jag kanske inte har insikt i vård men jag har insikt i ekonomi och hur effektivt det är med kostnadsbesparingar. Däremot har jag aldrig sagt att det är bra.

Det du nämner nu är absolut problem även om jag inte håller med om att det är sjuksängar som behövs, nya Karolinska halveras om man räknar sängplatser men förväntas ändå kunna ge bättre vård pga ett nytänk.

Men att tro att högre löner ger bättre vård är inte heller korrekt, det finns ingen forskning som visar att en högre lön ger bättre jobb. Vi tror gärna det men faktum är att du och jag sliter lika hårt oavsett.

Att anställa fler är en annan diskussion och där håller jag med dig om att det säkerligen förbättrar vården. Men en högre lön gör det inte.

Jag håller med dig till fullo, dock är lönen direkt korrelerad till att anställa fler när det råder brist på den eftersökta yrkesgruppen. Jag navelskådar och tar min nuvarande arbetsplats som exempel.
Det rådde akut brist på syrror för ett år sedan 13(16 kortvarigt) av 33 tjänster var tomma. Då arbetsgivaren hade försämrat schema och villkor samt vägrade möta lönekraven så gick ytterligare 4 sköterskor till arbete inom kommunen (höjde sin lön från ca 26.000 till 30.000).
Bristen blev värre, nu fick vi massa stafettsköterskor som alla tjänar mellan 270-500kr/h samt får resa och boende betalt- det blev löjligt dyrt för kliniken.
Men de vägrade höja lönerna.
Det höll i sig ett år, sedan höjde de ingångslönen till 28.000 och höjde de som var erfarna till minst 28.500 och nu är det påväg att vända, jag tror vi kommer ha nått vår minimibemanning till jul :).

Vi är så få att vi inte kan förloras till kommunalsjukvård, för då drar vi ner på antalet IVA platser och vi måste ställa in operationer- det kostar att ha någon sjukskriven i väntan på Op!

men då funkade det ju? Då är det ett ickeproblem?

Det ska väl inte behöva bli kris och att man kör vården i botten innan man fattar att det behövs förändring? Jag vill inte tänka på hur många som drabbats under de år det var riktigt dåligt.
Det förnuftiga ( rent ekonomiskt) är väl att förebygga? Inte vill du köra ditt företag i botten om du kan slippa?

Jag håller med dig till fullo, dock är lönen direkt korrelerad till att anställa fler när det råder brist på den eftersökta yrkesgruppen. Jag navelskådar och tar min nuvarande arbetsplats som exempel.
Det rådde akut brist på syrror för ett år sedan 13(16 kortvarigt) av 33 tjänster var tomma. Då arbetsgivaren hade försämrat schema och villkor samt vägrade möta lönekraven så gick ytterligare 4 sköterskor till arbete inom kommunen (höjde sin lön från ca 26.000 till 30.000).
Bristen blev värre, nu fick vi massa stafettsköterskor som alla tjänar mellan 270-500kr/h samt får resa och boende betalt- det blev löjligt dyrt för kliniken.
Men de vägrade höja lönerna.
Det höll i sig ett år, sedan höjde de ingångslönen till 28.000 och höjde de som var erfarna till minst 28.500 och nu är det påväg att vända, jag tror vi kommer ha nått vår minimibemanning till jul :).

Vi är så få att vi inte kan förloras till kommunalsjukvård, för då drar vi ner på antalet IVA platser och vi måste ställa in operationer- det kostar att ha någon sjukskriven i väntan på Op!

Det där är ju ett exempel på hur jag menade i ett av mina inlägg. Dvs arbetsgivaren måste höja löner för att konkurrera om att få behålla personal. Och att man då som anställd har bra förhandlingsläge. Utbud och efterfrågan.

Det ska väl inte behöva bli kris och att man kör vården i botten innan man fattar att det behövs förändring? Jag vill inte tänka på hur många som drabbats under de år det var riktigt dåligt.
Det förnuftiga ( rent ekonomiskt) är väl att förebygga? Inte vill du köra ditt företag i botten om du kan slippa?

Det är ju det bästa att förebygga. men tyvärr funkar det ju inte så... Ibland vill man inte se att det även ekonomisk är bättre att tänka långsiktigt utan man tänker kortsiktigt..

Det är inte ovanligt att man testar vart lägre gränsen går.
Hur långt man kan gå för att spara pengar innan det blir för dåligt.

Ni fick ju upp lönen när kvalitén blev bra. Då faller lite ts tänk?

Om sjukhusen gav bättre löner. Slipper dom ha lika många sjuksköterskor som går över till kommunen. Sjukhusen har kvar sina erfarna sjuksköterskor och slipper utbilda lika många nya. Högre kvalité på vården.

Det är väldigt osympatiskt och lär knappast ge ökat stöd för saken att höja ssk-yrket över "alla" andra yrken och nedvärderar betydelsen av andra yrken.

Det är MÅNGA yrken som är enormt viktiga. Bonden gör att vi ej svälter, tekniker och programmerare utvecklar bland teknik till sjukhus (även en sim pysslar med att utveckla spel driver tekniken.framåt vilket förutom att driva ekonomin framåt kommer till gagn inom andra områden), läraren formar framtida samhället och ger möjligheten för nyrekrytering inom olika yrkesområden, städaren ser till att vår miljö är ren och hälsosam och undviker spridning av smittor mm.
Osv osv.

Jag tycker absolut ssk ska ha bra lön, speciellt inom de områden där det är brist på arbetskraft. Men ibland så tycker jag det klagas för mycket, och fokus alltid är på lönen som trots allt är rätt bra med tanke på utbildningens längd om man jämför med andra yrkesgrupper.

Det jag också tänker på är ssk löneutveckling. Någon skrev tidigare att man på vissa ställen ger 25´som ingångslön. Om man bara tar ett räkneexempel; att man kanske får 300 per år i löneökning. Det ger 3000 på 10 år. Då är man uppe i 28´. Sen kanske man byter jobb två ggr under tio år. Säg att man då lyckas få 1000 mer i löne varje tillfälle. Då är man uppe i 30´. Och det tycker jag ändå är bra.
Nu vet jag inte om exemplet är rimligt men ändå.

Det där är ju ett exempel på hur jag menade i ett av mina inlägg. Dvs arbetsgivaren måste höja löner för att konkurrera om att få behålla personal. Och att man då som anställd har bra förhandlingsläge. Utbud och efterfrågan.

Förutsättningen är att AG inser att det är ett problem. Och så gäller det att klara sparbetingen, det är viktigare än allt annat, inklusive patientsäkerheten. :devil:

Många försöker få upp sin lön genom att flytta runt! Det är en helt annan omsättning på personal idag än för tio år sedan.

Visa framfötterna, kräva mer betalt, visa vilket ansvar man tar, vilja att ta på sig mer, berätta hur situationen ser ut, byta jobb, bidra till utveckling av arbetsplatsen och hundra andra saker
saker.

Jag förmodar att du menar ingenjörer? Det enda av detta som fungerar för en SSK är eventuellt att byta jobb. Det andra inverkar inte på lönen.

Det jag också tänker på är ssk löneutveckling. Någon skrev tidigare att man på vissa ställen ger 25´som ingångslön. Om man bara tar ett räkneexempel; att man kanske får 300 per år i löneökning. Det ger 3000 på 10 år. Då är man uppe i 28´. Sen kanske man byter jobb två ggr under tio år. Säg att man då lyckas få 1000 mer i löne varje tillfälle. Då är man uppe i 30´. Och det tycker jag ändå är bra.
Nu vet jag inte om exemplet är rimligt men ändå.
Hur tänkte du nu?:confused:
Har du en löneökning på 2% (Vilket jag räknar som normalt) så har du på 10 år gått från 25 000 i månaden till 30500:- i månaden utan att byta arbetsgivare och utsätta dig för "risken" att bil "sist in"...
Själv skulle jag ALDRIG nöja mig med den löneutvecklingen!:yuck:

Jag tycker alltid denna debatten blir fel. Det pratas alltid om LÖNEN men det är inte det viktiga (som vissa ssk försöker förklara här)
Det är bristen på personal som är det stora problemet och är det som borde diskuteras (jo, här kommer lönen visserligen in). Min svärmor som är skk har sagt till mig "Bli aldrig sjuksköterska, inte som det är nu"
En person som utbildar sig till det vill inte arbeta som det (hellre uska) pga arbetsbelastningen.
Sjukvården har orimliga villkor och enligt mig är det på grund av vilket kön som mestadels arbetar som sjukskötare.

Sen är det rent löjligt och undra varför man inte blir läkare istället, det enda de yrkena har gemensamt är arbetsplatsen.

Hur tänkte du nu?:confused:
Har du en löneökning på 2% (Vilket jag räknar som normalt) så har du på 10 år gått från 25 000 i månaden till 30500:- i månaden utan att byta arbetsgivare och utsätta dig för "risken" att bil "sist in"...
Själv skulle jag ALDRIG nöja mig med den löneutvecklingen!:yuck:

Ja men nu tog jag bara ett exempel där jag räknade lågt. för att visa att även om man har en låg ökning blir det på ett antal år en hyfsad lön.

Varför är det löjligt? det är vård, samma kunder och samma arbetsplats.

jag håller med dig om att problemet är personalbrist. Jag tror att fler anställda skulle ge en drägligare arbetsmiljö vilket skulle gagna de flesta mer än högre lön.

Det är inte ovanligt att man testar vart lägre gränsen går.
Hur långt man kan gå för att spara pengar innan det blir för dåligt.

Ni fick ju upp lönen när kvalitén blev bra. Då faller lite ts tänk?

Nej vi fick ju upp lönen när det gick så urdåligt att man hotade att stänga ;)

Och utan högre lön så får man inte fler anställda. ..

I fallet ssk så funderar jag alltid på varför man inte väljer att bli läkare istället?
Förstår att det är olika arbetsuppgifter men det är samma arbetsplats, samma patienter och blir man inte kirurg borde livet på en vårdcentral inte skilja sig nämnvärt?

Där har man en chans att lyfta lönen ordentligt.

Man kanske inte tar sig in på läkarlinjen?

Livet på en vårdcentral är arbetsmiljömässigt rätt lika oavsett om du är DSK eller DL men man har olika kunskaper och olika ansvar. Lönen skiljer också en del, förstås.
En annan skillnad är att DSK har rätt till övertidsersättning vilket DL inte har. Och som DSK kan du alltid lämna över ansvaret till DL.
Som DL kan du delegera många arbetsuppgifter till DSK, som sliter ont de också.

För en som undrar så på ett sjukhus i småland har sjuksköterskorna ca 21 000 innan skatt och överläkarna över 160 000 kr i månaden.

Själv läser jag till ssk och tänker inte nöja mig med en krona under 24 000 i ingångslön, helst inte under 25'.:)

Känns fel med något därunder (20-21 brukar ssk erbjudas här, uskorna har 19-21') när uskorna har nästan detsamma efter 1,5 års (nu 2 år) studier på gymnasial nivå och inte alls lika mycket ansvar som ssk.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 135
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
8 001
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 416
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V