Att studera eller inte studera?

Killaloe

Trådstartare
Det är frågan och jag har inget direkt självklart svar på det. (och så kommer en mindre uppsats..)

De senaste åren har jag varit (och är fortfarande) sjukskriven men har långsamt kravlat mig tillbaka till att iaf fungera skapligt på 50%. Ibland går det upp och ibland går det ner, men överlag är det en enorm förbättring och jag har kommit lång väg.

Som en del i att komma tillbaka har jag gett upp allt vad tidigare yrke heter och har fått hitta på andra grejer att jobba med. För närvarande jobbar jag som personlig assistent och har gjort så de senaste två åren ungefär. Det fungerar helt okej, även om det stundtals är överjävligt på jobbet och jag vissa dagar vill gå hem och gråta för att jag helt enkelt är helt slut. Dessutom tar det på kroppen så jag är konstant spänd och har nästan alltid migrän/någon typ av huvudvärk de dagarna som kommer efter ett arbetspass.

Dock har jag tyckt att det har varit rimligt och ett okej "pris att betala" för att slippa Arbetsförmedlingen och tjafs med Försäkringskassan. Men det senaste året, sen jag bytte handläggare, har jag blivit pushad till att göra något annat. Min handläggare har flera gånger påtalat att det "är slöseri med min begåvning att jobba som assistent" och att jag "borde vilja ha mer ut av livet" vilket såklart påverkar mig enormt mycket. Jag är kanske inte helt nöjd med att göra det jag gör, men samtidigt inte heller missnöjd, men hennes påtryckningar har ändå skapat någon typ av känsla att jag borde göra något annat med mitt liv för att det här duger inte.

Så vi har diskuterat och diskuterat och jag har luftat mina tankar om att ev söka till högskolan igen och plugga en master inom ett område där jag verkligen tror att jag skulle kunna trivas och utvecklas på en lagom nivå, något som har välkomnats och varit sååååå bra av mig (!). Så nu har jag sökt och kommit in på den tvååriga mastern på heltid (distans) samt funderat mycket över om det går att få det anpassat så att jag kanske kan läsa 50% iaf första året för att se om det alls fungerat (och jag har såklart stöd från min behandlande läkare och min psykolog). Då droppar min handläggare att jag inte kan vara sjukskriven på deltid och plugga den andra tiden. Det säger hon alltså nu! Efter över ett år av pushande för att jag ska plugga trots att vi har sagt att heltidsstudier är över min kapacitet. Jag vet, jag borde tagit reda på det själv också såklart, men jag kan också tycka att det borde ingå i hennes jobb att informera mig om detta när det är en av få saker vi faktiskt pratat om på våra möten (och jag har aldrig haft möte med henne på egen hand utan alltid med läkare/psykolog eller stödperson med just för att jag inte ska missa något viktigt).

Så nu står jag här och har inte en endaste aning om vad jag ska göra med livet, för att bara plugga 50% är inte direkt ett ekonomiskt hållbart alternativ (jag vill och kan verkligen inte bli försörjd av mina föräldrar i fyra år till!).
Ska jag stanna kvar på mitt jobb som blir mer och mer slitsamt eftersom det dels är en rätt sopig arbetsmiljö men även för att jag hela tiden går runt med känslan av att det inte duger?
Ska jag ändå tacka ja till att bli försörjd av mina föräldrar eller min sambo och sätta mig i en situation där jag är helt beroende av dem för att kunna leva?
Ska jag testa att plugga 100% trots att mitt huvud inte riktigt fungerar och det medför risken att jag pressar mig alldeles för mycket och halkar tillbaka till där jag var i början av min sjukskrivning?

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till och jag ser inte heller några direkta klockrena lösningar, men jag kanske missar något? Vad kan jag göra? Vad borde jag göra?

Är det kanske någon som har haft en liknande situation? Hur har ni löst den?
 
Är det möjligt att du orkar plugga 100% om du slipper jobba? Jag blev ju minst dubbelt så trött av att jobba som personlig assistent än av att plugga.
 
Är det möjligt att du orkar plugga 100% om du slipper jobba? Jag blev ju minst dubbelt så trött av att jobba som personlig assistent än av att plugga.
Jag vet faktiskt inte, det var ett tag sedan jag pluggade senast och det var då jag la grunden för min sjukskrivning så att säga (jag har lite svårt att begränsa mig och studier tenderar, för lig, att bli en dygnet-runt syssla utan tydliga pauser)

Det är ju såklart utmattande på olika sätt att jobba respektive plugga så det kanske fungerar bättre nu och det hade varit himla bra om det gjorde det :)

Vad händer om en inte fixar studierna utan blir sjuk och blir sjukskriven på heltid igen? Har du koll på det? :)
 
Jag vet faktiskt inte, det var ett tag sedan jag pluggade senast och det var då jag la grunden för min sjukskrivning så att säga (jag har lite svårt att begränsa mig och studier tenderar, för lig, att bli en dygnet-runt syssla utan tydliga pauser)

Det är ju såklart utmattande på olika sätt att jobba respektive plugga så det kanske fungerar bättre nu och det hade varit himla bra om det gjorde det :)

Vad händer om en inte fixar studierna utan blir sjuk och blir sjukskriven på heltid igen? Har du koll på det? :)
Jag har för mig att csns regler för sjukskrivning är rätt snåriga. Kolla upp det på deras hemsida
 
Jag har tyvärr inte koll på olika regler, men vilken tråkig situation handläggaren satt dig i! Att skynda långsamt efter sjukskrivning är superviktigt. Jag själv får passa mig för att göra saker jag brinner för i större utsträckning, för jag brinner ut. Jag behöver att lagom jobb, och det är inget fel med det! Det behöver ju heller inte vara så för evigt.

Finns det något annat jobb som skulle göra dig mindre trött än personlig assistent? Kanske skulle det vara en ide att byta jobb och jobba ett tag till innan du provar på studier igen? Ifall det inte går att lösa så du kan läsa halvid.
Sedan funderar jag på om det kanske finns stöd via högskolan angående studieteknik? Om du är en sån som aldrig ger dig. Alternativt om någon samtalskontakt kan hjälpa dig med den biten, just att strukturera och begränsa.

Personligen tycker jag inte att du ska kasta dig in på heltid direkt, det är ett så tråkigt set back ifall man inte känner att man fixar det. Men VILL du verkligen ska du förstås prova. Så länge du har stöd och tålamod med dig själv ifall det inte fungerar (just nu!).
 
Jag har för mig att csns regler för sjukskrivning är rätt snåriga. Kolla upp det på deras hemsida
Tack! Jag misstänkte att det kunde vara så, behöver nog be min mamma eller något kolla upp det med mig så jag verkligen förstår vad det skulle innebära.


Jag har tyvärr inte koll på olika regler, men vilken tråkig situation handläggaren satt dig i! Att skynda långsamt efter sjukskrivning är superviktigt.
Ja, den är verkligen urtrist och jag är mycket upprörd och besviken på min handläggare som hanterat det här urdåligt (och som rent generellt har noll känsla för människor, vilket är skit när en jobbar med människor på en myndighet som försäkringskassan :down: ).

Finns det något annat jobb som skulle göra dig mindre trött än personlig assistent? Kanske skulle det vara en ide att byta jobb och jobba ett tag till innan du provar på studier igen? Ifall det inte går att lösa så du kan läsa halvid.
Jag vet faktiskt inte det. Nu låter jag väldigt negativ och jag avskyr att vara det, men jag har liksom låst mig. Tidigare har det alltid varit hjärnan som satt begränsningarna eftersom den inte fungerar riktigt, så mitt jobb som assistent har varit ett sätt att minimera användandet av hjärnan typ och få lite mer balans för att inte bara bli stillasittande. Dock är det struligt på jobbet så det gör mig trött i hjärnan ändå plus att kroppen tar stryk. Så jag vet inte vad som är lagom svårt för hjärnan och lagom svårt för kroppen (inte för stillasittande, inte för tunga lyft osv). Jag skulle väldigt gärna vilja göra något annat för att testa, men ja, jag vet inte vad och vart jag ska börja nysta i vad som är rimligt.

Sedan funderar jag på om det kanske finns stöd via högskolan angående studieteknik? Om du är en sån som aldrig ger dig. Alternativt om någon samtalskontakt kan hjälpa dig med den biten, just att strukturera och begränsa.
Det borde definitivt finnas och jag kan ju få läkarintyg på att jag behöver stöd, så det tror jag inte är omöjligt egentligen (även om det kanske kräver att jag är i skolan och inte hemma). :) Och jag har en psykologkontakt som jag träffar regelbundet som är väldigt bra så jag ska bolla det här med henom på nästa möte. Tack för att du föreslog det! D

Personligen tycker jag inte att du ska kasta dig in på heltid direkt, det är ett så tråkigt set back ifall man inte känner att man fixar det. Men VILL du verkligen ska du förstås prova. Så länge du har stöd och tålamod med dig själv ifall det inte fungerar (just nu!).

Ja, jag är rädd för att det ska rasera både självförtroende (det lilla jag har) och all ork som tagit mig tid att bygga upp igen om det är så att det verkligen inte fungerar. Det tog alldeles för lång tid att inse att jag inte fungerade förra gången och jag misstänker att jag skulle kunna pressa mig själv till för mycket i rädslan för att misslyckas :(

Som sagt, det låter så otroligt negativt när jag skriver svaren och det menar jag verkligen inte att vara. Jag är mest rädd tror jag. Och jag uppskattar förslagen och även erfarenheter :bow:

Jag själv får passa mig för att göra saker jag brinner för i större utsträckning, för jag brinner ut. Jag behöver att lagom jobb, och det är inget fel med det! Det behöver ju heller inte vara så för evigt.

Hur hittade du vad som var ett lagom jobb? Och hur begränsar du dig för att det inte ska bli för mycket?
 
Det är helt ok att vara rädd! Vet hur det är. Man behöver inte svälja allt med hull och hår heller, det är ju positivt att du ändå har lite klart för dig vad du vill och inte :)

Jag arbetstränar bara än så länge, så jag jobbar på det där med begränsningar just nu. Det har varit skitsvårt!! Jag vill ju göra ALLT men har sakta börjat acceptera att det inte går (just nu). Jag använder mig av schema, tydliga, enkla med inlagda pauser som jag MÅSTE ta. Jag kunde inte ta raster alls innan, måste tvinga mig, men man lär sig.

Helst skulle jag vilja jobba inom bistånd, men där brinner jag så starkt så jag får vänta med det x antal år tills jag fått mig själv under kontroll :p Jag håller precis på och funderar vad för slags jobb som skulle passa mina styrkor och begränsningar. Kanske kan vara en ide att lista styrkor/begränsningar och sedan sätta sig med platsbanken (eller om man hittar en lista med yrken nånstans) och se vad för jobb som skulle kunna passa utifrån det.
 
Universiteten har någon form av funktionshindersamordnare, under någon benämning. Där kan du få svar på många av dina frågor och diskutera eventuella anpassningar som skulle kunna hjälpa dig.

Hur gammal är du?

Mitt intryck av dig är absolut att du "borde" sikta mot något annat än personlig assistent här i livet. Utan tvivel.

Vanligen tar studier ändå mindre tid och är mindre oresonligt krävande än arbete. Skulle du kunna "använda" din psykolog till att i realtid så att säga hjälpa dig att inte ha den där känslan att det alltid går att göra lite mer, om du väljer studier?
 
Hur gammal är du?
30 ganska så exakt - antar att det kanske påverkar mina möjligheter/inte existerande möjligheter?

Vanligen tar studier ändå mindre tid och är mindre oresonligt krävande än arbete. Skulle du kunna "använda" din psykolog till att i realtid så att säga hjälpa dig att inte ha den där känslan att det alltid går att göra lite mer, om du väljer studier?

Vi (jag och psykologen alltså) pratade om det just idag för jag vet ju delvis vart det verkligen låser sig för mig (det är hemskt t.ex. i början av terminerna när allt kommer på samma gång för jag låser mig totalt och kan inte prioritera/sortera ut och förhålla mig till vad som ska göras under kursens gång) och hon tyckte att vi mycket väl kunde börja terminen ihop så hon kunde hjälpa mig att strukturera upp saker innan jag får panik.

Det lutar dock mer och mer om att jag kommer ge det ett försök, även om vissa saker kvarstår att ta reda på så som vad som händer med ex SGI om jag blir dålig igen av att studera.

Och tack för att du delade med dig av hur jag uppfattas :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 079
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
792
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 211
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp