Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är man inte korrekt sjukskriven så ska det undersökas och även vid misstanke om fusk och man kan råka ut för repressalier eller återbetalning. Jag har inte hittat någonstans i villkor för korttidssjukskrivning att man inte får ta hand om det nödvändiga dagliga eller på bästa sätt försöka rehabilitera sig och må så bra man kan i sin sjukdom.
Sen ska vi inte glömma bort alla avundsjuka och "vän av ordning" som är snabba att anmäla det dom tror men inte vet, jag har själv blivit utsatt för den sortens psykiska misshandel (ja jag väljer att kalla det så) när en person utan fakta eller substans anmälde mig gång på gång till FK. Nu brydde sig inte FK ett skit mer än att dom ringde och meddelade att jag blivit anmäld varje gång (vi hade bra kommunikation) och till slut fick jag reda på vem som terrat FK med anmälningarna så jag konfronterade personen samt "hjälpte" denne att avveckla sin firma medelst brakkonkurs. (Han var inte ett dugg seriös.) Karma funkar alltid. :devil:

Hade jag inte varit psykiskt stark utan det varit pga. psykiskt mående jag gick hemma så hade vad som helst kunnat hänt. Det finns många anledningar till att folk "bara går hemma" men det tänker inte dom som är avundsjuka på, dom är helt enkelt alldeles för dumma för att fatta sånt.
 
Om man inte tycker att det är någon ansträngning att rida eller lösgaloppera hästen så är man nog inte så fysiskt sjuk. Jag tycker inte heller att det är ansträngande när jag är frisk, eller lite halvsjuk, men har jag feber eller magsjuka, dvs så fysiskt sjuk så att jag anser att jag måste vara hemma från jobbet, så är det definitivt en ansträngning. Du har nog en mycket lägre tröskel för hur fysiskt sjuk man är när man anser sig att inte kunna gå till jobbet.

Självklart beror det även på typ av jobb. Men jag använder rösten som ett mycket viktigt verktyg i mitt arbete, men trots det så går jag till jobbet när jag har tappat rösten, om jag mår någorlunda ok för övrigt. Några dagar brukar det gå att anpassa så att man klarar sig hyggligt utan röst. Många saker får man göra på andra sätt än vanligt, andra får man hoppa över tills rösten har kommit tillbaka. Hellre det än att lägga allt på hög tills man kommer tillbaka. Det lär ju gälla inom de flesta andra yrken också, att man kan anpassa arbetsuppgifterna några dagar. Men det beror ju på om man VILL anpassa sig och om man är beredd att göra det som man kan, så gott det går :)

Om jag skulle resonera som en del andra här så skulle jag ju lätt kunnat vara hemma tills rösten är helt återhämtad, och då hade jag helt klart orkat rida under tiden. Men jag anser mig inte vara sjuk bara pga en tappad röst, så det händer liksom inte.

Däremot är det ju jättebra, om man när man är hemma för tex depression, utmattning, ryggproblem osv, är ute i stallet och rider. Men det har ju både jag och andra skrivit massor av gånger i denna tråd.
Ja jag kan absolut inte jobba utan röst (förskollärare)
Händer en eller två gånger om året
Med lättare feber jobbar jag oftast.
Nu är jag hemma med 40 grader och har fått stränga order om att vara hemma även imorgon.
Smittor finns det gott om på förskolor så risken att just jag skulle smitta nån annan är liten.
Men jag jobbar ofta lite halvdålig pga att det inte finns vikarier.
 
Vi har fullkomligt olika poäng i detta. Om jag är ledig har jag ridit med magsjuka för att det gick.
Men om jag är hemma för att jag inte kan jobba den dagen hade min häst- oavsett vilken häst- fått nöja sig med det nödvändiga. Har inget att göra med om jag blir mer sjuk eller inte. Utan det har att göra med att jag faktsikt är lite för medveten om att jag hade inte haft råd med häst om jag inte haft min lön. Och av respekt mot min arbetsgivare gör jag inte icke nödvändiga saker utanför hemmet om jag är för sjuk för att jobba.
Alltså, jobb är ett jobb, man jobbar när man är frisk nog att kunna utföra det man har blivit anställd att göra. Vad man gör utanför jobbet oavsett vad man är sjuk för har ingen att göra med.

Jag har aldrig hört någon arbetsgivare som sagt att av respekt för dom, om man inte klarar jobbet på ett bra sätt ska ligga hemma i sängen liksom. Hade ju varit mindre trevligt om någon som är magsjuk dyker upp på jobbet av anledning att den personen har tänkt att sköta hästen på kvällen. Men är det så folk vill ha det så ja, då hade jag kunnat dyka upp oavsett sjukdom.
 
Om man inte tycker att det är någon ansträngning att rida eller lösgaloppera hästen så är man nog inte så fysiskt sjuk. Jag tycker inte heller att det är ansträngande när jag är frisk, eller lite halvsjuk, men har jag feber eller magsjuka, dvs så fysiskt sjuk så att jag anser att jag måste vara hemma från jobbet, så är det definitivt en ansträngning. Du har nog en mycket lägre tröskel för hur fysiskt sjuk man är när man anser sig att inte kunna gå till jobbet.
Tvärtom så har jag extremt hög tröskel. Jag körde budbil med scharlakansfeber ett par dagar tills jag höll på att stupa och då gick till vårdcentralen och fick penicillin. Men om du tycker det är en låg tröskel så tycker du väl det. Vi är olika som sagt. Jag hade säkerligen kunnat kämpa på lite till om det inte var så att halsen tillslut var så illa att jag inte ens kunde dricka längre.

Som sagt, är jag så fysiskt dålig att jag inte orkar med ens att röra mig i stallet så är jag extremt dålig, magsjuka osv har aldrig däckat mig särskilt mycket faktiskt. Det är mest praktiskt för mig rent jobbigt, jag går inte efter hur jag känner är bekvämast att göra utan jag gör det jag måste oavsett sjukdom.

Och som sagt igen, det är inget nöje att sköta hästen och motionera den när man är så dålig, det är en pina men man tar sig igenom det och gör det för hästens skull.
 
Senast ändrad:
Exakt det här skrev jag i ett inlägg för ett antal sidor sedan. Men då blev jag kallad oförskämd... Jag skrev att om man sjukskriver sig för magsjuka men ändå klarar av att rida så tror jag snarare att det inte handlar om magsjuka utan något annat, tex en utmattning eller depression. För är man magsjuk på riktigt så fattar inte jag hur man kan välja att rida... Att vara hemma pga sitt psykiska mående är ju en lika god anledning som vilken annan sjukdom som helst, men det är inte helt korrekt att ljuga om anledningen till sjukskrivningen. Vore ju bättre att tala om för chefen att jobbet är för stressigt tex.
Man är inte tvungen att ange sjukdom för sin arbetsgivare. Om personen ändå frågar och man inte vill vara otrevlig och säga att den inte har med det att göra så kanske man helt enkelt säger ett av symptomen istället. Så på temat depression av ångest kan det ju bli vilket som helst av halsont, huvudvärk, ryggont eller illamående. Ofta är det ju bekanta som frågar lite lätt svepande vad man var för sjuk antagligen inte för att rota men som en del av en artig konversation och då är det lättare att säga förkyld, än ångest.
 
När jag varit sjuk o hemma från jobbet pga magsjuka eller lunginflammation så satte jag mig på en pall o lät jycken rusa av sig på tomten, kunde inte stå på benen, efteråt snubblade jag in till sängen o däckade.
Sen köpte jag hus o byggde stor hundgård så att jycken blev mindre beroende av mitt mående.
 
Ingen säger något om det nödvändiga skötandet av djur eller människor. Det är mindre nödvändiga saker som att rida som vi tycker känns som fel prioritering.
Vid kortare sjukdomar som magsjuka och förkylning.
Om man mår bättre av det och på så vis kommer snabbare till jobb? Det är inte ovanligt när man har migrän, ryggproblem, depression eller är på väg tillbaks till jobb men ännu inte är frisk nog för ett krävande jobb och behöver lite frisk luft?

Hur ställer du dig till att läsa en bok eller en tidning? Det är en icke nödvändig aktivitet som många sjuka ägnar sig åt, som sällan eller aldrig får folk att må bättre och som många gånger dessutom är mycket likt eller identiskt med arbete som många utför? Får man ägna sig åt sin hobby att läsa när man är sjuk?
 
Jag tycker det handlar om arbetsmoral.
Att prioritera att orka jobba framför att prioritera att rida.

Jag tycker visserligen att ridning är väldigt roligt - kan inte hitta på något som är roligare.
Men det är inte livsviktigt att rida varje dag.
Så om jag är tillräckligt sjuk för att inte orka jobba så tycker jag att det är bättre att avstå från att rida, även en lätt skrittrunda som en del av er beskriver som inte särskilt ansträngande, de få dagarna och i stället försöka vila mig frisk.

Jag tycker att det tyder på ganska låg arbetsmoral att anse sig för sjuk för att jobba men ändå orka med ridning.

Att sköta det nödvändiga med foder och vatten är i mina ögon något helt annat än att dessutom ta en ridtur.

Men om det inte handlar om prioritering? Om det handlar om prioritering så är det olovlig frånvaro och det är underförstått att man är korrekt sjukskriven för de allra flesta som kan tänka sig att man rider förutom i alla inlägg man påpekar det. Ska förmågan att inte orka skritta en runda vara grund för olovlig sjukskrivning är nog merparten som är sjukskrivna olovligt hemma. För ridkunniga är det en långt mindre ansträngning än att gå till apoteket eller ett par varv runt kvarteret för lite frisk luft.

Ridningen beskrivs av de flesta som ett sätt att må bättre och komma tillbaks snabbare, ett sätt att motionera hundarna utan ansträngning, ett sätt att få frisk luft som är mindre ansträngande än en promenad.
 
Om man inte tycker att det är någon ansträngning att rida eller lösgaloppera hästen så är man nog inte så fysiskt sjuk. Jag tycker inte heller att det är ansträngande när jag är frisk, eller lite halvsjuk, men har jag feber eller magsjuka, dvs så fysiskt sjuk så att jag anser att jag måste vara hemma från jobbet, så är det definitivt en ansträngning. Du har nog en mycket lägre tröskel för hur fysiskt sjuk man är när man anser sig att inte kunna gå till jobbet.
Då behöver alltså hästmänniskor i princip vara sängbundna för att kunna sjukskriva sig korrekt, lite trist för de med fysiskt krävande jobb. Sen kan man vara psykiskt sjuk även vid en kort sjukskrivning.

Gäller samma regler för att ägna sig åt andra hobbys som att spela schack, läsa en bok, spela datorspel eller titta på TV?
 
Vilka hobbys är okej att ägna sig åt? Var går gränsen? Varför är ridning mer tabu än korsstygn eller läsning, en skrittrunda kräver mest bara att man klarar sitta och åka med, ridning och korsstygn kräver att man kan koncentrerar sig på ett liknade sätt som ett kontorsjobb.

De få läkare som sjukskrivit mig har sagt/skrivit att det är bra med frisk luft. Fick vila/ute som kommentar vid en sjukskrivning pga en envis förkylning med feber.

Tja, jag ser ju inte att en skrittrunda är så lätt som du beskriver den.
För att jag ska kunna ta en skrittrunda behöver jag först hämta en häst i en hage (inte så jobbigt, någon häst brukar alltid stå och berätta att den vill bli hämtad), sedan leda den till stallet (inte jobbigt heller eftersom det är korta sträckor från vinterhagarna till stallet), sedan borsta, kratsa hovar, sadla.
Och även om jag tycker att piggborsten är den i stort sett enda nödvändiga borsten så går det åt lite fysisk energi till att borsta av en häst.
Och att åka en skrittrunda är också betydligt mer fysiskt ansträngande jämfört med att sitta i en stol.

Så jo, jag tycker att ridning kräver mer ork jämfört med att sitta och slösurfa eller ha en film gående eller läsa en Tintin-bok.
Eller virka - men det beror ju mycket på att jag för närvarande mest virkar stolpgrupper då man inte behöver vara särskilt koncentrerad.
Och virkningen och läsningen kan man helt utan problem avbryta efter fem minuter när ögonlocken ramlar ihop men det kan man inte med ridturen.

Men som sagt, när jag är för sjuk för att jobba så är jag rätt risig. Och då orkar jag inte ägna mig åt något på ett ihållande koncentrerat sätt.
Bläddra i en Tintin-bok, virka några rader, halvsova, dricka te. Ta ett kort tag igen, halvsova igen.
När jag blir frisk nog att läsa en "riktig" deckare brukar det också klia i fingrarna (mentalt) efter att åka till jobbet igen.
Och den där sista eftermiddagen när jag är halvfräsch så låter jag ändå bli att rida eller göra annat ansträngande, och vilar i stället.
För att ridning faktiskt är betydligt jobbigare jämfört med de där halvdöda grejerna jag gör fem minuter åt gången och sedan avbryter med någon annan halvdöd verksamhet.

Sist jag var hemma för förkylning tror jag var fem år sedan.
 
Alltså, detta med att många verkar tro att vissa tycker att det är jätteskönt med en hel stalldag och man slipper jobb när man är sjuk är ju löjligt. Oavsett vad man orkar måste djuren skötas, så enkelt är det. Man orkar per automatik inte jobba för att man tar sig till stallet och sköter hästen, iståfall skulle ingen beviljas någon sjukledighet om den inte låg i graven mer eller mindre för det är extremt få sjukdomar som gör att man är totalt däckad och inte orkar med att gå ur sängen.

Vad intressant att du verkar tro att jag inte har erfarenhet av att sköta djur.
Jag gissar att jag på daglig basis sköter fler djur än du gör.
 
Men om det inte handlar om prioritering? Om det handlar om prioritering så är det olovlig frånvaro och det är underförstått att man är korrekt sjukskriven för de allra flesta som kan tänka sig att man rider förutom i alla inlägg man påpekar det. Ska förmågan att inte orka skritta en runda vara grund för olovlig sjukskrivning är nog merparten som är sjukskrivna olovligt hemma. För ridkunniga är det en långt mindre ansträngning än att gå till apoteket eller ett par varv runt kvarteret för lite frisk luft.

Ridningen beskrivs av de flesta som ett sätt att må bättre och komma tillbaks snabbare, ett sätt att motionera hundarna utan ansträngning, ett sätt att få frisk luft som är mindre ansträngande än en promenad.

Jag tror att din tröskel för att vara hemma från jobbet skiljer sig från min tröskel. De gångerna jag är för sjuk för att jobba, orkar jag definitivt inte rida en skrittrunda.

Eller så har jag för dålig kondis som inte orkar rida en skrittrunda när jag är för sjuk.
Fast den teorin tror jag inte riktigt på själv.
 
Ok hörni, jag känner att sarkasmen och den tveksamma tonen duggar lite för tätt nu, samt att ämnet är hyfsat genomdiskuterat, så eftersom att @Görel redan varnat en gång låser jag tråden. Den som vill fortsätta diskutera får antingen kontakta moderator med en väldigt god motivering till varför tråden ska öppnas igen, eller skapa en ny tråd.

/Mod
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 697
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp