Bukefalos 28 år!

Sjukskriven och semester?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag är sjukskriven just nu och räknar med att kanske, men lite tur, kunna jobba 2 h/dag i augusti. Fast originalplanen är förstås att ha semester i Augusti i 4 veckor. Hur funkar det då? Jag har semester 4 veckor och kommer tillbaka på 2h/dag i September, eller får jag börja 4h/dag direkt i September, eller får jag inte ha semester?

Jag har inte sån där kontaktperson på Försäkringskassan som kan berätta sånt, men jag tänkte att här finns ju sjukskrivna som kanske kan hjälpa mig med svar?

/Lavinia, förvirrad
 
Jag blev mer förvirrad än dig. Är du sjukskriven från jobb eller på du på rehabilitering och "sjukskriven från sjukskrivningen"?! Du kan ju inte ta semester och sjukskrivning samtidigt?! :rofl: Haha jag blev jätteförvirrad...

(Tror det är bäst du frågar din handläggare :D)
 
Ska du ta semester från sjukskrivningen? Som det låter så har du semester från jobbet de två timmarna och anmäler semester till Försäkringskassan.

Men bäst är att höra med FSK, det kan bli ungefär hur fel som helst annars.
 
Hej!

Jag är sjukskriven just nu och räknar med att kanske, men lite tur, kunna jobba 2 h/dag i augusti. Fast originalplanen är förstås att ha semester i Augusti i 4 veckor. Hur funkar det då? Jag har semester 4 veckor och kommer tillbaka på 2h/dag i September, eller får jag börja 4h/dag direkt i September, eller får jag inte ha semester?

Jag har inte sån där kontaktperson på Försäkringskassan som kan berätta sånt, men jag tänkte att här finns ju sjukskrivna som kanske kan hjälpa mig med svar?

/Lavinia, förvirrad

Du måste kontakta försäkringskassan för att reda ut vad som gäller... Det kan annars bli hur galet som helst. Man ska inte kunna ta ut semester OCH vara sjukskriven samtidigt....
 
Hej!

Ja nej, jag hittade den funktionen när jag letade runt. Såg framför mig timmar av väntan i telefonkö eftersom de skriver ut att det är långa köer. Sen hittade jag mail-alternativet. 2 dagar vänta på mail = helt ok. Flera timmar i telefonkö = inget jag klarar av just nu.

/L
 
Hej!

Ja nej, jag hittade den funktionen när jag letade runt. Såg framför mig timmar av väntan i telefonkö eftersom de skriver ut att det är långa köer. Sen hittade jag mail-alternativet. 2 dagar vänta på mail = helt ok. Flera timmar i telefonkö = inget jag klarar av just nu.

/L

De har alternativet "ring upp mig" också.
 
Du måste kontakta försäkringskassan för att reda ut vad som gäller... Det kan annars bli hur galet som helst. Man ska inte kunna ta ut semester OCH vara sjukskriven samtidigt....

Jag blev mer förvirrad än dig. Är du sjukskriven från jobb eller på du på rehabilitering och "sjukskriven från sjukskrivningen"?! Du kan ju inte ta semester och sjukskrivning samtidigt?! :rofl: Haha jag blev jätteförvirrad...

(Tror det är bäst du frågar din handläggare :D)

Hej!

Jag ansökte om semester i April (när jag fortfarande var på jobbet). Sen blev jag sjukskriven på heltid och jag gissar (hoppas) att jag kommer vara redo för jobb i Augusti men då blir det definitivt deltid (typ 2h/dag) och då har vi planerat semestermånad, jag och sambon. Och jag har inte varit sjukskriven på detta sätt innan så jag har ingen aning om hur det fungerar. Och jag har letat runt på FKs sida, men jag är inte så bra på att fokuserat läsa just nu så jag klurade inte ut nåt vettigt alls:-(.

Blev det klarare eller har jag bara förvirrat det hela mer?

Och jag har inte fått nån handläggare, hur får man det? Finns det i nåt papper jag säkert lyckats missa? Eller på "mina sidor"?

/L
 
De har alternativet "ring upp mig" också.

Den såg jag också, så jag mailade en fråga och lämnade både mail och nummer:-). Hänglsen och livrem:-).

Att det ska vara så besvärligt att vara sjukskriven... Mest irriterande är det förstås för jag vill jobba och jag saknar både jobb och jobbarkompisar...

/L
 
Sjukskrivning under semester
Sjukdom och aktivitetsbegränsningar ska bedömas enligt rehabiliteringskedjan även under en semester. Man ska alltså inte ta särskild hänsyn till hur patienten tänkt tillbringa sin semester.

Deltidssjukskrivning under semester
Den som är halvt sjukskriven kan på grund av avtal tvingas ta ut hela semesterdagar och därför vilja bli helt sjukskriven under semesterperioden. Men sjukskrivningsgraden kan bara höjas om det finns medicinska skäl till detta.

Det finns inget som hindrar att den som är halvt sjukskriven får halv sjukpenning från Försäkringskassan och semesterlön från arbetsgivaren för samma tid.

Sjukskrivning under utlandsresa
Man kan resa utomlands och behålla sin sjukpenning om resan inte hindrar tillfrisknandet eller förvärrar sjukdomen. Detta ska framgå av läkarintyget.

Om man reser till ett EU/EES-land eller Schweiz behöver du inte göra något. Men om man åker till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz måste man ansöka innan resan för att behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen.
---
https://www.forsakringskassan.se/wp...jukskrivning_under_semester_eller_utlandsresa
 
Hej!

Jag är sjukskriven just nu och räknar med att kanske, men lite tur, kunna jobba 2 h/dag i augusti. Fast originalplanen är förstås att ha semester i Augusti i 4 veckor. Hur funkar det då? Jag har semester 4 veckor och kommer tillbaka på 2h/dag i September, eller får jag börja 4h/dag direkt i September, eller får jag inte ha semester?

Jag har inte sån där kontaktperson på Försäkringskassan som kan berätta sånt, men jag tänkte att här finns ju sjukskrivna som kanske kan hjälpa mig med svar?

/Lavinia, förvirrad
Alltså - jag blir också lite förvirrad. Men jag har erfarenhet av längre sjukskrivningar.

Jag hade resonerat som så att OK - då skjuter jag upp mina semesterdagar tills jag är frisk igen. Eftersom det känns onödigt att ta semesterdagar när jag ändå inte kan njuta av ledighet. 2 h jobb per dag är ju i alla fall jobb. Inte semester.

Varför måste semesterdagarna vara i augusti?
 
Hej!

Måste och måste... Jag och sambon har gärna semester ihop :-). Och sommartid är det mindre att göra på jobbet = lättare att få ledigt plus att som "gå tillbaka till jobbet försiktigt" är sommaren inte så bra eftersom man då åker på allt ansvar själv när ingen annan är där:-).

Sen vet man ju aldrig hur länge man är sjukskriven deltid heller. I och för sej är ju inte vintersemester helt fel, men den kommer bli svår att ta ut eftersom jag redan rest bort 2 jular av 3 och sambo kommer precis ha börjat nåt nytt jobb då.

(och 2 h/dag = 4 h med restid)

/Lavinia
 
Den såg jag också, så jag mailade en fråga och lämnade både mail och nummer:-). Hänglsen och livrem:-).

Att det ska vara så besvärligt att vara sjukskriven... Mest irriterande är det förstås för jag vill jobba och jag saknar både jobb och jobbarkompisar...

/L

Ring upp funkar klockrent.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 565
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp