Sjukskrivning efter dag 180 verkar omöjligt, hur viktigt skydda SGI?

Lia_

Trådstartare
Sjukskriven 50 % pga av utmattning, har nu nått dag 180 och Försäkringskassan vill bedöma mig mot hela arbetsmarknaden. Tydligen anser de mig arbetsför 100 % på annat jobb. Jag känner att de inte ger mig någon chans att bli frisk. Beslutet att jag inte får behålla min sjukpenning är inte fattat ännu, men har fått information om att det är så här de planerar att besluta. Jag trodde (naivt kanske) att de skulle ge mig lite mer tid, eftersom mitt nuvarande är anpassat efter mina behov och jag har planerat att gå upp på 75 % om ett tag. Jag är alltså på väg tillbaka. Har en förstående arbetsgivare.
Efter ett samtal med FK nu i veckan bröt jag ihop fullständigt, har haft svårt att tänka på något annat än det här. Värk (som tydligen är stressrelaterad) har kommit tillbaka. Den här stressen gör ju mig sämre igen.
Försäkringskassan menar att jag ska gå till arbetsförmedlingen 50 % om jag nu inte kan gå upp 100 % på mitt nuvarande jobb. Att gå till arbetsförmedlingen gör jag ju i så fall för att skydda SGI.
Hur funkar det med den här SGIn om jag inte går till arbetsförmedlingen? Har inte riktigt förstått hur den räknas ut.
 
Men blir den halverad direkt? Det är nog det jag inte förstår.
Om jag börjar jobba heltid igen, hur lång tid tar det innan den är hel igen?
Jag har inte 100% koll, men jag tror att det sker direkt, dag 1 efter FK har sagt åt dig att du ska gå till af.

Oklart när den är hel igen.
 
Jag har inte 100% koll, men jag tror att det sker direkt, dag 1 efter FK har sagt åt dig att du ska gå till af.

Oklart när den är hel igen.

Ok, tack för svaret.
Jag har ju funderat över att strunta i af eftersom det medför stress. Och hoppas att jag tar mig tillbaka enligt plan. Men det känns lite riskabelt att halvera SGI. Kanske får ta att det tar längre tid att bli bra för att få behålla den.
 
Ok, tack för svaret.
Jag har ju funderat över att strunta i af eftersom det medför stress. Och hoppas att jag tar mig tillbaka enligt plan. Men det känns lite riskabelt att halvera SGI. Kanske får ta att det tar längre tid att bli bra för att få behålla den.
Jag har varit i din sits, fast beviljad 0% sjukskrivning. Jag var sjukskriven ändå, för jag ville bli frisk! Så jag följde läkarnas sjukskrivning och var hemma på olika procent i åtta månader. Katastrof för ekonomin, nödvändigt för hälsan.
 
Jag har varit i din sits, fast beviljad 0% sjukskrivning. Jag var sjukskriven ändå, för jag ville bli frisk! Så jag följde läkarnas sjukskrivning och var hemma på olika procent i åtta månader. Katastrof för ekonomin, nödvändigt för hälsan.

Det verkar ju tyvärr vara alldeles för vanligt. Tråkigt att du också har behövt gå igenom det.
Men som du skriver så måste man ju först och främst fokusera på att bli frisk. Som det är nu drivs man ju mer in i sjukdom. Kan verkligen förstå de som inte orkar kämpa och bryter ihop fullständig. Jag har ju nuddat vid tanken att jag håller på att utveckla andra psykiska sjukdomar pga FK-stress. Att bygga ihop sig själv på nytt är inte så enkelt när man måste göra det igen och igen.
 
Det verkar ju tyvärr vara alldeles för vanligt. Tråkigt att du också har behövt gå igenom det.
Men som du skriver så måste man ju först och främst fokusera på att bli frisk. Som det är nu drivs man ju mer in i sjukdom. Kan verkligen förstå de som inte orkar kämpa och bryter ihop fullständig. Jag har ju nuddat vid tanken att jag håller på att utveckla andra psykiska sjukdomar pga FK-stress. Att bygga ihop sig själv på nytt är inte så enkelt när man måste göra det igen och igen.
Jo, FK är ju till för att hjälpa, mig gjorde dom sämre. Det är vidrigt att vara sjuk, ännu mer vidrigt att FK gör det VÄRRE....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 976
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Jag har haft 50% aktivitetsersättning i flera år på grund av psykiska och fysiska sjukdomar. Jag gjorde en tråd om detta tidigare, som...
Svar
8
· Visningar
1 262
Senast: _FiA_
·
Skola & Jobb Det är frågan och jag har inget direkt självklart svar på det. (och så kommer en mindre uppsats..) De senaste åren har jag varit (och...
Svar
8
· Visningar
1 011
Senast: Killaloe
·
Kropp & Själ Och jag önskar innerligt att de hade rätt men så är tyvärr inte fallet... :( Hur orkar man kämpa mot en så stor och fullständigt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 695
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp